Gammal systemkamera.

Hej!
Jag vet inte om en digitalkamera ens är bättre än 35mm dia rent tekniskt? Det är möjligt men vad som ofta glöms är att kvaliteten på scanners också går upp. De jämförelser som populärt gjordes för några år sen håller inte längre. Jag scannade nyligen om lite 35mm på en sprillans ny Hasselblad scanner och kvaliteten var helt otrolig! Såg fullständigt annorlunda ut jämfört med de gamla tiffar jag hade. Och här är en viktig punkt. Nämligen att jag kan "förbättra" mina film-bilder igen om några år. Det där projektet jag gjorde med D200? De bilderna är för alltid fast i den kvaliteten. Sen finns det andra fördelar med film som behagligare oskärpa (kornet är alltid skarpt) samt att bilderna alltid är läsbara. Vad gör jag men mina jpegs om världens kodnycklar brann upp?

Det beror på lite vad man avser men när det gäller detaljupplösning så är det rätt stor skillnad enligt såväl tester som egen erfarenhet då jag jämfört imacon-skannad dia med filer från gamla 5D. Diafilm har även mer begränsat dynamiskt omfång. Nu har jag inte testat någon ny Hasselblad-skanner och det är möjligt att man kan kräma ut mer med en sån men jag tvivlar på att skillnaden rent upplösningsmässigt är jättestor mot de imacon jag låtit skanna filmen med. Hursomhelst så är det dock tyvärr inte ekonomiskt för mig och troligen de flesta andra att skanna dia; har för mig att yfo tog ett par hundra per mellanformatsdia som jag skannade för något år sedan och en Hasselblad-skanner går lös på en bra bit över 100000.

Lagringen av digitala filer är ju dock något man får tänka över men det ser jag inte som ett oöverstigeligt problem. Om man hamnar i en sådan situation att varken jpeg eller tiff går att öppna med en dator så har man nog större samhälleliga problem än att ens gamla bildfiler inte går att öppna. :) Däremot så får man ju vara noga med att migrera datan med jämna mellanrum. Själv har jag nog slarvat bort betydligt fler negativremsor och dior i mina många flyttar än vad jag förlorat bildfiler.
När det gäller oskärpa så vet jag inte riktigt om jag håller med där och i blindtester tror jag många förståsigpåare skulle gå bet. Jag gjorde själv ett test där jag försökte se skillnad på bokehn från en 35/1.4L och en av Canons allra billigaste zoomar (på samma bländare och med samma utsnitt) och jag gick bet på det.

Sen har vi som du skriver det här med konceptet roligt. När jag tar bilder är jag intresserad av bilder. De är allt jag tänker på. Jag vill absolut inte tänka på att låsa exponeringar, ställa in matrixmätaren på spot eller fajtas med autovitbalansen. Bara bild. Annorlunda blir det i mörkrummet om jag jag gör svartvitt. Där finns en taktilitet och en känsla av direkt manipulation och media. Ljus träffar film, film förvandlas meddelst lite alkemi, lys igenom film på magiskt papper, lite mer alkemi och voila! fotomagiskt har bilden av objektet vi fotograferade överförts direkt. Även om mycket av skillnaden är filosofisk är det likväl en skillnad. Dessutom kan vi argumentera att en bild bara är teori iallafall. Det är ett stycke papper med teori på. Information.

Jag håller med dig i stort men det finns situationer då man förutom bild även måste tänka teknik. Jag fotograferar själv en hel del konserter (främst jazz) och då jag ofta fotar med objektiv som t ex 135/2,0 på största öppning så gäller det att vara extremt noga med var man sätter skärpan. Hamnar den på kinden istället för i ögat eller liknande så uppfattar man det väldigt lätt som en oskarp bild. Skärpa har sin plats, oskärpa har sin. Scenljus kan även det vara lite kinkigt och har man inte kontroll över det så förlorar man snarare fotografisk frihet enligt mitt sätt att se det på. När det gäller konsertfoto är f ö digitalkameror helt överlägsna analoga dito.

När jag tar ut min Holga, fotar med hålkamera eller gatufoto med en gammal Leica så är inte bildens tekniska kvaliteter de centrala. Men fotografi handlar inte om ett sätt att se på bilden; det gäller att anpassa sig inför situation och vad man önskar uppnå med fotograferandet.


