Hjälp med vandringskängor

Hej!

Är på jakt efter ett par vandringskängor för fjällvandring framförallt på sommaren. Kungsleden, Norska fjällen osv.

Letar efter ett par kängor som
- Klarar tung packning
- Stabila
- Vattentäta
- Hög kvalitet, ska klara många turer.

Budget är runt 1000-2000

Har kikat på Urberg Sorsele, Haglöfs Skuta men är rätt novis på detta och kan inte avgöra vilken som är mest prisvärd.

Vilken vandringskänga rekommenderar du en nybörjare som tänkt påbörja ett nytt intresse?
 
Välj en ofodrad skalkänga utan membran så gör det mindre om den blir blöt, för blöt blir man oavsett hur man än beter sig på vandring! Man byter bara till torra sockar så är man igång igen. Finns ett populärt svenskt märke som börjar på L... ;) Lätta skor typ trail-runners är också populära, men kanske inget jag skulle rekommendera en nybörjare.
 
Återbruk?

Hej!

Är på jakt efter ett par vandringskängor för fjällvandring framförallt på sommaren. Kungsleden, Norska fjällen osv.

Letar efter ett par kängor som
- Klarar tung packning
- Stabila
- Vattentäta
- Hög kvalitet, ska klara många turer.

Budget är runt 1000-2000

Har kikat på Urberg Sorsele, Haglöfs Skuta men är rätt novis på detta och kan inte avgöra vilken som är mest prisvärd.

Vilken vandringskänga rekommenderar du en nybörjare som tänkt påbörja ett nytt intresse?

Alltså - jag har vandrat sedan jag var barn. Varit med i scouter och varit iväg på ett antal fjällvandringar och gör en bit över 100 utedagar (och runt 35-40 utenätter om året (även om inte alla är med krävande vandring)...

Jag köpte i år mina första Lundhags. Jag har alltid tidigare köpt "skyltex", "överskott", "kängor med skönhetsfel", "outlet" osv.

Jag själv har ägt kängor framförallt utan membran (jag har också ägt ett par Haix med membran - tror modellen heter Airpower P10 - men de blev jag aldrig riktigt sams med) och gillar kängor som är gjorda framförallt av läder. Det gör att jag själv kan både impregnera dem (med vax) och smörja dem så de håller sig mjuka och håller formen väl för mina fötter.

Jag skulle - om man inte VET riktigt vilka kängor man ska ha - utan mer vill ha "nåt" att "prova på med" rekommendera att kolla in någon form av överskottsbutik (jag själv har handlat från varusteleka.com) och där leta upp någon känga som ser bra ut, men som nu kommit i överskottshandeln. Jag har t.ex. köpt två par "begagnade" (med 4 års mellanrum) Haix DMS (Som militärt heter Kampstiefel 2005, tror jag) som har varit utmärkta kängor - helt gjorda i läder - men med modern teknik som stötdämpning i sulan, bra och stöttande skaft etc. De har bägge gångerna kostat en bit _under_ 1000kr paret och det "begagnade" har bestått i att någon skrivit sitt namn med en kulspetspenna på insidan av plösen. De har alltså varit i princip oanvända.

På just den nämnda butiken finns också en del kängor som säljs som nya men som kan ha något smärre skönhetsfel, samt riktigt bra kängor (från Alpina t.ex.) til lbra priser, för att man köpt något restlager.

Möjligen kan det vara värt att kolla på?

Något annat kan möjligen vara att kolla in Tradera eller liknande för fynd. Väldigt många människor köper varje år på sig mojänger som sedan i princip inte används - men som tar plats och man därför behöver sälja. Varför inte kolla in utsidans prylmarknad?

Vad jag vill slå ett slag för är egentligen återbruket. Och peka på att kängor - som enligt pappret inte är _nya_ ändå är _som nya_ och att det inte nödvändigtvis måste kosta så att man gråter sig till sömns om kvällarna.

Och skalkängorna från Lundhags, då? Well - det blev ett par "Vandra II" som jag är gravt nöjd med. De är lätta, sköna och väldigt lätta att sköta.

Och de var ett traderafynd.
 
Välj en ofodrad skalkänga utan membran så gör det mindre om den blir blöt, för blöt blir man oavsett hur man än beter sig på vandring! Man byter bara till torra sockar så är man igång igen. Finns ett populärt svenskt märke som börjar på L... ;) Lätta skor typ trail-runners är också populära, men kanske inget jag skulle rekommendera en nybörjare.

Öka på budgeten - och köp en skalkänga från Lundhags.

Tack för svar, har ni förslag på någon modell? vad tror ni om ett par Lundhags forest II? Skalkängor och allround. Andra tips tar jag gärna emot.
 
Vad gäller Lundhags; prova ut en storlek med dubbla par sockar, en riktigt tjock, som är rymlig. Sedan köper du en storlek större än det!
Då brukar det bli ok.
 
Alltså - jag har vandrat sedan jag var barn. Varit med i scouter och varit iväg på ett antal fjällvandringar och gör en bit över 100 utedagar (och runt 35-40 utenätter om året (även om inte alla är med krävande vandring)...

Jag köpte i år mina första Lundhags. Jag har alltid tidigare köpt "skyltex", "överskott", "kängor med skönhetsfel", "outlet" osv.

Jag själv har ägt kängor framförallt utan membran (jag har också ägt ett par Haix med membran - tror modellen heter Airpower P10 - men de blev jag aldrig riktigt sams med) och gillar kängor som är gjorda framförallt av läder. Det gör att jag själv kan både impregnera dem (med vax) och smörja dem så de håller sig mjuka och håller formen väl för mina fötter.

