Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse?

Hej!

Jag går min första vandring, vilket blir till Kebnekajse. Jag har problem med att sätta mig in i hur klimatet kommer att kännas, även om jag kan läsa mig till en hel del. Jag skulle vilja veta hur ni skulle klä er mer specifikt bortom lager-principen. Jag skulle även bli jätteglad om ni hade någon insikt kring mina egna funderingar =). Detta är vad jag har att vandra i hittills:

Innerskikt: 2p aclima lightwool kalsonger, 1p aclima lw shirt + byxor, 1p aclima ww shirt + byxor

Mellanskikt: inget än. Skulle ni klara er på dubbla underställströjor, eller behövs det t.ex. En flecetröja. Skulle ni köpa tunn eller tjockare?

Ytterskikt: fjällräven skogsö jacka, Lundhags Makke byxor, marmot essence regnjacka

Skor: Lundhags jaure light

Well, det här är vad jag tror mig behöva, men då har jag ju ingen riktig erfarenhet heller så ja kan inte säga så mycket om saken.
 
Så länge du rör dig

Behöver du inget mellanlager. Jag har en sådan kropp som inte kan använda fleece. Det blir för varmt och tätt. Däremot tar jag gärna på en merinoullströja typ 200-360 g/m2 när det är så mitt emellan varmt och kallt. Ullen luftar bättre och stänger inte inne värme och fukt på samma sätt. När jag suttit still länge på kvällen är det skönt att dra på en väst typ haglöfs barrier.

Du borde nästan konsultera guider som ofta har med sig folk dit du ska för att få inblick i vad som fungerar och inte.

God tur!
 
När du skriver Kebnekaise - menar du då fjällstationen eller toppen av berget? Hur har du tänkt övernatta? Tält eller på fjällstationen?
 
Kebnekaisetrakten i Augusti kan erbjuda allt från över 20 grader varmt och strålande sol till 0-gradigt och regnblandad snö. Viktigt alltså med kläder som både kan kännas luftiga när det är varmt, varma när det är kallt och som torkar fort.

Jag går i princip alltid i en underställströja, typ Craft, kallingar i liknande material och gamla vanliga friluftsbyxor i bomulls/polyesterblandning (det som på fjällrävenspråk heter G1000). På fötterna lundhagskängor med ylleknästrumpor och en lite tjockare syntetsocka i.

Regnar det eller är kallt åker jackan på, vanligen en goretexjacka, men ibland har jag med en enkel träningsoverallsjacka kompletterad med kronans regnjacka istället. Jag lutar allt mer åt att det senare alternativet är bättre. GoreTex-jackan blir inget rolig efter en veckas regn. Även om det inte regnar in så är både ytter och innertyg genomsura vid det laget. Vid raster och på kvällarna är långkalsonger och en ylle eller fleece-tröja skönt.

Glöm inte mössa, jag brukar ha två, en keps att bära under vandring och en toppluva som förstärkningsplagg. Vantar är också bra att ha. Tunna, stickade i ylle, eller tunna fleecevantar är skönt när det blåser kallt och torkar fort i byxfikorna om de blir blöta. Hestra har en bra modell.

Vad gäller det specifika - jag orkar i alla fall inte ha reda på exakt vad det är för märke och modell på varenda pryl i garderoben. Har man varit med ett tag så rotar man fram något som passar när man ska iväg. Om understället sedan råkar heta Craft, newline eller haglöfs just den gången är av mindre betydelse.

Det enda jag har med mig utöver det jag går i och förstärkningsplagg är en extra underställströja, ofta så jag har en långärmad och en kortärmad, och extra kallingar och strumpor, ett eller två par extra beroende på turens längd. Fjälltvätt i all ära, men efter någon vecka är det rätt lyxigt med helt rena kalsonger...
 
Behöver du inget mellanlager. Jag har en sådan kropp som inte kan använda fleece. Det blir för varmt och tätt. Däremot tar jag gärna på en merinoullströja typ 200-360 g/m2 när det är så mitt emellan varmt och kallt. Ullen luftar bättre och stänger inte inne värme och fukt på samma sätt. När jag suttit still länge på kvällen är det skönt att dra på en väst typ haglöfs barrier.

Du borde nästan konsultera guider som ofta har med sig folk dit du ska för att få inblick i vad som fungerar och inte.

God tur!


Tack för tipsen. Fleece är väl inte för alla. Möjligtvis inte för mig heller. Jag äger faktiskt en galet tjock ulltröja som aldrig skulle gå att vandra inpå sommaren, men spm funkar för stillasittande vid kyliga kvällar. Tar nog med den.
 
När du skriver Kebnekaise - menar du då fjällstationen eller toppen av berget? Hur har du tänkt övernatta? Tält eller på fjällstationen?

Sover på stationen och tar dagsturer. Bl.a. om allt går som det ska till toppen. Jag har svårt att spekulera kring hur värmande förstärkningsplagg jag behöver när vi väl passerat snögränsen. Jag är från Umeå, och en solig vinterdag här kan jag vandra i tunn tröja, men då befinner jag mig inte över 1000m höjd.
 
Kebnekaisetrakten i Augusti kan erbjuda allt från över 20 grader varmt och strålande sol till 0-gradigt och regnblandad snö. Viktigt alltså med kläder som både kan kännas luftiga när det är varmt, varma när det är kallt och som torkar fort.

Jag går i princip alltid i en underställströja, typ Craft, kallingar i liknande material och gamla vanliga friluftsbyxor i bomulls/polyesterblandning (det som på fjällrävenspråk heter G1000). På fötterna lundhagskängor med ylleknästrumpor och en lite tjockare syntetsocka i.

Regnar det eller är kallt åker jackan på, vanligen en goretexjacka, men ibland har jag med en enkel träningsoverallsjacka kompletterad med kronans regnjacka istället. Jag lutar allt mer åt att det senare alternativet är bättre. GoreTex-jackan blir inget rolig efter en veckas regn. Även om det inte regnar in så är både ytter och innertyg genomsura vid det laget. Vid raster och på kvällarna är långkalsonger och en ylle eller fleece-tröja skönt.

Glöm inte mössa, jag brukar ha två, en keps att bära under vandring och en toppluva som förstärkningsplagg. Vantar är också bra att ha. Tunna, stickade i ylle, eller tunna fleecevantar är skönt när det blåser kallt och torkar fort i byxfikorna om de blir blöta. Hestra har en bra modell.

Vad gäller det specifika - jag orkar i alla fall inte ha reda på exakt vad det är för märke och modell på varenda pryl i garderoben. Har man varit med ett tag så rotar man fram något som passar när man ska iväg. Om understället sedan råkar heta Craft, newline eller haglöfs just den gången är av mindre betydelse.

Det enda jag har med mig utöver det jag går i och förstärkningsplagg är en extra underställströja, ofta så jag har en långärmad och en kortärmad, och extra kallingar och strumpor, ett eller två par extra beroende på turens längd. Fjälltvätt i all ära, men efter någon vecka är det rätt lyxigt med helt rena kalsonger...


Tack för ditt svar Per. Du går alltså utan mellanlager. Jag tänker mig att jag också ska vandra i min underställströja. Nu vet jag inte om din kropp är bra på att naturligt bevara värmen, men jag tycker det låter som det skulle passa mig.
 
Jag skulle gå i: (nerifrån) kängor med lämpliga yllesockor, kortkalsonger med "vanliga" friluftsbyxor i någon kombo av bomull och polyester (jag har personligen 100% bomull, men det spelar mindre roll). På överkroppen skulle jag ha en underställströja eller ev. En tshirt om vädret är väldigt varmt. Vidare skulle jag nog ha en keps.

