Hjälp med Fjällrävens storlekar

Hej,

Jag har genom jobbet fått möjlighet att få en uppsättning kläder från Fjällräven. Kläderna kommer att skickas hem till mig med företagets logga, och därför går det ej att byta ifall storleken blir fel.

I vanliga fall ligger jag på Medium, men i vissa kläder behöver jag ha Large. Hur är Fjällräven rent generellt i sina storlekar?

Jag har provat ett par byxor av modellen KEB. Strl 48 satt helt perfekt. De hade ej KEB jacket i strl M och L hemma, men butikssäljaren trodde att M skulle vara perfekt. Provade en S och den satt som ett ålaskinn.
Ska även ha Byxorna Nils och Drev, jackan Drev och fleecen No. 26.

Jag är 180 lång och väger 80 kg. Hur är Era erfarenheter av Fjällrävens storlekar? Någon som är i ungefär samma storlek som jag som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Mvh

Fjällräven är väldigt stora i sina storlekar, speciellt jackor. Jag brukar i de flesta fall behöva XL men har alltid en storlek mindre (L) på fjällrävenplagg. Detta gäller jackor och skjortor då, har ingen erfarenhet av deras byxor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fjällräven är väldigt stora i sina storlekar, speciellt jackor. Jag brukar i de flesta fall behöva XL men har alltid en storlek mindre (L) på fjällrävenplagg. Detta gäller jackor och skjortor då, har ingen erfarenhet av deras byxor.

Även Fjällrävens byxor är lite annorlunda, och har ändrats över åren. Min erfarenet är att de idag är vidare i förhållande till benlängd än byxor från andra tillverkare. Har du möjlighet, ta dig till en butik och prova.

Tack

Tack för Era svar!

Vet Ni hur byxorna är i midjan? KEB satt riktigt bra i midjan i strl 48, men den byxan är ju i stretch. Byxorna Drev och Nils är inte stretch. Bör man gå upp en strl då tror Ni?

Vad tror Ni om fleecen? Samma som med jackorna, att de är lite större än normalt?

Hej! Jag är 183 och typ 81kg. Köpte Nils i 48 och de är verkligen inte små. Jag är iofs van att ha lite tajta jeans, men till Fjällräven-brallorna behöver jag bälte, annars åker de ner lire väl långt. Hoppas det var till någon hjälp.

Jag är 187cm väger 90. Brukar ha 50 på deras byxor och M på jackor, skjortor, tröjor. Som sagt, stora storlekar. 48 blir nog bra för din del

Prova...

Mitt förslag är att söka upp en affär som säljer FJ och prova storlekar. Olika modeller kräver olika storlekar, jag har FJ M som är stora och L som är lagom. Beror också på vad de är tänkta att användas till. För att röra till det ytterligare har FJ flera olika "varianter", typ "vanliga", "tighta" och "lösa" samt med olika längd.

Min starkaste rekommendation för att du ska bli nöjd är att prova den modell som du ska få.

Lycka till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips