Hjälp! Vilket kök?

Hej

Jag har tröttnat på mitt buckliga jägarkök och letar efter något som är snabbare och kanske mindre till solo utflykter. Tycker ni att man ska satsa på modellerna som ligger på 1 liter eller är det för litet? Vilket bränsle, gas eller flytande? Att tilläga är att jag vandrar inte på vintern.

Tack på förhand
 
Svårt att svara på en sån fråga. Hur mycket vikt vill du bära på och vad får det kosta. Ska du bara koka vatten till frystorkat eller ska du laga mat på det?
Gäller det bara att ersätta ett buckligt jägarkök så är ju ett mini-trangia eller Trangia 27 bra, enkla alternativ. Gaskök som man monterar direkt på gasflaskan är ju enkla och snabba, men har i regel halvdana vindskydd, kan dock oftast packas litet och smått i ett vettigt kokkärl.
Men som sagt, du får nog vara mer specifik i din fråga för att få bra svar.
 
Gas eller flytande - det är den stora frågan. ;)
Jag som har fobi för gasbränsle (ja, det är nästan fobiskt, jag tror att allt ska smälla i luften) tycker mycket om flytande bränsle som Tenol. Ett plus med det är är ju driftsäkerheten, jag menar vad gör man ute i bushen när gaskranen eller något annat i systemet slutar funka? Hur mycket gas finns kvar, t.ex.?
Trangias är ju också väldigt vindskyddade. Nackdelen med flytande är väl att det tar lite längre tid att värma upp med.

Trangia-mini är nog väldigt idealiskt om man ska ut själv så det blir mitt förslag.


EDIT: Det är användaren Kristofer Wallmark som skrivit detta men Sofie var inloggad. :)
 
Senast ändrad:
Ska du inte ut på vintern så kör med gas, i varje fall om du gör turer i Skandinavien där det går att få tag på gas överallt.

En Pocket Rocket från MSR eller varför inte ett Jetboil?
 
Ska du inte ut på vintern så kör med gas, i varje fall om du gör turer i Skandinavien där det går att få tag på gas överallt.

En Pocket Rocket från MSR eller varför inte ett Jetboil?

Tro inte att det finns gas överallt, var uppe i valsjöbyn i sommras, varken campen, ica eller färg/bygghandeln där hade gas som passade en pocket rocket. Däremot till husvagnar och kassettekök...
 
Jag skulle ändå säga gas, kolla in biltemas lilla gaskök. Det är inte riktigt lika lätt som de lättaste män inte långt ifrån och presterar väl unjefär likvärdigt iaf de första åren skulle jag tro.
Biltemas gas ska tydligen vara bra den med.
Det är inte att betrakta som ett långsiktigt köp, mest för att testa om du gillar konceptet med toppmonterat gaskök, men det skulle inte förvåna mig om det briljerar och håller i tio år å andra sidan.

Funderat över vedspis?
 
Tackar

Det lutar mot gas, verkar så praktiskt att kunna reglera lågan samt att ha den snabbare tiden, för att inte tala om att slippa måtta t-röd och kladda ner händerna.

Pris för min del är inte så viktigt, eftersom jag har blivit en e-bay tok på sistone och förstått att dollarns ras = halva priset (ink frakt) till priset vad man får betala här i sverige. Har hittat en Optimus Crux för 400:- (med frakt) och en JB för cirka 500:-! Om ni inte har skaffat ett e-bay konto så skynda er innan president valet, det finns pengar att spara och prylar att köpa. :)

Har också kollat in Kelly Kettle eller Storm Kettle (samma sak i stort sett, Storm Kettlen väger mer vilket dom annser gör den mer stryktålig), himmla smart vattenkokare och följer KISS regeln (keep it simple stupid). Tror inte att den är jätte bra att ha med sig i skogen om man inte enbart vill äta frystorkat, men väldigt smart som sagt.

Ok, gas med ett en liters kärl. Vilken kan man vara mest tillfredställd att ha med sig?
 
Använder själv en Pocket Rocket tillsammans med en Primus Litech Kettle.
För en person fungerar det klockrent!

Är medveten om att Litech väger mer än många andra historier men fördelen är att det är teflonbelagt och därmed bränner inte gröten fast i kastrullen.

//Peter
 
Ska du handla på ebay från USA, så glöm inte att du riskerar tull och annat som fördyrar en del. Med lite tur så passerar det dock omärkt. Men köper du från privatperson eller från ebay i europa så kan det bli riktigt billigt. Ebay i england och tyskland har en hel del bra fynd att göra.

När det gäller 1 liters kokkärl så finns det en del att välja på, mitt tips är att satsa på ett där du får ner gasflaska och kök i kärlet under locket. Det minskar packvolymen om inte annat.

Kolla in Primus, Optimus, MSR, Snow Peak, Vargo och Evernew, de sista tre på ebay. Kombinationen av ett Crux (även Primus Micron passar), 220grams gasflaska och en tändare ryms tex i en Primus Litech kettle. MSR PocketRocket blir inte riktigt så litet som man skulle kunna önska. Snow Peak GigaPower är min favorit och är också ett litet och lätt kök. MSR kettle (0.85L) är lite i minsta laget, ffa så ryms inte både ett kök och gasflaska (220grams) i kärlet. Fast ett kök i sin ask tar ju inte jättestor plats i packningen, så det kan man ju leva med. De flesta toppmonterade kök saknar dock vettigt vindskydd.
MSR reactor verkar vettigt fast lite tungt, Primus EtaPower express som kommer snart verkar också vettigt, även där så verkar det ingå vindskydd (och en del vikt?) Jetboil som andra nämnt är ju också ett alternativ, vet dock inte om det funkar med större gastuber än 100gram? Verkar lite ömtåligt också.
 

Bilagor

  • etaexpress.jpg
    etaexpress.jpg
    45.2 KB · Visningar: 626
Tull?!

Nej.... det är ju typiskt att det alltid ska finnas en extra avgift. Undrar om man inte kan be företaget eller personen som man har köpt av ifrån ebay att inte lägga i kvitto eller dylikt, men istället ett födelsedagskort. Det borde väl få tullen att inte se paketet som något annat än en present. :cool:
 
OT:
Om du köper av privatperson, så går det säkert att komma överens om lämplig paketmärkning, och möjligen är det inte moms/tullpliktigt heller.
Handlar du från ett företag tror jag inte de är särskilt benägna att medverka till varusmuggling. Då kan du ju å andra sidan gå in på Naturkompaniet och be att få köpa ett kök svart, lika gärna. Det borde ge ett bra nettopris även det. Jag tror dock inte att det kommer att lyckas så särskilt lätt, och tur är väl det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.