Intressant är att Cartier-Bresson som du tar upp inte var intresserad i att kopiera själv. Han var heller inte så intresserad av teknik överhuvudtaget utan gjorde tekniskt dåliga exponeringar. Men han gjorde fina fotografier. Ibland blir tekniken en del av konceptet. Thomas Joshua Cooper använder en gammal storformatare från 1902 som han använt sen 70-talet. Googla hans namn, Hans projekt att omkretsa Atlanten och dyka djupare i människors Magellan-medvetande är otroligt. Andra föredrar äldre digitala kameror. Poängen är att iden om bilden skall styra kameran. Kameran skall inte styra bilden. Ju mer bröte kameran har ju svårare blir det att övermanna belätet.

Till viss del. Samtidigt så tycker jag nog att man har en brist som fotograf om man inte lyckas övermanna "bröten" och få kameran att göra som man vill. Återigen ser jag ingen större principiell skillnad mellan analog fotografi med mekanisk kamera eller med ett högteknologiskt modernt vidunder. När jag fotograferar med gamla kameror så är det mer känslan "kugghjulsromantiken" jag tycker om snarare än att det skulle vara så mycket mer befriande utan tekniska finesser. Det är helt enkelt kul med gamla mätsökare, bälgkameror et cetera och för viss fotografi så kan det kännas väldigt avkopplande. Men återigen så är det svårt att implementera dem i ett modernt arbetsflöde om man arbetar med mer frilansbetonade uppdrag då snabbhet och ekonomi är ganska avgörande komponenter.
En sak som man bör tänka på om man är spekulant på en gammal kamera är att de inte alltid heller är så tillförlitliga. Mekanik behöver regelbunden service och inte ens gamla M-Leicor klarar sig utan det. FM2 som du nämner ser jag själv inte som en särskilt gammal kamera (har ägt två själv), men äldre 50-60-70-talsmodeller har inte sällan slutare som inte fungerar optimalt (vanligt med tidsfel på längre slutartider för exempel).

Jag håller väl i stort sett med dig om att bilden är det centrala, men kan ändå tycka att många (möjligen inte du) romantiserar och förmodligen har det låtit på samma sätt under hela tiden från övergången från glasplåtar till film, till Oskar Barnacks första 35mm kamera och film i kasetter, den inbyggda ljusmätningen, färgfilm, spegelreflex-designen, automatik i olika former, autofokus et cetera. Det finns inom de flesta genrer en föreställning om att det gamla, det "genuina" är liite bättre, liite finare och mer ursprungligt; att utövarna på något sätt var "riktiga"; och detta är som sagt inget som är unikt för fotografin.
 
Hej igen,

Jag förstår inte hur man styckeciterar på det här forumet. När jag markerat text och trycker "citera" får jag ändå hela texten. Kanske någon kan berätta hur man gör?

Naturligtvis är det mycket dyrt att få det proffs-scannat. Men poängen var att det går att scanna filmen igen och få en ny fil. Det kan hända att diafilm har mindre dynamiskt omfång men likväl klipper inte diafilm på det där obehagliga sättet som en sensor gör.

Film förstår jag inte hur du kan slarva bort. Den sitter i pärm eller låda. Datafiler, vare sig det är pdf, txt, aac, mp3, jpeg, tiff, psd, word, är betydligt jobbigare och rörigare. Program som Bento eller Bridge kan hjälpa men hjälp säger jag. Vilken röra, filer skall uppdateras och det skall hållas på och hållas på. Det är en omogen teknik.

Digitalt är snabbare och lättare vid bandfoto och tidningsfoto. Det är ganska snäva genrer. De flesta här sysslar med någon form av landskap eller naturbild skulle jag gissa. Men visst, till teaterfoto och liknande är digitalkameror som gjorda pga hög ISO och instant feedback i förhållanden som ofta är chansartade.

Jag talade inte riktigt om bokeh utan mer om upplevd visuell yta när jag tittar på en bild på en utställning. Det är svårare att se på en skärm men en digital oskarp bild är bara oskarp och platt eftersom den inte har något korn. Istället skärps bilderna 99% av fallen för mycket. I ett fotografi från film är kornet alltid skarpt. Det finns alltid något slags skärpa där man kan ana kornet.

Precis som du säger så är det inte rätt att blanda ihop en gammal 50tals kamera med t ex FM2 där FM2 är i allra högsta grad en modern kamera (i produktion tills 2001). Den representerar bara en anna filosofi. Jag dissar lika gärna en F6 som jag dissar en D90.

