Varning för ITAB!

Tänkte bara dela med mig av mina dåliga erfarenheter av ITAB och deras "tradiga" bemötande.
(dom beskrev mig i ett av sina mail som citat; "En tradig kund som inte vill betala returfrakt").

(Dom tyckte väl jag skickade för många mail men får man inte svar på det man undrar över måste man ju fråga igen och när man sen väntat i tio dagar kan man bli lite otålig!)

Beställde en vindtät "andande" anorak för 398kr i storlek M, tänkte använda den när jag pendlar med cykeln och andra sammanhang där man behöver ett funktionsplagg utan alltför stora krav.

Men jag hade ju givetvis inte räknat med att den skulle vara så stooor! Hängde som en säck och jag tror helt ärligt jag skulle kunnat få plats med dubbla! dunjackor under. Så här stort ska ej ett vindtätt fuktionsplagg vara!

Jag brukar vara klockren Medium, måste ibland snarare välja Large (180cm, hyffsat vältränad klättrare, 70kg) och enligt deras måttabell ska storlekarna vara normala.

Jag skrev till dom, undrade över frakten och returnerade sedan med medföljande returlapp och dom skulle kontrollmäta, jag skrev klart och tydligt på lappen man skulle fylla i om returorsak att jag ville bli kontaktad innan de gjorde någonting.

Ca en vecka efter att de mottagit anoraken(kollade på nätet) skickar jag ett mail om hur det går... inget svar, efter ytterligare ett par dagar skickar jag ett mail, får dagen efter ett mail där de säger att det ej var fel på storleken och att de skickat ut en ny i storlek small.

Blir fundersam men tänker att ok då kanske de visar god vilja och jag slipper merkostnader i alla fall.
Inte för att 49 spänn är så himla mycket men 80kr i ursprunglig frakt plus 50 spänn till på en anorak som kostar 398 är en ganska stor procentuell del.

Hämtar ut paketet någon dag senare och då ligger en faktura med på 49kr. Då blir jag irriterad för jag hade ju skrivit att jag ville bli kontaktad innan och jag hade bestämt mig för att om jag skulle få betala returfrakten så får jag väl göra det och så kan de behålla anoraken så tar jag resten av mina pengar tillbaka, vilket ångerrätten ger mig rätt till.

Men nu sitter jag här med en anorak som jag inte ens provat och inte alls är sugen på, returnerar jag denna blir det ytterligare 49 kr och det är inget jag kan göra åt saken.

Dom skrev i sitt senaste mail att jag får vända mig till ARN om jag inte är nöjd, kollade upp och de tar ej upp fall på under 500 kr vilket det inte skulle förvåna mig om dom asen på ITAB har koll på.

/markus
 
Vindplagg som anorackar är av tradition stora och pölsiga, man skall kunna dra dem över andra plagg. Vill du ha en tätsittande vindjacka vänd dig till en cykelaffär.

Go tur
 
Kan bara vidimera att ITAB inte är särskilt rädda om sina kunder.

Jag reklamerade en windstopper-jackar som delaminerade vid första tvätten, men vid första kontakt med dem, meddelade de att oavsett våra beställningsdokument i övrigt (t ex orderekännande osv per e-mail), så krävde de postkvittot eller någon följesedel eller vad det nu var från paketet, för att acceptera reklamationen.

Jag kunde alltså enkelt visa att jag hade handlat varan av dem, samt när, men de accepterade inte reklamation ändå.

Misstänker att det kan vara i strid med konsumentlagen, men orkade inte ha mer med dem att göra. Har även bett dem sluta skicka direktreklam, men detta nonchaleras så de verkar ha förhoppningar om nya affärer...
Jag hade fram till denna händelse handlat för i storleksordningen 5 000+, men de prioriterar antingen större kunder eller nya...
Vill minnas att mitt plagg kostade 499:- så de kanske håller reda på ARN:s 500:-gräns.
 
johankse; sa:
Vindplagg som anorackar är av tradition stora och pölsiga, man skall kunna dra dem över andra plagg. Vill du ha en tätsittande vindjacka vänd dig till en cykelaffär.

Go tur

Det där kan ju vara riktigt, eller så var anoraken i det här fallet ÄNNU, större.
Dock gör det ingen skillnad - ångerrätten gällde ändå.
 
Ja johankse, kanske har du rätt, jag jämförde med vad jag har erfarenhet av sedan tidigare, funktionsplagg från typ tierra, klättermusen, haglöfs osv, tycker ändå att ett plagg med "modernt" ventilerande tyg ska ha en passform som är hyffsat modern, annars tycker jag lite att vitsen försvinner det är meningen att man ska ha en massa tjocka kläder under.

Men det kunde jag väl ändå acceptera att dom är stora i storlekarna, tror deras kläder över lag är väldigt stora, en kompis köpte för flera år sedan någon vattentät "andas"jacka som var väldigt stor den med.
Tänkte väl i min enfald att det inte var så längre.

Men skit samma, det riktigt irriterande är ju att dom skickade ut en ny jacka trots att jag ville bli kontaktad före, och nu blir tvungen att betala frakten till dom igen eftersom jag är helt i "deras våld".

Och till råga på allt, när man påpekar detta, så får man till svar ett mail med Ämnet:

SV: En tradig kund som inte vill betala returfrakt

/markus
 
Alla internetbutiker slarvar

Har bara handlat från ITAB en gång och det var för 2 månade sedan. Köpte bla ett par kängor där det skulle följa med ett par strumpor. ITAB missade att skicka med dessa och jag mailade dem. 2 dagar senare kom ett paket med strumporna. Det gick jättesmdigt att lösa problemet.

Men det verkar som att alla internetbutiker är slarviga.
Getout, skickade fel färg på en grej jag handlade
Sportsnet, missade en slinga jag köpte
ITAB, som missadde strumpan jag skrev om
Northstar, skickade fel storlek
Addnature, oerhörd lång leveranstid en gång
 
Det har sina fördelar att handla i en butik på fina gatan. I synnerhet om det gäller kläder och skor. Huuummm, räknas skor som kläder eller ?

Hur som helst så tänkte jag på sådant där storleken har betydelse. Jag köpte en gång en ”halsduk” muff eller något liknade från Klättermusen och det var alldeles fel storlek. Jag trodde den bara fanns i en storlek, för det fanns ingen uppgift i katalogen om olika storlekar. Men det var det inte lönt att skicka tillbaka ”halsduken” med tanke på portokostnaden. Så den ligger fortfarande oanvänd, fast jag nog skulle kunna sy om den på en timme.

Per Brune
 
Handlar en hel del hos Itab och har väl varit rätt så nöjd hittills. Men jag har ändå anat den tråkiga attityden mot sina kunder som ni andra vittnar om.

Skickar man mail kommer det ofta korta och näsvisa svar och de två gånger jag haft kontakt med dem via telefon har varit påfrestande då de verkar ha sitt kontor i en bullrig fabrik eller liknande.

Sen tycker jag man får sänka förhoppningarna på passform, osv. när man handlar budget grejer. Även om deras modernare kläder verkar vara betydligt bättre än "gubbsortimentet"
 
Re: Alla internetbutiker slarvar

mathias; sa:
Har bara handlat från ITAB en gång och det var för 2 månade sedan. Köpte bla ett par kängor där det skulle följa med ett par strumpor. ITAB missade att skicka med dessa och jag mailade dem. 2 dagar senare kom ett paket med strumporna. Det gick jättesmdigt att lösa problemet.

Men det verkar som att alla internetbutiker är slarviga.
Getout, skickade fel färg på en grej jag handlade
Sportsnet, missade en slinga jag köpte
ITAB, som missadde strumpan jag skrev om
Northstar, skickade fel storlek
Addnature, oerhörd lång leveranstid en gång

Håller helt med.
Jag har handlat från ITAB förr också men utan att behövt ha att göra med deras kundsupport. Jag handlar en stor del via nätet, fått fel och det har ibland blivit långa leveranstider. Klart det blir fel och folk slarvar ibland. Helt naturligt.

Men kontakten med företaget när någonting blivit fel från min eller deras sida har alltid fungerat bra.
Jag tycker det är väldigt tråkigt när man blir bemött med en överlägsen attityd som går ut på att kunden är korkad och tjatig och man frånsäger sig allt ansvar utan diskussion trots att, som jag anser i mitt fall, det är uppenbart att dom gjorde fel som skickade mig en ny anorak utan att fråga mig, och, om dom nu missat att läsa på lappen att jag skrivit att jag ville bli kontaktad så kunde dom åtminstone då ha varit lite medgörliga, men icke, det blir bara kalla handen och man sitter hemma och känner sig maktlös alldeles för många mil ifrån butiken.(Tur för dom, och kanske även för mig, att jag inte kan åka på besök hos dom och trycka upp deras "trevliga" sätt någonstans!)

/markus
 
Re: Re: Alla internetbutiker slarvar

jakhak; sa:
Jag tycker det är väldigt tråkigt när man blir bemött med en överlägsen attityd
Det där är något som jag har med tiden lärt mig hantera på ett helt annat sätt än tidigare.

Brukade alltid vara hövlig och underdånig även fast man blivit orättvist behandlad i hopp om att de berörda skall vara snälla tillbaka. Dessutom har man inte ork att hålla på och käfta men...

Tyvärr så funkar det inte på det sättet. Tvärtom. Sätt hårt mot hårt. Dålig ton mot dålig ton överlägenhet mot överlägsenhet osv.

Får du inte det bemötande som du har rätt till så skäms inte med att hota med diverse åtgärder och dålig reklam i media! Gå så långt att du hotar med Sverker, det brukar ta skruv i he... då :) !!

Det är enligt min mening det enda som har verkan. Lärde mig detta av en släkting som ingen sätter sig på ;)

~Paul~
 
Jepp jag tror du har helt rätt paul, (jag tycker nog man kan vara trevlig i början).

I mailet jag skrev till dom i förmiddags sa jag i alla fall till dom att jag såklart ska dela med mig av våran brevväxling i forumen, som detta, och andra ställen där någon kan behöva råd angånde itab.

Kan man bara rädda en enda själ undan massa sånt här tjafs så är det värt det :)

Men det verkar inte bita för jag fick bara ett kort svar att skickar jag tillbaka så får jag betala frakten.
Dom verkar inte vilja kännas vid att jag skrivit att dom skulle kontakta mig så jag mailade naturligvis igen och undrade vad deras åsikt/inställning om detta var, har dock inte fått svar än och förväntar mig nog inget heller, dom har väl viktigare saker att göra än att bry sig om kunder dom förstått inte kommer handla där igen!

Egentligen är det ju nästan löjligt att hålla på om en struntsumma som 50 spänn men vaf_n inte vill jag slänga mina pengar i sjön för det.

Givetvis hoppas jag att jag kan påverka lite här å lite där så att dom förlorar några potentiella kunder i alla fall genom att folk får reda på hur dom är att ha att göra med.
Vem vet, kanske är det en dålig affär att bete sig illa mot sina kunder, hoppas jag i alla fall.

Bra förresten med forum som detta för att skriva av sig lite ilska också.

Ja vaf_an jag tar tillfället i akt,
Härmed uttalar jag en förbannelse över itab;

FÖRBANNADE ITAB!!

/markus.
 

avslutad210712

Gäst
Har tidigare varit rätt förtjust i ITAB pga deras låga priser men måste säga att min kärlek håller på att kallna betydligt. Kommer så småningom att skriva ett inlägg i tråden som fanns tidigare angående just kvaliten men just nu orkar jag inte skriva ett så långt inlägg som det kommer att bli. Droppen som fick bägaren att rinna över var att grensömmen i mina traveller byxor gick totalt åt skogen förra helgen och det på ett par byxor som bara är ett år gamla. Visst kan det vara ett måndagsexemplar men på mina jockbyxor som också är ett år gamla är det bara en tidsfråga innan grensömmen rämnar. Visst kan man sitta med symaskinen men jämfört med mina tierra-brallor som hållit i sex år utan att sömmen gått åt skogen så blir det dyrare med ITAB's kläder om man räknar kostnad/tidsenhet.

Just nu kan jag säga att följande produkter är jag inte nöjd med när det gäller kvaliten:

Adventurebyxan
Jockbyxan
Discoverbyxan
Forestbyxan
Travellerbyxan
Travellerskjortan
Coolmaxstrumporna
Svart bälte

Det jag är hyfsat nöjd med är:

Packaway regnstället
Jockjackan
Adventurejackan

Har inte försökt reklamera något av det jag är missnöjd med helt enkelt för att jag har läst andras problem med ITAB's kundbemötande och jag vill bespara mig själv för mitt humör.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.