hjälp mig hitta bra mellanlagerströja

Hej, jag behöver en bra mellanlagerströja som jag ska ha under min anorak. ull eller fleece, har inte bestämt mig. budget 1500 kr max. får gärna vara så snygg att man kan ha den på en middag bland vänner, får inte vara skitful.
jag ligger INTE och spanar på fåglar när det är -20 c. utan kommer att användas vid skidåkning och annan lek på vinterhalvåret. men också helt vanliga vardagar eftersom anoraken inte är så varm i sig. så en varm (men inte polarexpedition-varm) tröja som andas bra.

jag har kollat på några tröjor.
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=11441&search=true har inte känt på,
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=24666&search=true är rädd att den är lite för tunn.
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67306 en av mina närmaste kompisar har en sån, och man vill ju helst inte se ut som tvillingar som matchar kläder (moget, jag vet).

väldigt tacksam för tips, funderingar mm. jag är ingen expert och vill veta så mycket som möjligt. Vad ska jag ha för tröja?
 
Eftersom du sa till civilt umgänge oxså, Lusekofte snygg tjockare varm och ull.
Annars har ego en viss favorit nämligen den glesstickade ylletröjan, tunnt garn, jättestickor, trots allt är det ju luften som isolerar. Kvinlig vän hjälper dig säkert.
Går du till ekiperingsbodar istället kan du hitta snygga tröjor med blixtlås, vindslå fram och fickor
italenska modeller brukar finnas i tjusiga färger.
Men att bara hänvisa till monopolboden verkar lite armt, det finns fler att välja på ute i världen.
 
Jag köper ulltröjor från dessa då jag vill ha något som passar både i skogen och till vardag. Har ett par tunna pullovers och en polo med dragkedja i lammull och en tröja i tjock vanligt-får-ull.
Tyvärr har de mest merino för damer, är lite avundsjuk på det.
 
Jag älskar min powerhoudi!
Trots att den är vit, så är den fortfarande jävligt fräsch och hel efter nästan 2 år. :)

Rekommmmenderas!

Kom dock ihåg att den är rätt varm..
Skön att cykla med på vintern!
Men för varm att ha som värmelager om man går på tur med pulka skulle jag säga.
 
En annan bra tröjbod är The Scottish knitted basement SO om British Museum, enormt utbud och härliga kvaliteter, i London förvisso.
 
Rent spontant tycker jag att modellerna du länkar till är för tjocka som mellanlager vid så högaktiva aktiviteter som skidåkning, i alla fall för min egen del. Du har inte funderat på att leta efter någon tunnare civil variant som sedan kan kombineras med tunnt syntet/ullunderställ? Då finns det ett större utbud att välja ifrån.
 
Jag har testat en fleecetröja vid skidåkning. EN gång - mer blev det inte. Det är som att kroppsfukten sätter sig i plastfibrerna på bara någon timme. Fy fasen... Nej, ylle ska det vara, och du får mycket bra yllegrejer för runt tusenlappen.

Jag har en grön (skitfult, jag vet) woolpowertröja. Kostar tolv hundra pix, men så har du en tröja som är snygg nog hos svärmor, och som funkar till både passjakt och längdskidåkning.
http://www.getout.se/sv/artiklar/jacka-600g-marin-4.html

Den är mjuk och skön dessutom och kan med fördel användas utan underställ.
Oklart vad tumgreppen ska vara bra till, men de går bra att vika på halva så ser det ut som en vanlig tröja.

En tunnare variant, också i ullfrotté är denna:
http://www.ullmax.se/?product=1174
För 380 pix är den ett riktigt kap. Litet mer "fyrkantig" passform än woolpowertröjan, och kanske inte liiiika stilig.
 
Jag har köpt en hagalöfs ganska tunn fleece från naturbolaget som dom hade på rea. och så har jag också beställt en ylletröja från http://www.woolovers.com/ till mig och min far. tack för det tipset joask202. tröjorna där var billiga och verkade trevliga, vi får se när dom kommer på posten.

tack allesammans, nu har jag nog så att jag klarar mig för denna säsongen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
JanSturestig Hjälp mig hitta ofodrade kängor Kläder 10
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
Hella82 Snälla hjälp mig med käng-problem Kläder 20
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
Fri-skis Hjälp mig! Kläder 2
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.