[Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer?

Börja med ett litet Trangia med gasbrännare. Jag hade valt hårdanodiserad aluminium. Lämna de delar du inte behöver hemma om du vill minska vikt. Det går alldeles utmärkt att laga rätt avancerad mat på ett Trangia. Det blir tillräckligt lätt för de flestas verkliga behov.

Jag har både ett stort och ett litet Trangia (25 och 27) med sprit, gasol och KAP (fotogen)-brännare. I princip enda orsaken att skaffa brännare för flytande bränsle är om köket ska användas när det är kallt. Då är det betydligt bättre effekt med fotogen (eller multi-fuel). Annars vinner i alla fall enkelhet med gas för mig.

Jag har också en liten toppmonterad brännare och en liten 6 dl titankastrull. Där väger komplett kök med bestick 426 gram, varav en full liten gasbehållare väger 206 gram (köket med kastrull och tillbehör väger 220 gram. Varken kastrull eller brännare är den absolut lättaste varianten). Det går bara att värma vatten i det köket, vilket fungerar när jag är ensam och äter frystorkat -- men någon matlagning blir det inte.

Jag ser ingen större orsak att använda 4 kW i ett Trangiakök. Du riskerar att det blir så varmt att aluminiumet smälter, och vid matlagning så bränner du lätt vid. Det går bra att steka kött med 2 kW ur ett vanligt fotogenkök. Jag har också ett Polaris Optimus, men jag har inte sett något behov att montera in det in Trangia-köket. KAP-brännaren fungerar för bra för att jag ska se något behov. När (om?) den ger upp blir det däremot aktuellt att göra det.
 
Jag ser ingen större orsak att använda 4 kW i ett Trangiakök. Du riskerar att det blir så varmt att aluminiumet smälter, och vid matlagning så bränner du lätt vid
Bra input.. Jag funderade eftersom jag är sugen på ett multifuel som komplement till andra kök o h vill kunna använda brännaren till mer än Trangia
 
Optimus Polaris är en bra multi-fuel brännare. Så det kan finnas orsak att välja den som brännare i ett Trangia-kök. Jag skulle dock vara försiktig att köra den på full effekt någon längre tid.

Redan med det Gunnar Finn-kök (KAP, Kiruna Arktiska Produkter) så har jag lyckats få nederdelen i köket vågig när jag kört på ful effekt. Det köket ger väl kring 2 kW.
 
Är det fler som har ett reservkök med? Jag har alltid en liten toppmonterad Primus gasbrännare extra i fjällen. Haft nytta av den några gånger när det ordinarie köket lagt av eller fått något minimalt skräp inuti.
Vi har vid några längre vandringar i Sarek haft med en MSR MicroRocket som väger 70 g för just detta syfte. Vi har dock turligt nog aldrig behövt använda den då vårt huvudkök Trangia 27 med GB-74 gasbrännare aldrig krånglat. Jag har även en liten o-ring till GB-74 anslutningen mot tuben som reserv. Inte heller den har jag behövt använda men samtidigt en sådan reservdel väger ju inget om oturen är framme.
 
Är det fler som har ett reservkök med? Jag har alltid en liten toppmonterad Primus gasbrännare extra i fjällen. Haft nytta av den några gånger när det ordinarie köket lagt av eller fått något minimalt skräp inuti.
Jag har alltid en liten toppbrännare med som reserv om det är flerdagstur på fjället som gäller. Minns inte riktigt vad den väger, men det är en Aliexpress-brännare i titan, runt 50gram kanske, och stor som en tändsticksask när den är ihopvikt. För mig är säkerheten att kunna laga (varm) mat värd den extra vikten.
 
Är det fler som har ett reservkök med? ...
Jag brukar ha ett Optimus Crux med som reserv vid tillfällen när det känns motiverat,
dvs normalt vid längre flerdagsturer... [Men det är ju klart, efter ett helt yrkesliv inom vår kärnkraft
- så är jag van vid fyrfaldig redundans - och även diversifiering som grundsäkerhet... ;) ]
/Odd
 
Supertack för bra råd och tips! Kommer bli ett Trangia 27 med gas. Det ser väldigt pålitligt och lovande ut så det kommer han nog bli jätteglad av. Kommer nog sådmåning om modda lite för att göra det lättare men det ser ut som ett bra instegskök! <3
 
Är det fler som har ett reservkök med? Jag har alltid en liten toppmonterad Primus gasbrännare extra i fjällen. Haft nytta av den några gånger när det ordinarie köket lagt av eller fått något minimalt skräp inuti.

Under 25 år hade jag aldrig något reservkök med, jag ägde helt enkelt inte något och tanken föll mig aldrig in.

Är jag ensam ute på fjället så har jag fortfarande bara en brännare med.

Är jag däremot ute med min bättre hälft eller någon god vän så har jag en BRS med som reserv. Vis av ålder har jag insett att ingen har gjort sig förtjänt av att behöva umgås med mig när jag inte har varm mat i magen. Det är inte så att jag havererar när jag inte får mat, tvärtom - jag blir synnerligen effektiv. Jag blir däremot en tyst, hård och respektlös människa som ingen ska behöva dela tält med.
 
Är det fler som har ett reservkök med? Jag har alltid en liten toppmonterad Primus gasbrännare extra i fjällen. Haft nytta av den några gånger när det ordinarie köket lagt av eller fått något minimalt skräp inuti.
OT:
Ursäkta att jag fortsätter detta sidospår, men det är intressant med era tankar kring säkerhet/redundans.
Jag ser också kök/brännare som en säkerhetsfråga - men mer i dess egenskap av (nöd)värmekälla än som garant för näringsintag. Att kunna äta just lagad/varm mat ser jag inte som en säkerhetsfråga. Det finns massor av god, hållbar och näringsrik mat som inte kräver tillagning/uppvärmning. Så mitt backup-tänk i det avseendet är att alltid ha med en stor andel av "tillagningsfria" ingredienser och/eller maträtter, ifall köket ändå pajar. Att man därmed också spar rejält med bränslevikt är bara en bonus :)

OnT:
Man kan laga rätt avancerad mat på en 50 grams toppmonterad brännare (eller en 70-gramsversion av samma modell, i stål i stället för titanium). Förutsättningen är ett bredstrålande brännarhuvud, ett känsligt reglage som går att skruva ner till pyttesnålt sjudläge, samt en hyfsat vid gryta i aluminium. "Supereffektiva" brännare med smal svetslåga och dåligt värmefördelande titangrytor duger däremot mest bara till att koka upp vatten i.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: OBD
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse Hjälp mig med råd om choklad dryck Friluftsmat 2
nermander Abborr-hjälp Friluftsmat 12
Hagge91 Hjälp mig snälla! Friluftsmat 24
brigas Hjälp-energikakorna håller inte ihop Friluftsmat 7
Maua Snabb hjälp, idétorka! Friluftsmat 25
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
maka Hjälp!!! Friluftsmat 9
arjaeli HJÄLP!!!!!! Friluftsmat 2
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.