Hjälp! Sprickor i Lundhagskängan.

Till min fasa upptäckte jag igår en 1 cm lång spricka i cellgummit vid kanten mot lädret framme på ovansidan av foten. Finns det något bra sätt att själv fixa till sprickan så att den inte förvärras?

Kommer nämligen behöva kängorna om två veckor och vågar inte skicka upp dem till Järpen (om de överhuvudtaget kan laga mina klenoder).
Eller är det dags att se sig om efter nya trontjänare efter 10 års trogen tjänst?
 
Våtrumssilikon kanske kan funka? Det är ju både fuktbeständigt och lite elastiskt. Åtminstone som nödlaging tills du kommer hem från turen.
 
Jag skulle ta ett kort på skadan och skicka bilden till Lundhags. De borde med hjälp av bilden kunna bedöma om det går att laga eller inte så du vet om det är värt att skicka dem till Järpen efter din tur om två veckor.

/B
 
Till min fasa upptäckte jag igår en 1 cm lång spricka i cellgummit vid kanten mot lädret framme på ovansidan av foten. Finns det något bra sätt att själv fixa till sprickan så att den inte förvärras?

Kommer nämligen behöva kängorna om två veckor och vågar inte skicka upp dem till Järpen (om de överhuvudtaget kan laga mina klenoder).
Eller är det dags att se sig om efter nya trontjänare efter 10 års trogen tjänst?

Du kan laga med Liquisole, det gjorde jag när mina gamla trotjänare började spricka (16 år, Lundhags Alaska).

Fast om gummit spricker pga ålder så får du nog räkna med att du får nya sprickor...och då hjälper inte liquisole längre, bara att byta gummidelen mot nya...

Hälsn,

//J
 
Förvarin och slitage

Gummit åldras mest av felaktig förvaring, svalt och mörkt var det gamla rådet. Man hade t o m kapell över däck.
Jag har sett 6 år gamla Alaska med torrspruckit gummi. Jag har oxså sett omgummeringar som Lundhags gjort helt perfekt på gamla kängor och stövlar.
En kamrat till mig skulle göra Jotenheimen på 14 dagar, efter 10 var hans Alaska så utslitna av allt stenskav så att han vilade sig resten av tiden...han var nöjd ändå men nästa gång hade han slitstarkare grejor än bondeförbundare på fötterna i stenskavet.
Liquisole, Klövfix och våtrumssilicon har jag sett (upplevt) lyckade korttidslagningar med.
Gör rent och fett samt vaxfritt innan du försöker laga.
//J
 
Tack för alla snabba svar.

När nöden är som störst är hjälpen som närmast...
...eller i alla fall råden. Känns bra att veta att det finns kvalificerad hjälp till självhjälp bland utsidanläsare.

Tycker att jag tagit ganska väl hand om mina små älsklingar. Självklart bor de till vardags i en garderob och tills för ett år sedan i en sval källaremellan gångerna. Men, jag har använt dem flitigt både sommar och vinter och kanske inte varit alltför försiktig med dem.

Ringde i eftermiddags i alla fall upp till Järpen och fick prata med skomakaren själv. Han bara suckade och sa att det enda man kan göra är att byta ut cellgummidelen och sulan.

Gulp! var min reaktion. Vad kommer det att kosta?
Hälften av ett par nya, var det dystra svaret.

Mitt nöjeskonto känner sig länsat, redan innan jag skickat iväg kängorna. Eftersom jag ska ha dem snart gjorde vi upp att skickar dem när jag kommer tillbaka, men att han redan nu skulle börja förbereda lästen (tror jag att det var). Så att jag hinner få tillbaka dem innan jag drar iväg igen till midsommar.

Så till min första vända uppåt tänker jag använda era tips om kraftig rengöring och sedan lite liquisole i sprickan. Får väl ta med lite silvertejp att ta till i värsta fall.
 
Ringde i eftermiddags i alla fall upp till Järpen och fick prata med skomakaren själv. Han bara suckade och sa att det enda man kan göra är att byta ut cellgummidelen och sulan.