Jag skulle - om man inte VET riktigt vilka kängor man ska ha - utan mer vill ha "nåt" att "prova på med" rekommendera att kolla in någon form av överskottsbutik (jag själv har handlat från varusteleka.com) och där leta upp någon känga som ser bra ut, men som nu kommit i överskottshandeln. Jag har t.ex. köpt två par "begagnade" (med 4 års mellanrum) Haix DMS (Som militärt heter Kampstiefel 2005, tror jag) som har varit utmärkta kängor - helt gjorda i läder - men med modern teknik som stötdämpning i sulan, bra och stöttande skaft etc. De har bägge gångerna kostat en bit _under_ 1000kr paret och det "begagnade" har bestått i att någon skrivit sitt namn med en kulspetspenna på insidan av plösen. De har alltså varit i princip oanvända.

På just den nämnda butiken finns också en del kängor som säljs som nya men som kan ha något smärre skönhetsfel, samt riktigt bra kängor (från Alpina t.ex.) til lbra priser, för att man köpt något restlager.

Möjligen kan det vara värt att kolla på?

Något annat kan möjligen vara att kolla in Tradera eller liknande för fynd. Väldigt många människor köper varje år på sig mojänger som sedan i princip inte används - men som tar plats och man därför behöver sälja. Varför inte kolla in utsidans prylmarknad?

Vad jag vill slå ett slag för är egentligen återbruket. Och peka på att kängor - som enligt pappret inte är _nya_ ändå är _som nya_ och att det inte nödvändigtvis måste kosta så att man gråter sig till sömns om kvällarna.

Och skalkängorna från Lundhags, då? Well - det blev ett par "Vandra II" som jag är gravt nöjd med. De är lätta, sköna och väldigt lätta att sköta.

Och de var ett traderafynd.

Tack för intressanta tips. Jag är nog lite mer åt att köpa ett par jag kan ha flera år, än att köpa något billigt för att testa. Är ute i skog och mark av och till så skorna kommer absolut komma till användning. Har kikat på tradera och prylmarknaden men inte hittat något, bra tips för övrigt.

Hmm det var ett par snygga kängor du hittat, misstänker att de är en mer avancerad version av forest II som jag börjat fatta lite intresse för..
 
Vad gäller Lundhags; prova ut en storlek med dubbla par sockar, en riktigt tjock, som är rymlig. Sedan köper du en storlek större än det!
Då brukar det bli ok.

Ok, så ca 2-3 storlekar mer än vanligt? Tänkte beställa på nätet eftersom de har billigare kängor och större utbud nämligen.
 
Ok, så ca 2-3 storlekar mer än vanligt? Tänkte beställa på nätet eftersom de har billigare kängor och större utbud nämligen.
Njää, svårt att säga på rak arm. I en skalkänga är det sockan som är fodret/stopningen som ska hålla dig varm och ge mjukheten runt foten. Storleken är någorlunda anpassad för det. Sedan svullnar foten något när man går och det ska finnas böjmån osv.
En Lundhags känga krymper också något med tiden. Oklart hur mycket. Finns trådar om det på forumet.
Kängorna görs även med olika läst, som passar olika fötter olika bra.
Lätt, eller hur?
Så en såpass dyr känga, som ska hålla åratals, skulle jag absolut prova om möjligheten fanns
 
... har ni förslag på någon modell?
vad tror ni om ett par Lundhags forest II? Skalkängor och allround...
Jag fastnade för just Forest II när jag köpte nya i somras. Åtminstone ungefär Forest II*
- det kan du läsa om i den här tråden. Har inte ångrat mig ens en sekund!

*De fick lite specialdesign som jag ville ha, bland annat ringöljetter i de översta
krokplatserna samt extrakrokar snett nedåt/bakåt i övergången mellan skaft och fot...
 
Ok, så ca 2-3 storlekar mer än vanligt? Tänkte beställa på nätet eftersom de har billigare kängor och större utbud nämligen.

Storlek är högst personligt och inget man kan rekommendera andra om. Du måste prova själv för att få det rätt! Jag har ett par Forest i min vanliga storlek och får plats med ett par tunna och ett par tjocka sockar. Jag vill att skon ska sitta tajt på foten när jag går! Jag har inte märkt att de har krympt genom åren, så inte mina tidigare par heller.
 
Uteslut inte fodrade kängor, som ofta är lätta att gå in. Jag har använt ett par Meindl Island Pro de senaste 12 åren på alla mina sommarvandringar i fjällen. Väl vaxade klarar de fint att hålla fukten ute, och sommartid när temperaturerna oftast är så gynnsamma att allt torkar fort (var dock försiktig så du inte kliver ner dig och får vatten i kängorna, där tar det dagar att få dem torra till skillnad från ett par skalkängor). Bekväma att gå med, ger fint stöd och tål tung last (kan vara lite hala på våta stenar pga hårt gummimaterial i yttersulan).
För höstvandringar i tält, när kängorna aldrig får chans att torka pga fukt och låga temperaturer är inte fodrade skinnkängor idealiska oavsett GTX eller inte. Då är gummistövlar eller skalkängor att föredra.
Nu släppte sulorna på mina Meindl efter många år pga materialåldring, och då de var lite för trånga bestämde jag mig för att köpa nya en storlek större istället för att sula om dem.
Både Meindl och Lundhags har bra service och erbjuder omsulning om kängorna i övrigt är i bra skick.

Var lite försiktig med att köpa begagnade kängor, ta reda på hur gamla de är och hur de använts. Materialet i den dämpande mellansulan åldras och har begränsad livslängd (pulvriseras) om den är av PU-skum vilket är vanligast. Detta gäller många olika fabrikat, och kängor som används lite åldras snabbare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
Jakzy Ute i sista minuten, hjälp! Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.