Hjälp mig hitta bra byxor

Hej.
Ny på forumet och har även nyligt återupptäckt intresset för naturen. Jag skulle behöva hjälp med att hitta lite kläder. Tyvärr har jag ett litet problem, och det är att jag inte får plats i några byxor för friluftsliv :(

Efter att ha hållit på med styrketräning i 20 år oavbrutet så verkar det som att mina ben inte längre klassas som normaltjocka. Jag har ex testat engelssons vidaste byxor, men jag kommer inte ner i dem pga lårens omkrets.

När jag var uppe i fjällen sist så använde jag mina jeans. Inte det bästa valet av klädsel dock. Har ni några tips på butiker som säljer bra frilufts/camping/vandringsbyxor i större storlekar? De behöver inte vara så stora i midjan, men långa och med vida lår :)

Edit: jag är inte jättestor, men ligger på ca 120 kilo.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Även Northstar.se har byxor i 4-vägsstretch från polska Milo till bra pris. Mina är rejäla i storlek över låren.

Svårt att råda om byxor det är oftast nödvändigt att prova själv. Mammut har elastiska softshellbyxor med generösa storlekar.

Minns en äldrekursare som tränade värjfäktning svårt att få passande byxor när ena låret har dubbla omfånget.

Han blev OS-guldmedaljör 1980 Johan Harmenberg.

Thure

Svenska försvarets m/90 byxor torde ha ordentligt med lårvidd. Finns även som svarta hos någon firma på nätet, då jag sett att en del här på forumet år allergiska mot camomönster. Vet dock inte om dessa har samma passform som originalet.

Köpte ett par från Revolution Race. Deras måttabell var dock sådär och XXXL (största) var rätt tighta märkligt nog.

Något som var ännu större problem än låren var dock jackan; trots största storleken (XXXL) så fick jag inte plats i den (över bröstet, ryggen och armarna var den för liten).

Ska kolla på m90. Hur ser det ut med jackor? Finns något större märke där tro? Nu pratar vi ordentligt stor (tydligen) :(

Köpte ett par från Revolution Race. Deras måttabell var dock sådär och XXXL (största) var rätt tighta märkligt nog.

Något som var ännu större problem än låren var dock jackan; trots största storleken (XXXL) så fick jag inte plats i den (över bröstet, ryggen och armarna var den för liten).

Ska kolla på m90. Hur ser det ut med jackor? Finns något större märke där tro? Nu pratar vi ordentligt stor (tydligen) :(

Friluftskläder från stora populära märkena är för riktigt klena tunnisar,typ storlek Large är gjort för personer som är 180 o väger 70kg

Kolla kläder från T&P från ex ITAB outdoor .. Deras storlekar är lite större..

Jag skulle inte vilja uttrycka det på det sättet. De flesta som är intresserade av friluftsliv har ju inte hållit på med kroppsbyggning i 20 år. Kläderna är ju anpassade efter den mer naturliga kunden såklart :)

Jag ska kolla dina rekommendationer, tack så mycket!

Om du får tag på ett par som sitter hyfsat och inte är för små, snäva, korta kan en skräddare eller annan sykunnig fixa det sista.

Mvh
Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips