Kan detta användas över eld?

Hej,

Jag letar efter något att koka och laga lite mat över öppen eld på. Försökt att läsa mig till vad jag ska ha och inte men tycker det råder lite delade meningar.
Framöver vill jag investera i något riktigt hållbart men med en liten knodd så blir det endast några timmarsutflykter i månaden och vill inte börja med att lägga för mycket pengar.

Så min fråga, kan dessa användas över öppen eld?

https://www.xxl.se/trangia-628-kokkarl/p/1009402_1_style#details

Tack på förhand!

Ja det fungerar

men en enkel stål stekpanna för friluftsbruk, alternativt teflonpanna eller gjutjärnspanna är bättre och riskerar inte att släppa ifrån sig aluminium.

kastrullen och kaffepannan fungerar utmärkt.

www.skogma.se har stekpannor ,grytor för att ha på eld.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Personligen skulle jag undvika grytor/stekpannor med teflon/plast belägring över öppen eld!

Mvh troswe

För att steka i rekommenderar jag en klassisk gjutjärnspanna. Väger en del, men är hållbart! Kan kommas över billigt begagnat. Fungerar hur bra som helst. Stekte lunch till barnen i min igår.

Skulle hellre ha aluminium än teflon över eld. Men visst funkar det där. Min erfarenhet med knoddar är att det är lättare att köra ett kök än en visserligen trevlig öppen eld, iallafall om man är ensam med knodden/knoddarna.

Skall det gå väl över öppen eld behöver du kokkärl med hänke. Nere i eldgrop funkar det mesta. Aluminumkärl utan kylande innehåll kommer att smälta vid öppen eld.

go tur

Svar på frågan: Ja. Aluminium har en liten problematik med att man kan smälta kärlen om man brassar på eller det har kokat torrt, men inget allvarligt.Att aluminium skulle vara farligt att få i sig är en myt.

Jag skulle däremot också rekommendera att du skaffar ett enkelt gaskök istället. Det är så ofta som den nivån av planering och framförhållning som elden kräver inte funkar med små barn. Man hinner inte vänta på rätt glöd, eller man hinner inte låta elden brinna ut, eller man hinner inte ens tända elden, innan nån har gjort i blöjan, eller blivit för kall, eller bara fått lågt blodsocker och gråtattack... Bättre då med ett enkelt gaskök t.ex.

Med den där grytan kan du ju komplettera med ett spindelkök utan att det blir mer skymmande för det.

vad svårt man kan göra det. trianga kastrullerna funkar utmärkt, dom är till för att använda på öppna lågor från tex trä sprit eller gas. att alu skulle vara farligt är en myt som det inte finns några belägg för. man ska dock (precis som hemma) inte laga väldigt syrliga saker i alu-kastruller då det kan reagera med alu-n och missfärgas och smaka dåligt.

Jag har ett äldre Trangia 25 som jag gjort en öppning i botten på. Först tänkt för att användas för multibrännaren men sedan har jag även använt öppningen för att peta in lite småved och pinnar för att elda. Det räcker med lite grann för att koka vatten mm. Sedan kan jag ju givetvis sätta en kastrull över en större eld givetvis men det är lättare som SO skrev att ha en hänket på en sån kastrull. Lite sotigt blir det men inte värre än att jag torkar bort det. När det gäller teflon och speciellt stekpanna så har flera haft synpunkter på det och det kanske stämmer, jag vet inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips