Kan detta användas över eld?

Det går utmärkt.

Funkar bra över öppen eld, om du har något att ställa stekpannan och grytan på.
Stabiolotherm säljer en trefot som kan funka.
Man kan råka smälta ett aluminiumkärl om man sätter på det tomt. Detta är inget problem i praktiken, tycker jag.
/John
 
pysen78 vad har du för ny källa till att aluminium är ofarligt?
Eller har du redan mättat dig?
Vill gärna läsa din referenser.
 
pysen78 vad har du för ny källa till att aluminium är ofarligt?
Eller har du redan mättat dig?
Vill gärna läsa din referenser.

Sedan länge bevisat att aluminium inte är farligt. De förhöjda halterna man funnit i kroppar bla när man obducerat hjärnan från personer med alzheimers för ca 40 år sedan har visat sig vara en annan och naturligt förekommande form av aluminium. Som alla vet kan det dock oxidera och fälls ut i sura maträtter och påverka smak och färg.
https://www.google.se/webhp?sourcei...&espv=2&ie=UTF-8#q=aluminium alzheimer's myth
 
Primus verkar ha en ny serie kokkärl och stekpannor under benämningen "Campfire"i rostfritt stål för användning över öppen eld.
 
Är det dessutom inte så att aluminium oxiderar i vanliga luften och får en skyddande hårdare yta av aluminiumoxid (hårdare än ren aluminium)?

Läste på länken att läskburar är lackerade invändigt.

/Patrik
 
Vad tycker ni om detta, har inte använt det själv.
Man behöver bara halvasettet.
http://www.clasohlson.com/se/Rostfritt-kokkärlsset-6-delar-Asaklitt/31-1456

Istället för att lita på skaften från Asaklitt så skulle jag köpa (loppis = 20-30 kr) en vanlig kastrull med metallskaft i rätt storlek. Om jag går över till stålkastruller så har jag gått flera steg upp i vikt till en nivå där t o m mina gamla trangia räknas som lättvikt så viktskillnaden (om det är någon) med ett riktigt skaft kvittar.
 
pysen78 vad har du för ny källa till att aluminium är ofarligt?
Eller har du redan mättat dig?
Vill gärna läsa din referenser.

Nu har ju Rasken svarat här ovan, men jag resonerar ungefär såhär:

Länge trodde man att Aluminiumkastruller var ofarligt, med förbehållet att man inte ska använda dem med syrliga matvaror.
Sen kom någon mindre studie som påvisade att det kunde finnas ett samband med Alzheimers. Under ett antal år skälvde vi alla i skorna, och började använda teflon belagda kärl.
Teorin om sambandet med Alzheimers har inte hållit vatten, och nu är vi tillbaka till grundinställningen att det inte är farligt med Aluminium. Omvänd bevisbörda tror jag inte på.

Däremot kan man ju notera att Teflon är -bevisat- farligt om man får i sig även små mängder genom att t.ex. torrkoka så det hamnar flagor i maten. Samt att tillverkningen av teflon i regel släpper ut en del tråkigheter i naturen.

Om man inte gillar att aluminium repar lätt osv, så rekommenderar jag hårdanodiserat. Repas inte lätt, och väger inte. Själv använder jag både Vanlig Alu, HA och RF, och tycker att allihop duger till det mesta. Äger även en del teflon, men siktar på att fasa ut. Titan vill jag inte betala för, men antar att det funkar det med.
 
Tack för alla svar!

Det slutade med att jag köpte den lilla kaffekannan på biltema. Har använt den ett 20 tal gånger nu och fungerar hur bra som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
Davva2 Vad lär jag mig av detta? Bensinpump slutade funka. Kök och brännare 36
peter1959 Någon som känner igen detta kök??? Kök och brännare 5
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Hans_Wretfors Mackjärn över öppen eld Kök och brännare 40
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
Nehrert Perkulator över eld Kök och brännare 14
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
såg Rostfrittgryta med bygel för eld Kök och brännare 15
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
omnes Hink över öppen eld? Kök och brännare 26
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
vagabond83 över öppen eld Kök och brännare 11
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
angerheim triangaga grytor och öppen eld Kök och brännare 5
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
KLAGER ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst” Kök och brännare 6
partelow Grilla hamburgare över eld (amatörfråga...) Kök och brännare 7
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15
da_flower Trangia på eld .. Kök och brännare 5
Email kaffekokare + öppen eld Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.