Vandring/vardagsbyxor

Hej,

Letar efter en byxa som fungerar att använda till vandring men likväl till vardags. Huvudsakligen hade jag tänkt mig ett par byxor som fungerar att använda vår/sommar/höst. Dvs ingenting som är för varmt. Budget: 1000-2000 kr.

Om ni har någon erfarenhet av byxorna nedan tveka in att dela med er. Om ni vet av andra byxor som ni gillar förutom dessa länka gärna.

Lundhags Authentic Pant (verkar vara en uppgradering av deras populära Traverse Pants)
Lundhags Antjah Pant
Lundhags Ahke Pant
Haglöfs Rugged Mountain Pant (kanske lite för varm, avsedd för mer extrema väder?)

I nuläget är det dom 2 översta som lockar mest.
 
Houdini motion pant har snabbt blivit min absoluta favorit för det mesta.

Smidig, stretchig softshell, otroligt bekväma. Snygga nog att ha på stan men funkar på vandring också.

Inte lika tåliga som klassiska vandringsbyxor, men har haft dem på mig när jag klättrat på hösten, till jobbet och på dagsturer i skog och på seglingar. funkar perfekt för allt och har inte varit alls så ömtåliga som de gav intryck av.
 
Har kört Haglöfs Rugged Mountain Pant året runt, de funkar bra på sommaren. (Om det är för varmt betyder det att det är shortsväder) och på vintern kör jag med långkalsoner under. Kolla in recensionerna på utsidan.se, de kan ge mycket bra tips.
 
Kriterierna du bör ställa är passform, ventilation, vindtäthet och förmågan att torka på dig av kroppsvärmen.
Själv vill jag ha raka öppna byxor eftersom luftningen nerifrån är en effektiv kylning, speciellt om du kan gå med gylfen öppen.
Att byxorna är relativt lätta gör ingenting.
Att de är billiga gör ännu mindre.
ITABs allroundbyxa är inte snyggast med du får flera par för dina pengar.
De håller länge och fungerar fenomenalt, kan rekommenderas.
Men smaken är ju som baken.....
go tur
 
Själv har jag nästan uteslutande Haglöfs brallor för dom har bra passform och håller bra. Har haft en bunt Fjällräven och Lundhags men dessa har varit sämre passform och i nån bomullsblandning som nötts hål i på mindre än ett år. Har inte nött hål på något par haglöfs, inte ens på de äldsta som är tio år i år.
 
Tack för era svar! Lutar åt Haglöfs Rugged Mountain Pant eller Lundhags Authentic Pant men lite mer är nog ändå Haglöfsbyxan. Inte hittat så värst många omdömen som vart allt för övertygande gällande Lundhagsbyxan i jämförelse med Haglöfs som jag hittat massa bra omdömen om. Fler idéer välkomnas fortfarande om nån har något att flika in med.
 
Det kan ju bero på att nämnda Lundhagsbyxan har ett halvår på nacken men bygger på Traverse... Rugged är lite mycket "huggarbyxor" över.
 
Jag har tre par Haglöfs rugged moutain pants, tre Lundhags traverse och två Lundhags Authentic Pant...

Rugged är betydlig varmare, styvare och mer skogshuggarkvalitet på, helt oslagbara i skogen men med dina önskemål hade jag valt Authentic Pants, mjukare, skönare och svalare men inte lika tåliga. Lundhags Authentic Pant är bättre ön föregångaren även om det inte skiljer så mycket, tex skoåtdragarsnöret kring byxbenen.
 
Jag har både Lundhags Traverse, Haglöfs Ruggen Mountain Pants och diverse Fjällräven byxor. På längre fjällvandringar använder jag oftast Fjällrävenbyxorna då jag upplever dem som komfortabla och myggsäkra, torkar snabbt som är inte för varma att ha under en regnbyxa. Mina byxor är dock köpta på 90-talet utan strechpaneler, och känns som om de har tunnare men tätare väv än dagens G1000. Dessutom är passformen bättre på dessa äldre byxor, då jag upplever att Fjällrävens storlekar idag är ganska märkliga (alltför stora i midjan i förhållande till benlängd). Jag är lång 193cm och använder normalt XL eller 54 (154) i byxstorlek. (Fjällräven strl 54 är lagom långa men alltför stora i midjan).
Både Haglöfs och Lundhagsbyxan sitter bra på mig i storlek XL. Haglöfs är mer rejäl och tål tuffare användning än Lundhags Traverse, och är min standard fritidsbyxa. Dock upplever jag Haglöfsbyxan som för varm på sommaren då den är tillverkad helt i konstmaterial. Lundhagsbyxan är svalare men även betydligt skörare då stretchpanelerna har dålig nötningshärdighet. Stretchpanelerna på Lundhags Traverse känns mer som en designsak än avsedda för praktisk friluftsanvändning då de dessutom släpper igenom fukt, vind och myggstick. Regnar det eller du sätter dig på fuktigt underlag tränger fukten direkt igenom.
Kommer ihåg en dagstur i Norge där jag använde mina Lundhags Traverse pga varmt och soligt väder. Dock blev vi överraskade av en åskskur med bara några 100 meter kvar till bilen. Jag chansade på att gå vidare istället för att stanna och ta på mig regnstället, vilket hade fungerat fint med de flesta andra byxor. Upplevelsen med Lundhagsbyxorna blev inte lika positiv och jag kände direkt hur varje regndroppe slog rakt igenom tyget och rann nerför huden på smalbenen med följd att jag omedelbart fick kängorna blöta inuti trots att jag noga dragit åt byxorma kring kängskaften. Ingen bra erfarenhet:(

Skulle jag välja mellan Haglöfs eller Lundhagsbyxan för en längre fjällvandring blir det definitivt Haglöfsbyxan som får följa med. Lundhagsbyxan passar bättre i stan och får stanna hemma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
Frystorkad Packlista vandring fem dagar Kläder 12
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
RE86 Cargopants för vardag/vandring Kläder 7
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Chris66 Blus för vandring. Kläder 42
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
grodanbolle Vindbyxor för vandring? Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
kvalio Kvalitetsbyxor för vandring/vardagligt bruk Kläder 14
Raud Kalsonger/underkläder för vandring Kläder 31
typiskt Kjol/kilt vid vandring Kläder 5
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
tlundberg Fotbeklädnad för svensk vandring Kläder 51
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
joanna Vivobarefoot Off Road Hi Kläder 8
Tomas Eklund Antal kalsonger och strumpor i packningen för en veckas vandring Kläder 25
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
såg lätta skor för vandring Kläder 11
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
Snubblaren Köngor till vandring i italien? Kläder 12
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
LarsMagnus Skor för vandring (samt multisport) Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
Zwine Kläder för vandring i Malaysias djungel? Kläder 6
annieroos Vandring i Kroatien Kläder 1
larsbirg Chevalier för vandring? Kläder 5
K-9 Jacka för Grotta & Vandring Kläder 4
mekstr stövlar eller jumpadojor på vandring Kläder 6
pelleponken Alround byxa för jakt och vandring? Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...