Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig.

Hej o hå!

Nu har jag problem att välja storlek, igen... För att göra en lång historia kort så har jag haft ett par Ranger mid som var alldeles för små, storlek 45. Köpte dom billigt i tron att dom passade mig. Men så var det icke, gick relativt länge i dessa men jag var tvungen att ha ultratunna strumpor och tårna dubbelvikta...

Nu har jag slagit till på ett par Syncro high men är osäker på storleken. Normalt har jag 45-46 i helt "vanliga" skor, Lundhags är lite mindre än andra skor i samma storlek har jag märkt. Därför har jag nu provat mig helt fördärvad och det slutade med att jag nu har ett par 48:eek:r hemma...

Är det för stort undrar jag? Blotta tanken på att har skor i storlek 48 gör ju att mina bigfoot-komplex når oanade höjder för inte tala om hur klumpigt det känns.

47:eek:rna känns bra på längden, ca 1-1-5 cm längre invändigt än vad mina fötter är, hälen känns som att den sitter slickad och därmed tillverkad för min häl, allt detta vanliga strumpor. Däremot sitter dom rätt tight runt foten fram till tårna börjar ungefär. Får inte plats med mina sköna sulor som är gjorda för mig, särskilt inte i tjockare strumpor.

48:eek:rna däremot är lite stora, med betoning på lite i vanliga strumpor men sitter mycket bra med tunna strumpor och sockar över och mina älskade sulor. Däremot kan jag ju lägga packningen framför tårna... Det är iaf 2 cm fram till att tårna slår i, är det för mycket?

Jag vet ju såklart att det inte är lätt för er att avgöra men går det att gå i ullstrumpor på sommaren? 48:eek:rna skulle ju dessutom kunna användas även på vintern. Hur tänker ni när ni väljer storlek?
Är det bättre att kompensera med andra sulor t.ex. om jag nu vill gå i tunnare strumpor?

Tack på förhand
 
Kolla storlekstabellen http://lundhags.se/kangor-2/. Jag mätte foten och gick efter tabellen. Tyvärr har jag fått lästa ut kängorna två ggr sedan 2008 men det får man kanske leva med i en cellgummikänga som inte används dagligen.

Jag har tunn linersocka + mellantjock socka på sommaren och mellantjock + tjock när det är kallt.
 
storlekar i skor i allmänhet och kängor i synnerhet är alltid ett dilemma. jag har 42, och har ett par syncro mid i 42. dom har opti läst så man kan ha samma storlek som man har i vanliga skor. min min fötter är 26.4 cm och opti lästen storlek 42 är 28.6 om jag inte minns fel. alltså 2.2 cm längre. det funkar för mig, p.g.a jag kan snöra skon olika hårt och använda olika sockor. jag använder alltid en tunn merino och sendan en tjockare socka. jag tror att det är lättare att anpassa kängan än motsv. g-tex känga. har en meindl island pro som är 42.5 och den funkar inte för min häl, upplever den mycket mer styv och svåranpassad än lundhags kängan.
 
Hmm, mina fötter är 300 mm drygt. Så 26 mm över då alltså... Ställer jag mig på sulan enbart ser det väldigt långt ut men bredden är perfekt. Har även ställt mig på 47:ans sulor och det ser bättre ut på längden men själva skon ströp blodcirkulationen om man säger så. Blir sjukt osäker, det handlar ju om lite pengar dessutom även om XXL har 2000 pengar i rabatt nu på den höga modellen, som för övrigt bör bli dagens tips!

Det låter mycket med två storlekar över normalt.

Tackar för övrigt för synpunkterna!
 
Min fot är 265 mm + 20 mm = gick på 42:a som är 286 mm. Har ju som skrivet fått lästa ut dem. Jag tror att de utan problem kan lästa 10 mm. Knepigt är det. Jag skulle nog inte köpa gigantiska kängor utan såna som sitter bra på din fot på eftermiddagen med de sockar du tänkt ha i dem. Enligt tabellen borde du köra på en 47:a. Lycka till!
 
2cm framför tårna är inget att oroa sig över. Jag anser att kängorna ska sitta bra fram t.o.m. tåleden, men sen är det skitsamma om det glappar.

Vidare tycker jag att du kan gå i tjocka strumpor på sommaren. Svettig om fötterna blir man oavsett antal strumpor. När du blir svettig byter du till en ny uppsättning strumpor, och sedan låter du den första uppsättningen torka. Repetera.
Tjocka strumpor buffrar dessutom svetten ganska bra.
 
Tror jag bestämt mig för 48:eek:rna...

Hur jag än mäter så blir dom dessutom inte längre än 320 mm invändigt, enligt Lundhags själva så är Syncron ett par mm kortare än resten av Optilästarna då hälgreppet sätts i efter allt är klart och de kan krympa lite, inte lika mycket som Rangern eftersom det är tjockare gummi men det "beror lite på". Då finns det alltså en liten liten marginal för krymp (helst på längden då... :))

Provade nu med att duscha länge och tokvarmt så fötterna svullnade lite, snörade på skorna och dom sitter ju bra, både med tunn strumpa + tunn socka och med tunn strumpa + tjock socka. Jag kan snöra dom så att fötterna blir "stypta" helt i princip om jag drar åt hårt, det måste väl betyda att de iaf inte är för stora i lästen? Jag kan dessutom använda olika sulor, provad med mina tjocka och lite tunnare och det verkar funka oavsett. Sitter som tusan fram till tåleden, där kan jag lätt vicka på tårna. Hälen glappar inte, även om jag bara snörar dom längst ner och låter skaftet vara öppet.

Summa summarum, 48:eek:rna borde väl bli bra?

Sen vet ni ju vad man brukar säga om de med stora fötter, de behöver stora skor...
 
Vad har du hittat för skoblock? Jag har inte letat än men skulle vilja ha en variant med skruv så de blir helt stumma. Fjäder lär inte hjälpa om gummit drar ihop sig nån millimeter per år.

286mm fot, 46:eek:r(313mm) = 27mm
Utlästad en gång, efter det kör jag alltid med kraftiga skoblock.
 
Har breda 44or till vardags, 46 i kängor. Coolmaxstumpa, knästrumpa i ull, vit socka ytterst. På eftermiddagarna blå sjöstridssock.
Strumplagret har ju tre uppgifter i skalkängor, isolera och stötdämpa samt att hålla foten torr från svett.
Eftersom jag gillar att åka skidor när föret medger så kör jag med läppmodell på kängorna. Längden och storleken sällan problematisk, det gäller att lyfta på fötterna.
go tur
 
Hmm, mina fötter är 300 mm drygt. Så 26 mm över då alltså... Ställer jag mig på sulan enbart ser det väldigt långt ut men bredden är perfekt. Har även ställt mig på 47:ans sulor och det ser bättre ut på längden men själva skon ströp blodcirkulationen om man säger så. Blir sjukt osäker, det handlar ju om lite pengar dessutom även om XXL har 2000 pengar i rabatt nu på den höga modellen, som för övrigt bör bli dagens tips!

Det låter mycket med två storlekar över normalt.

Tackar för övrigt för synpunkterna!

jag skulle ha samma storlek om det är opti läst, annars en storlek högre. problemet när man lägger på lager på lager av socker så minskar friktionen, dvs kängorna sitter inte lika tight längre. Tycker man märker det redan när man har ett par väldigt tjocka sockor på sig. men det är dina fötter, du känner det bäst själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.