Suckade han för att du "misskött" kängorna eller vad mera o nej inte det skit cellgummit som spruckit igen?

Kände du nån vibb ifrån skomakaren?
 
Suckade han för att du "misskött" kängorna eller vad mera o nej inte det skit cellgummit som spruckit igen?

Kände du nån vibb ifrån skomakaren?

Nej, det var snarare: "Stackars tjej. Hur ska jag berätta att jag måste slakta hennes kängor och dessutom ta betalt för det?"

Annars var han hur trevlig som helst och förstod att jag inte kunde vara utan dem länge. Nästa vända upp går redan veckan efter midsommar. Lite för tidigt med nya skodon, så jag har planerat in ett lägre tempo för "ingång-av-nya-kängor".

Men jag hoppas att ryktet är sant att Lundhags ger bra service och håller vad de lovar, så kanske jag hinner ta någon runda här hemmavid först.
 
För något år sedan skickade jag in mina väl ingångna Lundhagare till Järpen för utlästning pga. att de krympt. Men skomakaren ringde och tyckte att de var så slitna och nötta och rekomenderade nya sulor och ny läst. Fick tillbaka dem efter ca. en vecka tror jag och var väldigt nöjd med jobbet. Det har efter det blivit åtskilliga mil med dem och de hänger fortfarande med.

Jag ger Lundhags 7 kängor för jobbet, och för att citera parodin på Krister Glenning "det är mycket mycket bra, för det är 2 kängor (eller var det rattmuffar...) mer än man kan få".

/Zwempa
 
Jo de håller

vad de lovar, brukar knalla ner ett par sulor på tre säsonger, de fixar det gratis om jag skriver ner ordentliga anteckningar om det nya mönstret jag provar. Snacka med Thomas (sonen)och deala med honom så kanske du får ngn liknande deal.
Ha det bäst, vem vet om du ser en galning på fjället med ett flugspö eller hagelbrakare i näven så ropa Lars så får vi se om denne vänder sig om ;-)
 
Lundhags är kanon!

... eller rättare sagt, de var de för en del år sedan.

Mina dåvarande Alaska drabbades efter 7-8 år av slitna sömmar - och det fixade Lundhags gratis. Några år senare var det dags igen - och även det grejade de samt en begynnande cellgummispricka. Gratis även detta.

Några år senare var det dags igen och jag fick skickat upp kängorna en rekommendation att byta cellgummit vilket jag gjorde (halva nypriset).

Efter några års slit på de nya cellgummit så började även detta att ge sig och till slut fanns det inget kvar av vare sig läder eller cellgummi så nu står resterna av mina gamla kängor som en trevlig friluftsinspirerad vas i mitt arbetsrum i källaren ;-).
Och i ett grannrum tronar ett par "nya" Alaska Lundhags - mörkt och svalt i väntan på nya eskapader... :)

Så ja, jag gillar Lundhags service!

Vänligen/Dag
 
Åter i min ägo...

Vill bara berätta att jag efter åtta dagars vånda fick en avi i brevlådan:
"Mina älsklingar var äntligen tillbaka i Stockholm."

Hade haft lite dåligt samvete eftersom jag kände att jag bedragit mina trotjänare när jag nu har gått och blivit kajakfrälst medan de har varit borta. Kände mig osäker på hur telingarna skulle reagera. Kanske med svartsjuka och att vara lite tjuriga?

Så det var med stor lättnad jag fick upp kartongen hemma i vardagsrummet. Där var de...
Samma gamla fina ovanläder... men, däremot var gummidelen alldeles blank, ren och orepad.
Först kändes det som ett stygn i hjärtat, alla härliga repor efter mina fjällturer var borta.

Men sedan kom jag på att nu kan jag slita 10 år till i kängorna. Och jag lovar om tre veckor kommer de vara så där härligt dammiga och smutsiga igen, och säkert med ett par snygga repor längs sidorna.

Kan varmt rekommendera Lundhags. De har gjort ett toppenjobb: snabbt, snyggt och smidigt.
Tycker att sju kängor av fem är ett rättvist betyg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.