Hjälp med gaiters

Jag behöver lite gaiters hjälp.
Köpte mitt första gaiters-par tidigare i höst. Eftersom jag aldrig testat några tidigare, så köpte jag i princip första bästa för att utvärdera. Det blev ett par swedteam, rymliga men sluter tätt mot kängorna utan problem. Jag har använt dom vid jakt&vandring över vida myrmarker, vad över åar och över bäckar.
Grymt imponerad att jag har kunnat vara nere i vatten, långt över skaften till mina lundhagskängor. Märkte dock tidigt att materialet (liknar galon invändigt) ventilerar noll. Måste ta av dom och torka så fort tillfälle ges, blir blöta av svett invändigt annars.

Såå... jag kollade runt på nätet och beställde efter ett par Outdoor research crocodiles i 3-lagers gore-tex istället. Dom har tydligen funnits hur länge som helst och ska tåla ordentligt med stryk.

Nä, då har jag för grova vader! Byteskarusell men ingen lycka. Sitter åt så det skaver...

Jag har storlek 45 på mina lundhagskängor och omkrets på ca 45cm (utan brallor på) på mina vader.

Är det någon som kan tipsa om några schysta, rymliga gaiters i neutral färg? Som andas ☺

Tack på förhand
/ J-A
 
Hej jag använder själv Berghaus yeti gaiters dessa trär man över hela kängan så enbart sulorna blir utanför fungera mkt bra ..kan rekommenderas
 
När använder du dom ?

Om de ska vara vattentäta kommer de vara.. Just det.. Täta.. Alltså kommer du svettas i dom och de kommer ventilera noll oavsett om det är texmex eller liknande i dom.

De crocodiles du köpte är väl mer tänkta för isklättring och dylikt är det så du ska använda dom ?

Så vad ska de ha för egenskaper är nog första du bör tänka efter på.

Mvh Johannes
 
För det bruket du beskriver är väl gummistövlar med långa luftande skaft bäst. FMs M/90 som även finns civilt.

Som tidigare nämnt så blir du våt inifrån av vattentäta damasker. Precis som med G-tex jackor så luftar materialet mindre än svettutsöndringen, så det blir dyra ickelösningar på enkla problem.

Bättre satsa på något som fungerar väl. Har du djupa vad att göra finns det ju vadarbyxor.

god tur
 
Damasker finns av många modeller och för olika syften.

För vadning så är det rätt funkis med täta regnbyxor som snörs tätt runt kängor med en eller flera remmar. I blötsnö är konventionella damasker bra. Men det är alltid en risk att det blir väl varmt och tätt vid vandring med fötterna "torrskodda" mellan doppningarna i vatten snö eller annat blött och kallt.

Goretex och liknande "andas"material tycker jag är bra i damaskskaft men över själva fotryggen och på sidorna av foten behövs mer slitstarkt material.

Thure
 
Jag har också det problemet att mina vader är för grova för samtliga damasker jag provat.
Sen hittade jag de som jag har nu. De är andas bra och är täta mot blötsnö och daggig undervegetation, men jag har inte plurrat med dem ordentligt ännu, men några snabba nedtramp har de klarat utmärkt.
Gjorda av "Cotton duck" som jag upplever likt en tät canvas väv som sväller sig tät.
Trailwise Snolock Gaiters heter de. Big calf-utförandet har jag.
 
Vill man ha vattentät damask så funkar nog galonaktigt material utmärkt. texmex ventilerar ju inte speciellt bra när du kommer så långt från kroppen. slitstyrketiden på materialet är ju heller inte oändligt. Lägg energin på hitta på något sätt och få dem öppna uppåt för ventilation när det går och dra åt när det Behöver vara tätt.
 
Gick högvakten (två gånger) med kronans vita galon-damasker. Fick inte tas av under perioden. Efter avtagandet kunde man skåda resultatet av idiotin, sårig hud från vristen och uppåt.

