Skinnfria vandringskängor

Av etiska skäl använder jag inte djurprodukter och undrar därför om ni har tips på bra (gärna lite högre) vattentäta vandringskängor som är skinnfria. Jag har ett par North Face Hedgehog nu som jag köpte på rea på Addnature (https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACE_CDG1). Gick i dem i Jämtlandsfjällen nyss och tyckte dom funkade men de var lite för låga så jag letar efter nåt högre. Är också störd av att många skor är överdrivet känsliga på sidorna framtill (ungefär där lilltån börjar) och tenderar att gå sönder alldeles för fort. Samma med de här, jag ser framför mig att de pajar i nån söm och börjar läcka.

Tacksam för alla tips!
 
Tiderna förändras

Av etiska skäl använder jag inte djurprodukter och undrar därför om ni har tips på bra (gärna lite högre) vattentäta vandringskängor som är skinnfria. Jag har ett par North Face Hedgehog nu som jag köpte på rea på Addnature (https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACE_CDG1). Gick i dem i Jämtlandsfjällen nyss och tyckte dom funkade men de var lite för låga så jag letar efter nåt högre. Är också störd av att många skor är överdrivet känsliga på sidorna framtill (ungefär där lilltån börjar) och tenderar att gå sönder alldeles för fort. Samma med de här, jag ser framför mig att de pajar i nån söm och börjar läcka.

Tacksam för alla tips!

En gång i tiden var gummistövlar vanliga.
 
Finns det?

Höga garanterat skinnfria stavas gummistövlar, det finns många bra vandrarmodeller.
go tur

Jo mina 22 år gamla Nokia lever än o helt täta men frugan har avverkat många Tretorn under åren som spruckit direkt. Finns det några vettiga märken som gör stövlar som håller. Tips mottages tacksamt!
 
Mina Tretorn sprack också väldigt fort. Har nog inte hunnit mer än ngr hundra km i de innan de började läcka.
Ska kolla på Le Chameau, ngr andra som är bra?
 
Nokian kontio Classic tycker jag fungerar mycket bra (även andra Nokian modeller), man brukar slita ut sulans mönster innan det går hål på dem, och de har betydligt bredare läst än t ex Tretorn.
 
Stämmer in i "tretorn är skit"-kören. Deras scout-modell sitter väldigt bra på min fot, men efter tre par, där inget överlevde sitt första år köper jag inga fler. Nokiastövlarna har dock hållit några år nu :). Bor i mina tuura hela våren, vintern (utom när det är *riktigt* svinkallt och man ska vara ute länge) och hösten. Fantastiskt sköna, men lite tunga för vandring tyvärr.
 
har bra erfarenhet av gummistövlar av julas eget märke "bluewear"(?). Säkert ingen superkvalitet men har hållt ett bra tag med hård användning och kostar nästan inget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Okvarn Svala vandringskängor? Kläder 18
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Koga Signature Vandringskängor för (primärt) urban miljö. Kläder 25
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Smogz Ofodrade vandringskängor helt i läder? Kläder 17
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
granfront Vandringskängor Kläder 3
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
grodanbolle Vandringskängor, fukt och dylikt. Kläder 9
Stillsam vilde Gotex i vandringskängor?! Kläder 19
Martin Vandringskängor? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.