[Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer?

Visst kan man som joanna skriver planera näringsriktig och god mat som inte kräver uppvärmning, men samtidigt är varm mat och dryck för mig en stor trivselfaktor som jag inte skulle vilja vara utan på en längre vandring i ex fjällen. Lunchen hade jag lättast kunna byta till kall mat, men att få varm mat i magen när man skall komma igång på morgonen efter en kylig natt ger en helt annan ’energi’ som start på dagen eller ett varmt mål mat på kvällen när kvällskylan kommer krypande.
 
Visst kan man som joanna skriver planera näringsriktig och god mat som inte kräver uppvärmning, men samtidigt är varm mat och dryck för mig en stor trivselfaktor som jag inte skulle vilja vara utan på en längre vandring i ex fjällen. Lunchen hade jag lättast kunna byta till kall mat, men att få varm mat i magen när man skall komma igång på morgonen efter en kylig natt ger en helt annan ’energi’ som start på dagen eller ett varmt mål mat på kvällen när kvällskylan kommer krypande.
OT (forts):
Absolut hög trivselfaktor, men nu tänkte jag säkerhet och det är inte samma sak. En värmekälla är som sagt viktig för mig som säkerhet, särskilt som jag fått lära mig hur känslig jag är för nedkylning och även lokala kylskador. Det har hänt att jag behövt den lilla hjälpen att få upp kroppsvärmen och få ut fukten ur viktiga utrustningsdelar efter något banalt tillbud, som kunnat få allvarligare konsekvenser utan den möjligheten.

Men bara det faktum att maten man äter inte är varm behöver ju inte vara lika med hunger eller undernäring; råkar man dessutom gilla mycket sådant som inte kräver varm tillagning (musli, fröknäcke, nötter, hummus, kött- och fiskchips, torkad färskost, rostade kikärter, fruktläder, torkade grönsaker som går att återvattna kallt... listan är oändlig), så känns det inte som någon nämnvärd uppoffring att leva på det i några dagar.

Så om min brännare pajar (har aldrig hänt, men...), skulle jag kanske vara (ännu) lite försiktigare vid vadning och mer noga med att få på regnkläder i tid, men jag skulle inte direkt dö av hunger :)

OnT:
Innan du väljer kök till din sambo (och dig ;)) - fundera alltså först på vad för sorts mat ni gillar och hur avancerad matlagning ni vill syssla med på era turer. Bredstrålande brännare och aluminium före titan i grytan är hela skillnaden mellan vattenkokning för frystorkat och "riktig" matlagning.
 
OT (forts):
Men bara det faktum att maten man äter inte är varm behöver ju inte vara lika med hunger eller undernäring; råkar man dessutom gilla mycket sådant som inte kräver varm tillagning (musli, fröknäcke, nötter, hummus, kött- och fiskchips, torkad färskost, rostade kikärter, fruktläder, torkade grönsaker som går att återvattna kallt... listan är oändlig), så känns det inte som någon nämnvärd uppoffring att leva på det i några dagar.

Vill minnas att du inte är en kaffedrickare Joanna ;) Ett par dagar utan kaffe i min kåsa skulle inte vara så trevligt för mitt vandringssällskap så att säga. Och eftersom vandringssällskapet inte allt för sällan även är min hustru så... :) Och kallt kaffe är uteslutet. (Tror jag, har aldrig varit i en situation där det varit den sista utvägen)
 
Jag har försökt med te, det klarar jag i 3 till 4 dagar :sick:
Har provat det några gånger :oops:
Enstaka koppar med fint te kan vara väldigt gott (y)
Huvet och kroppen säger " jag vill ha kaffe " jag vet inte vad som säger kaffe, men ett sug efter kaffe uppstår.🤪
Jag har dom senaste åren klarat mej utmärkt på pulverkaffe(y)
 
Kaffe är nödvändigt. Annars kommer abstinensproblemen med huvudvärk krypande. Det är inte bara jag som tycker det är nödvändigt. Mitt behov kan styrkas av min omgivning.

Om kaffet inmundigas från termos, med snabbkaffe, bryggs med vatten som värmts upp på stället eller kokas på riktigt över öppen eld beror på omständigheterna. Oftast smakar det godast när det eldats på riktig tjärstubbe, gjort på grovmalet kaffe med vatten från en lokal kallkälla.
 
Vill minnas att du inte är en kaffedrickare Joanna ;) (...)
Haha, klart - glömde ju den stora kulturkrocken. Klart det är en överlevnadsfråga :)

Egentligen skulle det vara lika jobbigt för mig - jag försöker därför detoxa mig från mitt vanligtvis kopiösa tedrickande inför varje längre tur, och vet precis hur plågsamt det är. Kan inte tänka på annat i flera dagar.
(koffeintabletter är fultricket)
 
Är det fler som har ett reservkök med? Jag har alltid en liten toppmonterad Primus gasbrännare extra i fjällen. Haft nytta av den några gånger när det ordinarie köket lagt av eller fått något minimalt skräp inuti.

Har med ett mini / toppmonterat som reserv. Sedan är alternativen jag har tre olika beroende på tur och sitiuation.
Trangia 25 med gas, Primus Omnifuel ev som original spindel, eller inbygd i Trangian, plus en ”gasspindel” att även köra inverterat med. Dessa är brännarna sedan lite olika uppsättningar kärl beroende på om jag är ensam, två eller fler.
De flesta kärlen får även utstå öppen eld om det inte har belagd insida. Det minsta för mig själv är den sotiga kaffepannan (inte den minsta) som även får fungera till enkel matlagning typ soppa.
 
Är det bara jag som tycker 27:an är för liten för att laga mat till två? Tycker 25:an räcker precis om man gör pasta+sås eller liknande.

Jag skulle gått på trangia 25:an med gas direkt, vill man komplettera med en liten toppmonterad brännare för lättare turer har man bra kastrullerer. Lika så om man helt byter till vedeldat, multifuel osv.

Vet man att man vill ha både 25 och 27 skulle jag köpt 27an ny med gas och en gammal begagnad 25:a med spritbrännare (tror 27:an är svårare att hitta beg.)
 
Är det bara jag som tycker 27:an är för liten för att laga mat till två? Tycker 25:an räcker precis om man gör pasta+sås eller liknande.

Jag skulle gått på trangia 25:an med gas direkt, vill man komplettera med en liten toppmonterad brännare för lättare turer har man bra kastrullerer. Lika så om man helt byter till vedeldat, multifuel osv.

Vet man att man vill ha både 25 och 27 skulle jag köpt 27an ny med gas och en gammal begagnad 25:a med spritbrännare (tror 27:an är svårare att hitta beg.)

Jo den är lite liten, jag har 27an till 2-pers vattenkok/kaffe kok och steka lite fisk, i övrigt torrmat. 25an om det faktiskt ska lagas mat.
 
27:an har en stekpanna med 18 cm diameter, 25:an har 22 cm.

I 27:an har du två kastruller på ca 1 liter. 25:an har 1,5 och 1,75 liter.

Jag lagar också hellre mat på 25:an -- men 27:an är lättare. Så det blir en prioriteringsfråga. Allting som är lättare och mindre än 27:an är i min värld omöjligt att laga mat på. 25:an är också märkbart bättre än 27:an ur det perspektivet.
 
Även jag använder 27'an till 2-personer, medan 25'an passar bra när vi är ute 3-personer. Blir lite av prioritering på vikt/volym i packningen, och med viss anpassning av vilken mat man väljer så funkar 27'an utmärkt till 2-personer.
 
Eftersom jag är lite skuld till att tråden gick lite OT så tänkte jag föra den tillbaka. TS verkar tillfreds med ett T27. Med enkla medel kan det kompletteras med en egentillverkad grytmysare som jag tror joanna redan i urtiden pläderade för. Jag har även tillverkat extra folielock à 7 g som kan användas till uppkok eller varmhållning om stekpannan är upptagen (eller lämnad hemma, den av ren aluminium väger ju hiskeliga 83 g). Folielocken gör jag av tunna, runda aluformar som man köper i vilken mataffär som helst. (Det där med "hiskeliga" var ett skämt, själv har jag oftast stekpannan med i fjällen och jagar sällan gram. Däremot fågelrariteter.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse Hjälp mig med råd om choklad dryck Friluftsmat 2
nermander Abborr-hjälp Friluftsmat 12
Hagge91 Hjälp mig snälla! Friluftsmat 24
brigas Hjälp-energikakorna håller inte ihop Friluftsmat 7
Maua Snabb hjälp, idétorka! Friluftsmat 25
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
maka Hjälp!!! Friluftsmat 9
arjaeli HJÄLP!!!!!! Friluftsmat 2
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.