Eldningsförbud

Sommaren 2018 (tror jag det var) när det var eldningsförbud överallt diskuterades hur det var med campingkök. Brandskyddet hade väldigt luddiga formuleringar. Jag mailade och t.o.m. ringde t.o.m. o käftade med dem, ifrågasatte hur det kan vara tillåtet att tända en brasa på en iordningjord plats med gnistor som seglar iväg över det torra gräset till följd men inte att använda stormkök. Den jag pratade med var uppenbarligen inte insatt och bara sa att det råder eldningsförbud. Jo, det visste vi ju.

Nåt år efter det så uttryckte de sig mer differentierat. Förbjudet att "elda med fasta bränseln". Super! Det fattar man ju vad det betyder. Vill gärna tro att ändringen berodde på mitt tjat, men så är det nog inte. Eller jag var nog inte den enda som hörde av mig. :p

Nu hörde jag på radio att det räder skärpt eldningsförbud och fick intrycket att nu fick man inte använda eld alls. Men si så var det inte.

https://www.uppsalabrandforsvar.se/privatperson/fritid-och-aktiviteter/eldning-och-eldningsforbud/
(Klicka på Skärpt eldningsförbud)

LITE luddigt för i #2 står " Det är förbjudet att använda pyroteknik samt förbränning av gas- eller vätskeformiga bränslen". Men redan i #3 står: " Utanför sammanhållen bebyggelse är det tillåtet att använda utrustning för matlagning som drivs av gas eller vätska under förutsättning att anordningen är placerad så att faran för eldspridning och antändning är låg."

Mycket klarare kan det väl inte blir? Jättebra att det nu yttrycks på ett begripligt sätt så man slipper tveka.

Obs att ovanstående gäller Uppland, men jag får intrycket att reglerna vid olika restriktioner är generella.

Ville bara göra folk uppmärksamma på att det nu går att få klara besked om detta. De flesta visste det säker redan, men nån kanske har nytta av det. Värt att uppmärksamma att en myndighet bättrat sig och blivit tydlig ivf. ;)
 
MSB fick uppdrag efter 2018 att försöka ensa en rikstäckande skala av eldningsförbud och utkomsten blev:
1 eldningsförbud
2 skärpt eldningsförbud

De flesta räddningstjänster i kommuner samt länsstyrelser/regioner använder skalan men kan även lägga till restriktioner och göra lättnader.

Den beskrivs bra här

och här är MSBs text om eldningsförbud:
på kartan här kan man klicka sig vidare och få mer detaljer

Kort sagt måste man kolla kommun eller länstyrelses webplats där man är för att vara helt säker på vad som gäller.

Specifikt ang spritkök säger MSB så här:

/Patrik, som minns utfärderna sommaren 2018 med bara thermos hemifrån och kall mat
 
Jag hörde precis på radion (SR P1) en man som förklarade att man får använda gas- och spritkök om man har kontroll och man får grilla på egen tomt under samma förutsättningar. Han var väldigt tydlig med att man inte får grilla på iordninggjorda grillplatser, typ rastplats. Det var raka besked.
 
Liksom sommaren 2018 är det också i år ett ickeproblem om man inte får ett exakt svar. Det är så enkelt att avstå att använda ett friluftskök för friluftsliv precis som det är enkelt att strunta i att grilla på tomten om det är hög brandfara att jag inte förstår kravet på att få "exakt" besked. Trots den åsikten är det bra med samordning så kanske det hindrar de som promt måste elda något att tända eld på några hektar.
 
Jag hörde precis på radion (SR P1) en man som förklarade att man får använda gas- och spritkök om man har kontroll och man får grilla på egen tomt under samma förutsättningar. Han var väldigt tydlig med att man inte får grilla på iordninggjorda grillplatser, typ rastplats. Det var raka besked.

Så genrell kan man inte vara tycker jag, det gäller som sagt olika på olika ställen i Sverige men enligt grunderna i eldningsförbud, som inte är skärpt, får man grilla på egen tomt samt avända spritkök och i skog och mark: elda/grilla i fast eldstad utan brännbar mark runt om ( tex cementrör med grus runt om).
På fler håll t ex Stockholms län: där råder nu skärpt eldningsförbud och då får man inte grilla/elda alls i skog och mark, men du får grilla hemma på tomten.
Allt ovan givet att du är försiktig och har kontroll.
Jag kan mycket väl tänka mig att en framdragen vattenslang vid grillning på tomten räknas som en rimlig förberedelse för grillning med kol på tomten vid skärpt eldningsförbud, kanske även vid även ledningsförbud, särskilt en blåsig dag.

Men "better safe than sorry"!
Böter och ev skadestånd ligger i andra vågskålen.

/Patrik
 
Så genrell kan man inte vara tycker jag, det gäller som sagt olika på olika ställen i Sverige men enligt grunderna i eldningsförbud, som inte är skärpt, får man grilla på egen tomt samt avända spritkök och i skog och mark: elda/grilla i fast eldstad utan brännbar mark runt om ( tex cementrör med grus runt om).

Det får man ju tydligen vid skärpt eldningsförbud också, utom det sista, fasta eldplatser.

Jag tycker det är mäkligt att rökning aldrig nämns. Kanske är självklart, men det borde vara med, tycker man.
 
Ja, tänk på att vi har ett "Starta skogsbrand" - förbud. Det gäller alltid. Det är det viktigaste - resten är inte så noga.
 
Senast ändrad:
Har läst att de flesta bränder orskas av gnistor från skogsmaskiner. Men dem kan man ju inte förbjuda.

Egentligen borde det råda förbud att elda onykter också, nån slags eldfyllelag. Tänk ett rangligt toppmonterat kök och handhavaren är full som ett ägg... De faller väl under oaktsamhet eller liknande om olyckan väl är framme.
 
Egentligen borde det råda förbud att elda onykter också, nån slags eldfyllelag. Tänk ett rangligt toppmonterat kök och handhavaren är full som ett ägg... De faller väl under oaktsamhet eller liknande om olyckan väl är framme.

Tanken är god men då får nog alla campingar bomma igen. Alla som har en husvagn vet hur mycket fylla det är på campingarna när grillarna är igång på kvällarna.

Jag är själv förvånad över att det inte är mer bränder på campingar än vad det är. Hantera gasol till husvagn och grill, och öppen kolgrill i samband med fylla....Ingen bra kombination men det funkar förvånandsvärt bra.
 
Jag funderar på om man har sett några fall när ett friluftskök verkligen startat en skogsbrand. Jag tänker att de möjliga fallen är om man ställer det på ett synnerligen brännbart underlag som torrt gräs som börjar brinna av värmen eller om man är extremt klumpig och välter det. I det första fallet tänker jag att man märker det snabbt och kan släcka lite snabbt, i det andra fallet skulle man kunna tänka sig att en utvält full brinnande spritbrännare skulle kunna orsaka en brand som man själv kanske inte klarar att släcka, men hur ofta välter man ett kök? Jag har aldrig hört talas om det faktiskt. En lägereld däremot, det är lätt att det slår gnistor och blåser det sedan upp så kan det bli lite otrevligt. Om man inte släcker tillräckligt kan den dessutom flamma upp när ingen är närvarande.
Det är ju ofta inte möjligt att hitta brandorsaken, men om det var ett kök borde man i alla fall vid de bränder som man lyckas släcka i ett tidigt skede hitta resterna av köket.
Tyvärr finns det dessutom allt för många som inte har något eldvett överhuvudtaget. Två gånger har jag kommit till en eldstad med en brinnande övergiven eld. I det enda fallet kom vi fram till ett vindskydd som vi hade tänkt övernatta i, och då var det ju bara att svära över idioterna som lämnat elden och mata på mer ved, men om vi inte kommit och tagit hand om elden och det blåst upp? I det andra fallet var det så blött runt om kring att stigar förvandlats till bäckar, så elden hade omöjligen kunnat sprida sig från eldstaden, så jag blev mer arg än orolig.
Jag vänder mig lite mot er som tycker att det är så självklart att klara sig utan kök i samband med friluftsliv. Om man övernattar ute och är i väg mer än ett dygn betyder det ju kall mat och då blir det ju mer av en späkning, även om man naturligtvis kan överleva på uppblötta havregryn. I fjällen ser jag dessutom köket som en del av säkerhetsutrusningen som ger möjlighet att få upp värmen om något inträffar. Det är ju inte heller osannolikt att man får snö i fjällen fast det i kommunen eller länet i övrigt kanske är befogat med eldningsförbud.
Ett totalt eldningsförbud skrämmer säkert också bort alla under pandemin nyblivna friluftsentusiaster, vilket säkert skulle glädja en del på det här forumet.
 
Jag har alltid med gaskök för att laga mat. Om det är säkert och tillåtet så är det mysigt att elda oxå !!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 40
Straga Stormkök/eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.