Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig.

Jag har 45 i vanliga skor, något bred framfot. I mina syncro har jag 46 och de sitter perfekt. Den ska inte glappa i hälen och man ska ha lite plats framtill, när man går med packning i nedförsbacke behövs ju detta. 48 låter lite sort...?

Men kan inte alla säga samma sak... :)

Kommer säkert ligga sömnlös inatt också. Ni som har lite större, har ni dom även på sommaren?
Kör ni med dubbla strumpor/sockor året runt?

Hur mycket mjuknar lädret/skinnet med tiden? Mina Ranger mjuknade lite men inte särskilt mycket trots användning och mycket smörjning.

Tänkte ju såklart försöka ha dom året runt om det möjligt. Gick en liten tur ute idag, drog dom för hårt på första halvan och kändes det som att gå på styltor med känslan av första turen på skridskorna... Andra halvan kändes det bättre, ingen tendens till glidning än så länge.

Tackar för synpunkterna!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jag skulle kolla dom noga, dom är en storlek över (du hade 46?) precis som rekommenderat.

Mindre än 47 finns inte på kartan!

Men 47 sitter däremot bra efter en dag påsatta, rätt tighta med strumpor + sockar + min egen sula. Ca 2 cm kvar till tån. Dom gick ut sig lite när dom blev lite varma men lär nog införskaffa mig skoblock så inget händer i framtiden. Finns på tradera såg och även på massa andra hemsidor, både dyra och mindre dyra...

Tackar ödmjukast för alla tips!

Gick en mil igår, skoskav på hälen på högerfoten... Men överlever och troligen behöver mina fötter tränas in. Det var inget glapp iaf.

Dom blev väldigt salta och fina... Vad smörjer ni era med?

Mina Ranger smorde jag med SNO-SEAL och impregnerade vax för blankt läder. Men nubucken blir ju inte nubuck längre med SNO-SEAL...

Använder mina året om, var ute här nyss då vi hade -24 och kör som vanligt liner-strumpa och sedan är strumpa #2 anpassad för säsongen. När det var så här kallt körde jag ett par extra tjocka stickade yllestrumpor. Blev lite tight men inget som störde. Jag smörjer kängorna 1-2 ggr / år med lundhags egna tjärvax, fungerar perfekt. Mina släpper aldrig in vatten vad jag märkt, blir fuktiga inifrån men inget som stör om man har extrasulor med sig, och torra sockor.

Jag tycker kängorna börjar sitta bäst efter 1h ute i skogen, då har de ordnat till sig, det är bara skaften som blir mjuka med tiden, men på mina syncro blir de inte sladdriga, bara mer följsamma. Så har ni en känga med enkelt läder, smörj inte för mycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips