Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar!

Är en frusen tjej som är trött på att frysa om fötterna när vi är ute på våra tältturer i Kallt väder.. utbildar mig till Naturguide och snart ska vi ut flera dagar igen.
Har många bra ullstrumpor men nu ska jag ha ett par riktigt VARMA kängor/stövlar.
Följande kriterier måste uppfyllas av dom..

1. Varmt, URTAGBART foder.
2. 100% vattentäta.
3. Högt skaft.
4. Helst ganska rörliga.. Och helst ganska Billiga!

Vad finns det för kängor/stövlar som uppfyller mina krav??
 
M/90 Gummistövlar från Nokia

Kan rekommendera dessa mycket hållbara Stövlar

Lätta Gummistövlar M/90 och Vinterfodrade. Mjuka skaft, rörliga... Dessa stövlar är av bästa kvalitet med tå och hälförstärkning, går att dubba sulan för bättre grepp på vintern. Plus att dom har klackar, så man kan åka skidor med dom också... Tjock Fodrad insatsstrumpa som är mycket varm, som är uttagbar och tvättbar. Tjock Inläggssula som isolerar från kylan. De är perfekta för vandring, jakt m.m. och för de kallare årstiderna. Stövlarna är handtillverkade i Finland åt Svenska försvaret av Nokia (idag Nokian)

Nya kostar runt 300-400 kr på div. överskottsbutiker, du får Mycket Stövel för dom pengarna! Finns även en civil variant på denna modell: Nokian Footwear med då kostar det!

M/90 Gummistövlar från Nokia (idag Nokian)

FMV M-nummer:

M7337-104000 - Gummistövlar
M7337-802000 - Tjocka Sockor
M7336-605000 - Inläggssula

Finner du intresse i dessa PMa mig så ska fixa fram ställen där du kan köpa dom...

Mvh troswe
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    48.1 KB · Visningar: 5,476
  • 2.jpg
    2.jpg
    76.1 KB · Visningar: 6,959
  • 3.jpg
    3.jpg
    68.7 KB · Visningar: 5,076
  • 4.jpg
    4.jpg
    142.3 KB · Visningar: 4,971
  • 5.jpg
    5.jpg
    150.8 KB · Visningar: 4,375
Senast ändrad:
Det är nog inte så lätt att hitta billiga med urtagbart foder. Kör man lite oldschool så har Nokian vinterstövlar med urtagbart foder. Personligen hade jag nog hellre valt det föra Kamik och skoterkängor som inte verkar vara så roliga att gå i. Jag har själv frusit för sista gången, Lundhags Syncro (ej vintervariant), så det blir nog Lundhags Quest nästa vinter. "Finns inga genvägar till det perfekta ljudet" (Nile City) :)
 
Någon av dom med snören, tycker att den vänstra ser ut att kunnas knyta lite ordentligare än den högra, men den högra "cody" har en vän till mig och han tycker den går utmärkt att gå i...

Kamik är lite mindre i storlekarna så ta till rejält..

mvh // Johannes
 
Det är nog inte så lätt att hitta billiga med urtagbart foder. Kör man lite oldschool så har Nokian vinterstövlar med urtagbart foder. Personligen hade jag nog hellre valt det föra Kamik och skoterkängor som inte verkar vara så roliga att gå i. Jag har själv frusit för sista gången, Lundhags Syncro (ej vintervariant), så det blir nog Lundhags Quest nästa vinter. "Finns inga genvägar till det perfekta ljudet" (Nile City) :)

Nu har jag kollat på Lundhags Quest. Ser kanon ut! Men är dom helt vattentäta?
 
Vill du ha något helt vattentätt så är det bara gummistövlar som gäller...

Arxus och Le chameau gör fodrade gummistövlar och personligen gillar jag Arxus bättre då jag tycker de är mycket mycket skönare och stabilare.. Detta är alltså riktiga gummistövlar med naturgummi och passform, inte några lösa glappa glänsande saker likt sådana man köper på macken.. Men ta till rejält på storlekarna så du får i ett par tjocka strumpor också..

mvh // Johannes
 
Nokias vintermodell...

...om du ska ha helt täta. Tidigare hette den Kaira, nu heter den Naali. Levereras med urtagbara filtladdar. Klipp av filtinläggen ungefär i vristhöjd, sen har du de avklippta i stöveln när du är aktiv, ventilerar bra. Köp ett extra par filtladdar och ha i reserv fuktskyddat i ryggan. Dessa klipper du inte av eftersom de ska isolera maximalt. Ta på när du torkar "dag"filtladdarna.

Nokias vinterstövel är funkis i riktig kyla ner mot minus 30.

...undvik försvarets stövel, den är alldeles för kall för riktigt vinterbruk. Fodren är av bomull och systemet funkar kanske någorlunda ner till minus 10 sådär...

Min åsikt...

//J
 
Nu har jag kollat på Lundhags Quest. Ser kanon ut! Men är dom helt vattentäta?

Cellgummi delen av Quest är helt vattentät, läderskaftet är vattentätt beroende på hur du vaxar det, men så vattentät att du kan stå i vatten över en timme blir det dock aldrig. Då är det skodon helt i gummi som gäller.
 
-25

...om du ska ha helt täta. Tidigare hette den Kaira, nu heter den Naali. Levereras med urtagbara filtladdar. Klipp av filtinläggen ungefär i vristhöjd, sen har du de avklippta i stöveln när du är aktiv, ventilerar bra. Köp ett extra par filtladdar och ha i reserv fuktskyddat i ryggan. Dessa klipper du inte av eftersom de ska isolera maximalt. Ta på när du torkar "dag"filtladdarna.

Nokias vinterstövel är funkis i riktig kyla ner mot minus 30.

...undvik försvarets stövel, den är alldeles för kall för riktigt vinterbruk. Fodren är av bomull och systemet funkar kanske någorlunda ner till minus 10 sådär...

Min åsikt...

//J

FMV Stövel, inga problem till minus 25 grader! Det är vad jag har utsatt dom för, jag frös då inte!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Bra skor för snabb vandring Kläder 5
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
Jakzy Ute i sista minuten, hjälp! Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...