När det gäller "bröten" så tycker jag du skall läsa Vilem Flussers bok "towards a philosophy of photography". Den är nr 1 på vilken reading list som helst när det gäller något slags verktyg efter industriella revolutionen. http://books.google.com/books?id=MB...fJ-NUa&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4

Helt fantastisk! Då kommer du förstå vad jag menar. Det har ingenting med om man förstår tekniken att göra. Så fort du har en funktion så måste du arbeta efter det (din funktion som människa blir perifer snarare än central). Att behöva rikta om kameran för att autofokusera är ett bra exempel.

Naturligtvis romantiserar jag kring film. Men jag är högst medveten om det. (du förstår skillnaden) Argumenten i mina inlägg här har absolut ingenting med någon nostalgi att göra. Tvärtom är det många i min omgivning här som återgår till tekniker som upplevs som mer intuitiva. Som inte är ivägen för kreativiteten.

Jag tror vi förstår varandra och har förståelse och sympati för det du skriver.. Jag är fullt medveten om de digitala fördelarna, de är lätta att förstå liksom det är var lätt att förstå fördelen med t ex autofokus eller automatisk exponering. Det är min standpoint som är den mer abstrakta för gemene man.Det sorgliga är att det är inte alls komplicerat. Vi som håller på med det seriöst vet det. Tre kontroller. Slutare. Bländare. Fokus.
Tid. Mängd. Avstånd. Ljus.
 
Hej igen,
Jag förstår inte hur man styckeciterar på det här forumet. När jag markerat text och trycker "citera" får jag ändå hela texten. Kanske någon kan berätta hur man gör?

Jag klipper ut och klistrar in (QUOTE) vid citatets början och (/QUOTE) där det ska sluta. Byt ut parenteserna mot klammrarna.

Naturligtvis är det mycket dyrt att få det proffs-scannat. Men poängen var att det går att scanna filmen igen och få en ny fil. Det kan hända att diafilm har mindre dynamiskt omfång men likväl klipper inte diafilm på det där obehagliga sättet som en sensor gör.

Moderna digitalkameror har ett omfång som ligger ganska nära negativ film. Inte riktigt så mycket som vissa sv/v filmer kan återge men några steg mer än dia. Klippen i högdagrarna håller jag med om och det får man ha i baktanken även om de 5D och 5D MkII jag använder mest presterar väldigt bra.

Film förstår jag inte hur du kan slarva bort. Den sitter i pärm eller låda. Datafiler, vare sig det är pdf, txt, aac, mp3, jpeg, tiff, psd, word, är betydligt jobbigare och rörigare. Program som Bento eller Bridge kan hjälpa men hjälp säger jag. Vilken röra, filer skall uppdateras och det skall hållas på och hållas på. Det är en omogen teknik.

Slarv, flyttlåda som kommit bort. Något dia man plockar ut ur en låda för att skanna och sen glömmer att sätta tillbaka på sin plats. Det gäller att ha ordning hur man än lagrar sina dior/negativ/filer. Det är lite meck med att hålla reda på de digitala filerna. Så fort jag lagt över råfilerna på datorn så brukar jag göra en back-up dvd som jag lägger undan direkt. Sen jobbar jag i lightroom och gör ett urval och gör de små justeringar som krävs och exporterar sen till tiff-filer. Detta sköter programmet automatiskt så det är inte så mycket jobb. Tidigare fick man ju sitta med ljusbord och lupp. Inte så stor skillnad i praktikten tycker jag och för många filer är det smidigt just tack vare batch-hanteringen. Sen har jag en back-up hdd också. Hårddiskar är billiga, rymmer mycket och är förhållandevis tillförlitliga. Man kan ju inte garantera något, men genom att sprida på äggen så minskar man riskerna i alla fall. Mina egna favoritbilder, best of the best som inte får komma bort, sparar jag dessutom på en ftp. Visst det är lite jobb med det, det håller jag med om.

Jag tror vi förstår varandra och har förståelse och sympati för det du skriver.. Jag är fullt medveten om de digitala fördelarna, de är lätta att förstå liksom det är var lätt att förstå fördelen med t ex autofokus eller automatisk exponering. Det är min standpoint som är den mer abstrakta för gemene man.Det sorgliga är att det är inte alls komplicerat. Vi som håller på med det seriöst vet det. Tre kontroller. Slutare. Bländare. Fokus.
Tid. Mängd. Avstånd. Ljus.

