Eldningsförbud

En

En bit av en brandfilt borde väl också duga?

Brandfilt är nog bättre än inget men en brandfilt är primärt till för att kväva en eld, inte att ta hand om nedfallande glöd så brandfilt är nog tunnare och risk att en kolbit glöder igenom efter en stund. Kaminunderlag borde däremot vara tänkt att klara nedfallande små glödande kolbitar och därmed bättre som grillunderlag.

Då jag grillar (kolgrill) hemma på gräsmattan på tomten drar jag fram vattenslangen, oavsett eldningsförbud eller inte, så det bara är att vrida på den om t ex grillen skulle välta. Osannolikt men ändå, en enkel förebyggande åtgärd som sparar lite viktig tid om olyckan är framme, lite som att ta på bilbältet, fast för grillning.

/Patrik
 
Brandfilt är nog bättre än inget men en brandfilt är primärt till för att kväva en eld, inte att ta hand om nedfallande glöd så brandfilt är nog tunnare och risk att en kolbit glöder igenom efter en stund. Kaminunderlag borde däremot vara tänkt att klara nedfallande små glödande kolbitar och därmed bättre som grillunderlag.

Då jag grillar (kolgrill) hemma på gräsmattan på tomten drar jag fram vattenslangen, oavsett eldningsförbud eller inte, så det bara är att vrida på den om t ex grillen skulle välta. Osannolikt men ändå, en enkel förebyggande åtgärd som sparar lite viktig tid om olyckan är framme, lite som att ta på bilbältet, fast för grillning.

/Patrik
Där vill jag inflika att både en brandfilt och en kaminmatta är tillverkade i en glasfibermatta. Sen visst skulle de kunna vara skillnad i tätheten på fibrerna. Men att det skulle glöda igenom känns ungefär likvärdigt. En brandfilt har som funktion att kväva elden, därav måste fibrerna vara hyfsat täta så att dom inte släpper igenom syre. Men visst det är diskuterbart. Oavsett så skulle jag inte vara orolig över att använda en brandfilt då denna består av samma typ av fibrer. Dvs glas. Och alla vet ju hur det är att försöka smälta glas. Har svårt att se att en glöd skulle alstra dom temperaturerna som behövs. Mvh David
 
Man behöver ju inte ens äta kall mat heller, då man faktiskt får använda gaskök trots eldningsförbud. 👍

Det beror på län och om det är vanligt eldningsförbud eller skärpt eldningsförbud. Vissa specika områden har också särskilda regler.
Vilket redan nämnts i tråden.

Sen har man som vanligt också ett eget ansvar för om det är lämpligt dvs även om detöär tillåtet är det inte alltid lämpligt.
 
Det beror på län och om det är vanligt eldningsförbud eller skärpt eldningsförbud. Vissa specika områden har också särskilda regler.

Nej, där har du fel.
Man får använda gasolkök även vid skärpt eldningsförbud, se länk.

Länsstyrelsen

Sen är det kanske möjligt att det kan tillkomma särskilda regler lokalt eller i ett visst geografiskt område, men generellt är inte skärpt eldningsförbud likställt med gasolköks förbud.
 
Senast ändrad:
Man skall aldrig undervärdera tempraturen under fotogen/gasenkökei börjar en rotbrand kan den vara svårupptäckt när man tror man släkt gräsbranden och det bara ryker lite vatteånga, tror man.
Angående brandfilt jmf med plåt alt eldfast materil framför varje eldstad inomhus. Ett par kamrater skulle övernatta i en spanindskoja en sval vårnatt. De beslöt att ta en varmvindkamin med sig. Plåtskoning av brädgolvet struntade de i. Klockan 0130 vakande den ena av att hyddan var rökfylld. Det hade kolat så i brädgolvet att det börjat brinna med öppen låga och de fick i hast utrymma och se kojan med kaminen förtäras av lågorna. Eldbegränsing under gäller nog vid alla öppenlåga eldningar.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 40
Straga Stormkök/eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.