I dag använder jag en gaiter från Sea to Summit med Goretex, inte bra men bättre. Tar av dem så fort de inte behövs.
 
Hallå igen, tack för många och snabba svar!
Damaskerna ska användas då jag rör mig i skog och mark, framförallt under sommar och höst. Jag går för det mesta långt från stigar, utan hamnar gärna längs långa blötmyrar men lika gärna torr tallmo. Fjällvandring får damaskerna nog stanna hemma. Egentligen skulle väl ett par stövlar lösa problemet med att hålla sig torr. Men, tyvärr funkar det inte för mig att gå längre sträckor i stövlar. Sen jag bytte till lundhagskängor så byter jag sällan tillbaka :)

Jag är ju som sagt ny på detta med gaiters (och har liten erfarenhet av gore-tex också ska sägas). Är det så att det är praxis att plocka av och på när man kommer fram till blöta partier så är det väl så det måste bli.

Jag ska däremot försöka se om jag inte hittar ett par som jag kan gå så långa partier som möjlig med, jag får väl söka mig tillbaka till mina gamla vadställen ifall damaskerna inte är helt täta. Klarar jag myrarna utan blöta byxben får jag väl vara nöjd :)

pysen78 - Jag har försökt hitta trailwise snolock nu, men det verkar slutsålt på dom sidor jag tittat på? Var köpte du dina?

SOTO - är Sea to summit rymliga nog för en fullvuxen karl?
 
Om någon vill köpa mitt splitternya par Outdoor Research Expedition Crocodiles i storlek Large, så skicka ett pm :) Bra pris isåfall.

J-A
 
Mina gaiters är ett par vaxade i bomull från Lillsport. De ventilerar riktigt bra men har använt dom bara vid skidåkning.

Jag tycker inte man behöver några gaiters vid vandring i skogen om man har högre kängor som Lundhags eller Jörnkängan.

Går man över myrar så hjälper varken gaiters eller stövlar om man går igenom och plurrar i utan då får man nog ha fullhöga vadarbyxor. Själv har jag flertalet gånger hamnat i vattensjuka hål upp till ljumskarna.

Jag har accepterat alla mina dopp i myrar och med tiden lärt mig att gå på dom bättre och bättre och se vart jag inte ska sätta foten och vart jag ska.

Lämna gaiteridén hemma tycker jag det kommer inte hjälpa mot ofrivilliga dopp i myren.


Mvh Johannes
 
Hallå igen, tack för många och snabba svar!
Damaskerna ska användas då jag rör mig i skog och mark, framförallt under sommar och höst. Jag går för det mesta långt från stigar, utan hamnar gärna längs långa blötmyrar men lika gärna torr tallmo. Fjällvandring får damaskerna nog stanna hemma. Egentligen skulle väl ett par stövlar lösa problemet med att hålla sig torr. Men, tyvärr funkar det inte för mig att gå längre sträckor i stövlar. Sen jag bytte till lundhagskängor så byter jag sällan tillbaka :)

Jag är ju som sagt ny på detta med gaiters (och har liten erfarenhet av gore-tex också ska sägas). Är det så att det är praxis att plocka av och på när man kommer fram till blöta partier så är det väl så det måste bli.

Jag ska däremot försöka se om jag inte hittar ett par som jag kan gå så långa partier som möjlig med, jag får väl söka mig tillbaka till mina gamla vadställen ifall damaskerna inte är helt täta. Klarar jag myrarna utan blöta byxben får jag väl vara nöjd :)

pysen78 - Jag har försökt hitta trailwise snolock nu, men det verkar slutsålt på dom sidor jag tittat på? Var köpte du dina?

SOTO - är Sea to summit rymliga nog för en fullvuxen karl?

Antar att det är säkrast att prova. Tycker även att hur de fungerar med just den egna skon/kängan kan variera en hel del.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
Jakzy Ute i sista minuten, hjälp! Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.