Jodå, vi är nog ganska överens. Enligt mina erfarenheter når jag dock oftast bättre resultat digitalt än med analog småbild. Jag brukar dock rätt ofta släpa med mellanformatare (mamiya) ut, men på längre turer får man göra avvägningar vad gäller utrustningens vikt också. Det jag är lite sugen på är dock att skaffa en panoramakamera typ Linhof med 6x18 cm format. Men de kostar en del och är ganska begränsade i användning. Kul vore det dock. Dina avslutande ord skriver jag under på; det är inte alls komplicerat och det är det jag menar: är man införstådd med grunderna så tycker jag inte att funktioner i sig stör. Jag har jättemånga funktioner i min kamera som jag inte alls har koll på, men jag har koll på det grundläggande och det räcker. De svåra avgörandena berör inte kamerans funktion utan att bedömma ljus, komposition m.m. och ffa, att upptäcka motiven.
 
Hello again Dave!

Läs Flusser boken! Jag kan inte nog rekommendera den. För mig har den varit viktigare än någon Barthes eller Sontag.

Jag har inte det senaste. Den enda digitalkamera jag har nu är en Canon G9 som visst är fin. Men det dynamiska omfånget skulle jag knappast säga är så mycket starkare än dia. Dia slår mig alltid som rikare/vidare. Jag fotar mycket sällan i Raw då jag inte vill sitta och fippla med bilder plus att de skulle käka min hårddisk till frukost. Jag använder Aperture 2 för att hålla styr på jpeggarna.

Jag har använt nästan enbart mellanformat de senaste åren och till allt mitt arbete. Jag gillar egentligen inte kameror man ser igenom utan föredrar att se på en mattskiva. 35mm har jag länge ansett som allt för låg kvalitet och det går på tok för fort. Snappy crappy som vår gamle tekniker sa. Men på det senaste har jag börjat uppskatta den där snabbheten och lättheten. Jag hade en FM2 för många år sen som slutaren pajjade på och ersatte den med en F3hp som jag aldrig gillade lika mycket. Så efter fyra år med F3 bytte jag jämnt mot en FM2 i perfekt skick och... ja den är fulländad. Har 25 rullar velvia som står här och väntar på framkallning från ett projekt i Cornwall och det är fruktansvärt spännande.

Här är en mycket läsvärd blog från en erfaren snubbe som tar väldigt fina porträtt. Inlägget jag länkar till handlar lite om det vi talat om. Men där finns mängder av läsvärda inlägg!

http://visualsciencelab.blogspot.com/2009_04_01_archive.html

mvh tor

nedan: En felsoppad diarulle som blev alldeles fantastisk. Ingen manipulation whatsoever. Använde bilden som spännande promotion för en utställning i Danmark.
 

Bilagor

  • PROJEKT HAN HERRED.jpg
    PROJEKT HAN HERRED.jpg
    15.6 KB · Visningar: 245
Hello again Dave!

Läs Flusser boken! Jag kan inte nog rekommendera den. För mig har den varit viktigare än någon Barthes eller Sontag.

Jag har inte det senaste. Den enda digitalkamera jag har nu är en Canon G9 som visst är fin. Men det dynamiska omfånget skulle jag knappast säga är så mycket starkare än dia. Dia slår mig alltid som rikare/vidare. Jag fotar mycket sällan i Raw då jag inte vill sitta och fippla med bilder plus att de skulle käka min hårddisk till frukost. Jag använder Aperture 2 för att hålla styr på jpeggarna.

Hello! Tack för lästips, det är alltid skoj! :)

Det dynamiska omfånget hos dia-film ligger på omkring 5-6 steg, negativ färgfilm 10-12 steg och en del sv/v film som t ex den fantastiska Efke R25 kan prestera 14-15 steg. De flesta digitala sensorer i moderna systemkameror ligger på runt 11 steg, men det gäller rätt efterbearbetade raw-filer. För att få ut det mesta ur en modern digitalkamera gäller det alltså att fotografera i raw och att räkna upp filerna i ett bra program. Jag har använt såväl Canons digital photo professional, Aperture, Bridge och Lightroom och tycker väl spontant att Lightroom presterar bäst och är också smidigt att arbeta i.
Man får helt enkelt se raw-filen som ett negativ som kräver efterbearbetning om man vill bibehålla full kontroll. Överlåter man till kameran att komprimera jpeg-filer, lägga på skärpa etc så tycker jag att man förlorar kontrollen över slutresultatet och förlorar även kvalitet.