I ryggsäcken skulle jag ha goretex (el. Motsv) ställ. Så lätt som möjligt. Med detta ovanpå det du har klarar du nog allt keb väder så länge du rör dig. Jag sätter bara på mig dessa om det regnar eller om jag fryser. Vidare skulle jag ha en fleece eller ullfrotte tröja att använda vid raster ev. Under gt jackan. I september, eller om jag befinner mig mycket på glaciär eller hög höjd skulle jag eventuellt byta flrstärkningströjan mot en lätt dunjacka.

Om jag väntade dåligt väder skulle jag även ha med mig en yllemössa och handskar (gärna vattentäta). Händerna tenderar att bli kalla vid snöblandat regn, speciellt om man använder stavar.

Eventeullt skulle jag ta med en supertunn vindjacka tex lätt träningsoverallsjacka attanvända att gå i om det är för kallt och blåsigt för bara underställströja och du vill undvika gt jacka (som ju blir svettigare). Om jag gör det tar jag nog en tunnare förstärkningströja än annars för att hålla packningen under kontroll. Det går ju att anända fleece, vindjacka och gt jacka vid rast.
 
Sover på stationen och tar dagsturer. Bl.a. om allt går som det ska till toppen. Jag har svårt att spekulera kring hur värmande förstärkningsplagg jag behöver när vi väl passerat snögränsen. Jag är från Umeå, och en solig vinterdag här kan jag vandra i tunn tröja, men då befinner jag mig inte över 1000m höjd.

Om du bor på fjällstationen slipper du problemet med hur du ska klä dig i tältet. Om jag var du skulle jag förutsätta att vädret kommer att variera mellan solig höstdag och snöstorm... Med andra ord ett underplagg som du kan vandra i utan att svettas om det är varmt och ett par tunnare tröjor som du kan förstärka med som det skulle bli kallare. En vindtät jacka och eventuellt en tjockare tröja att förstärka med vid raster kan också vara en bra idé. Glöm inte mössa och vantar... Själv brukar jag aldrig frysa om benen så där kör jag alltid bara med vandringsbyxor.
 
Jag skulle gå i: (nerifrån) kängor med lämpliga yllesockor, kortkalsonger med "vanliga" friluftsbyxor i någon kombo av bomull och polyester (jag har personligen 100% bomull, men det spelar mindre roll). På överkroppen skulle jag ha en underställströja eller ev. En tshirt om vädret är väldigt varmt. Vidare skulle jag nog ha en keps.

I ryggsäcken skulle jag ha goretex (el. Motsv) ställ. Så lätt som möjligt. Med detta ovanpå det du har klarar du nog allt keb väder så länge du rör dig. Jag sätter bara på mig dessa om det regnar eller om jag fryser. Vidare skulle jag ha en fleece eller ullfrotte tröja att använda vid raster ev. Under gt jackan. I september, eller om jag befinner mig mycket på glaciär eller hög höjd skulle jag eventuellt byta flrstärkningströjan mot en lätt dunjacka.

Om jag väntade dåligt väder skulle jag även ha med mig en yllemössa och handskar (gärna vattentäta). Händerna tenderar att bli kalla vid snöblandat regn, speciellt om man använder stavar.

Eventeullt skulle jag ta med en supertunn vindjacka tex lätt träningsoverallsjacka attanvända att gå i om det är för kallt och blåsigt för bara underställströja och du vill undvika gt jacka (som ju blir svettigare). Om jag gör det tar jag nog en tunnare förstärkningströja än annars för att hålla packningen under kontroll. Det går ju att anända fleece, vindjacka och gt jacka vid rast.


Tack för ska du ha för att du delar med dig. Jag börjar känna att jag själv inte är helt ute och cyklar. Vattentäta handskar äger jag inte, men borde kanske införskaffa. Mycket som ska införskaffas. Jag försöker identifiera vilka plagg som inte är måsten. Handskars huvudfunktion är att värma händerna, och vind- och vattentäthet är mer än stödfunktion. Och ena sidan vill man ju inte betala multum för varje plagg, men jag vill heller gå med i övrigt bra utrustning men ha kalla och fuktiga händer. =)
 
Om du bor på fjällstationen slipper du problemet med hur du ska klä dig i tältet. Om jag var du skulle jag förutsätta att vädret kommer att variera mellan solig höstdag och snöstorm... Med andra ord ett underplagg som du kan vandra i utan att svettas om det är varmt och ett par tunnare tröjor som du kan förstärka med som det skulle bli kallare. En vindtät jacka och eventuellt en tjockare tröja att förstärka med vid raster kan också vara en bra idé. Glöm inte mössa och vantar... Själv brukar jag aldrig frysa om benen så där kör jag alltid bara med vandringsbyxor.

Tack för ditt svar Patrik. Ett par tunnare tröjor kan vara en klok idè för min del. Jag vill bara inte släpa med för mycket kläder. Men jag ska ju som sagt sova på station och har fördelen att inte behöva släpa alla plagg med mig dagligen. =)
 
Hej!

Jag går min första vandring, vilket blir till Kebnekajse. Jag har problem med att sätta mig in i hur klimatet kommer att kännas, även om jag kan läsa mig till en hel del. Jag skulle vilja veta hur ni skulle klä er mer specifikt bortom lager-principen. Jag skulle även bli jätteglad om ni hade någon insikt kring mina egna funderingar =). Detta är vad jag har att vandra i hittills:

Innerskikt: 2p aclima lightwool kalsonger, 1p aclima lw shirt + byxor, 1p aclima ww shirt + byxor

Mellanskikt: inget än. Skulle ni klara er på dubbla underställströjor, eller behövs det t.ex. En flecetröja. Skulle ni köpa tunn eller tjockare?

Ytterskikt: fjällräven skogsö jacka, Lundhags Makke byxor, marmot essence regnjacka

Skor: Lundhags jaure light

Well, det här är vad jag tror mig behöva, men då har jag ju ingen riktig erfarenhet heller så ja kan inte säga så mycket om saken.

Det verkar som ett ganska bra upplägg, det är alltid lite svårt att ge någon tips om kläder, sovsäckar och liknande, då det skiljer mycket mellan temptålighet från person till person.

Jag skulle gott kunna ha kläderna på din lista med ett fåtal modifikationer.
Jag är ganska varm av mig, så på tur under snöfri period (nästan säkert i alla fall) skulle jag inte ta med mer än ett par långa underbyxor, för min del ganska tunna. Dessa använder jag i stort sett bara som förstärkning i sovsäcken om det blir minusgrader på natten.
En tunn ullt-shirt och en långärmad ger tre olika värmenivåer att vandra i.

Värmen försvinner fort när man stannar, så en fleece eller tunn dunjacka till raster och kvällen skulle jag ta med. Tjockleken beror på hur varm du är av dig, men med dubbla lager ulltröjor, mellanlager och jackan ska du klara att sitta still i några minusgrader i värsta fall.

På ytterskiktet vill jag gärna ha zip-off byxor, det kan gott bli shortsväder i augusti.

På fötterna har jag gärna ett par korta nylonstrumpor av typen som kvinnor och bankrånare använder, utanpå det goretexstrumpor och skor lätta terränglöpskor som torkar snabbt. Då behöver jag inga campskor, utan kan evt bara byta ut nylonstrumpan innerst mot något varmare på kvällen.

Jag vet att många skulle frysa i mina kläder, men principen fungerar bra även med något tjockare kläder i varje lager.

Lycka till med turen och jag hoppas du kommer att stortrivas ute i vackra fjäälen runt Keb.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Mija F Hydratic IQ - går det att använda till nåt? Kläder 2
tango Haglöfs damasker, hur använda de långa remmarna? Kläder 1
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.