Digitalsensorer har ju som sagt en tendens att klippa i högdagrarna men även här skiljer det sig mellan olika modeller även om jag generellt alltid har det i bakhuvudet. Den här motljusbilden har ju en utfrätt sol men har inte klippt lika fult som vissa andra kameror jag fotat med har gjort:
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=24451&set=

Sen finns det ju som vi nog båda är överens om en rad olika anledningar till varför man väljer en metod eller en annan. Jag kan t ex tycka att korn från traditionella filmer som HP5+ är väldigt vackert i rätt kontext eller att tonomfånget och svärtan hos Efke R25 är makalöst. Mellanformatsdia är också mycket trevligt att arbeta med, men mer svårjobbat i svåra ljussituationer just pga det begränsade omfånget.

Fin bild! Det är som sagt inte alltid som det "rätta" är det rätta. Den här bilden har t ex ett blåstick men fångar ändå ganska väl en känsla och lite av det blåaktiga ljus som man kan uppleva i fjällen. (Ektachrome E100)
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=32951&set=

Ska kolla bloggen vid tillfälle, är på arbetet nu. :)

mvh
David
 
Jag har slutat med raw för det är tråkigt. Är det en bild som är så viktigt så har jag med all sannolikhet en analog kamera iallafall. Har också provat alla de olika fotoprogrammen men själv fastnade jag för Aperture då jag tycker det är mer intuitivt att arbeta i.

Fin balans i motljusbilden!

Men jag tycker mycket mer om den blå. Tycker den är mycket mer originell. Den andra ser ut som ett vykort - jag har sett den bilden en miljon gånger och jag tycker det är dödstråkigt med bilder som försöker se ut som andra bilder. What's the point? Men den blå är mycket fin. Den handlar om ljus, vatten, färg. Det är just det subtila som är så fint. Den subtila variationen av ton som man får med de större formaten är fantastisk! Jättefin bild David! Får mig att tänka på Lesley Punton.
http://lesleypunton.com/

Lite tråkigt tekniktjafs:
Är det verkligen så mycket blåstick? Jag antar att uppe i fjällen med moln kan du lätt komma upp i en 10 - 12000 kelvin och då blir det blått som du säger.
Jag irriterar mig ofta på autovitbalans för allt blir så uniformt. Jag sätter alltid statisk vitbalans när jag arbetar digitalt. 5000 kelvin. Som sagt, jag blir fly förbannad när kameran skall hålla på och bestämma, är det sånt blått underbart ljus så vill vi ha blått underbart ljus. Dessutom är det inte så mycket stick att tala om i din bild för man kan se att den har full kontrast. Hade det varit mycket stick hade kontrasten fallit av (vet jag från flera års arbete i färgmörkrum). Hade du haft din 5D på autovitbalans hade den sabbat bilden. Alltså måste man kunna kameran väl nog för att fatta hur dumma kameror är. De försöker göra allting vitt eller neutralgrått. Eller "rätt" som du skriver. Är det inte lite tråkigt att de flesta använder kameror från endast två företag? Nikon och Canon i samma 35mm ratio. Två sensorer att välja mellan.

Här nedan kommer en gul, att komplettera din blå. Din är utomhus, den här är inne i en bunker.
 

Bilagor

  • yellow.jpg
    yellow.jpg
    60 KB · Visningar: 228
Senast ändrad:
p.s.

märkligt hur forumet skalar bort färg. den där bilden är egentligen mer mättad. jag såg det med andra bilder jag laddat upp också. liksom -5 på saturation hahaha!
 
p.s. 2

Gick igenom mina blog bokmärken. Det är underhållande hur gamla interneträvar som Ken Rockwell svängt om totalt tillbaka till film. Kommer ihåg för några år sen när han häcklade analoga fotografer hahaha. (han skriver ju som Kapten Haddock i Tintin!)

http://www.kenrockwell.com/tech/why-we-love-film.htm

Luddite |ˈlədˌīt|
noun
a member of any of the bands of English workers who destroyed machinery, esp. in cotton and woolen mills, that they believed was threatening their jobs (1811–16).
• a person opposed to increased industrialization or new technology : a small-minded Luddite resisting progress.


Men som han skriver så är det ju tvärtom idag. Nu är det närmast digitalfotografer som är "the luddites". De som seriöst anser film vara bättre anses inte vara riktigt kloka eller avfärdas som nostalgiker/sentimentala. Så det var med glädje jag upptäckte att lite teknikrävar som Rockwell kan förklara lite om hur det ligger till.
 
Gick igenom mina blog bokmärken. Det är underhållande hur gamla interneträvar som Ken Rockwell svängt om totalt tillbaka till film. Kommer ihåg för några år sen när han häcklade analoga fotografer hahaha. (han skriver ju som Kapten Haddock i Tintin!)

http://www.kenrockwell.com/tech/why-we-love-film.htm

Luddite |ˈlədˌīt|
noun
a member of any of the bands of English workers who destroyed machinery, esp. in cotton and woolen mills, that they believed was threatening their jobs (1811–16).
• a person opposed to increased industrialization or new technology : a small-minded Luddite resisting progress.


Men som han skriver så är det ju tvärtom idag. Nu är det närmast digitalfotografer som är "the luddites". De som seriöst anser film vara bättre anses inte vara riktigt kloka eller avfärdas som nostalgiker/sentimentala. Så det var med glädje jag upptäckte att lite teknikrävar som Rockwell kan förklara lite om hur det ligger till.

Ken Rockwell är ju ökänd för sina mer eller mindre underbyggda resonemang så man får ta honom med en stor nypa salt. Vad han än skriver så stämmer det dock inte med min egen erfarenhet och då spelar det inte så stor roll vad vissa Amerikanska (eller vad han är) tekno-kufar på nätet eller andra tycker; jag har aldrig fått ut tillnärmelsevis så bra kvalitet (i form av detaljupplösning) från skannad 135 film som från min 5D. Min erfarenhet liknar istället den som redovisas i det här testet där man jämfört 1Ds med såväl trumskannad som imaconskannad film från Pentax 67:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/shootout.shtml

För min egen del finns den analoga fotografin med men endast utifrån ett entusiast/hobby-perspektiv. Ett analogt arbetsflöde skulle för mig bli väldigt dyrt, omständigt och inte ge någon bättre kvalitet i slutänden. Film är dyrt och måste beställas; jag undrar om jag överhuvudtaget kan få tag på en 120-rulle i Norrbotten idag. En Ectachrome E100 120 går på strax under 100 kr och E6 framkallning 60-70 kronor; alltså ca 150 kronor för 15 exponeringar, 10 kr/exponering. Idag finns det väldigt få analoga lab, bildbyråer, bildköpare, magasin et cetera har digitala bildflöden vilket innebär att diorna måste skannas vilket kostar ca 500 kronor/dia om man ska pro-skanna med trum/imacon/H-blad. Det funkar för ett fåtal bilder men inte för mer omfattande jobb. Därtill ger film för dåligt resultat i hög-isosituationer och sämre kontroll över färgbalansen i svåra ljus; många av mina konsertbilder hade inte kommit till med min "gamla" analoga utrustning. Nu har jag ett arbetsflöde som jag är väl förtrogen med, jag kan göra allt själv och har full kontroll över hela processen ända tills jag i slutänden levererar en bild eller beställer en förstoring.

Däremot så håller jag med om att det kan vara trevligt att fota analogt och framkalla, experimentera olika gamla kameror, filmer, vätskor etc och jag kan tycka om uttrycket i vissa filmer som t ex de jag nämnde; HP5+ och Efke R25, men även färgerna i Ektachrome. Velvia tycker jag dock är för mättad och har rätt ofta, har jag märkt, ett magentastick. Men som sagt, dia är mer svårjobbat pga mer begränsat omfång och fotar jag landskap med dia så har jag en spotmätare med mig och räknar ut exponeringen utifrån zon-systemet och beräknar då ett omfång på omkring 5-6 steg.

Jag tror vi är rätt överens ändå även om vi kanske har lite olika sätt att se på saker och ting. Jag får avsluta med att bjuda på en liten diptyk; jazz och fjäll, Wayne Shorter och Kaskasapakte, Digitalt och Analogt. :)

mvh
David
 

Bilagor

  • Wayne_Fjall.jpg
    Wayne_Fjall.jpg
    78.4 KB · Visningar: 235
David,
Jovisst får man ta Ken Rockwell med ett leende! Jag kommer ihåg när han skrev att de som använde film inte var riktigt kloka. Det var lika underhållande då som nu. Den där jämförelsen du länkade till är förresten från 2002 och därför inte särskilt valid idag. Det är stor skillnad på scanners. Trumma eller inte. Orsaken att jag länkade till Rockwell men ännu mer till Kirk Tuck är för att det visar på en viss svängning. Det var de som alltid trumpetade ut digitalkamerornas överlägsenhet (luminous testet är ett bra exempel från den perioden) och vi som inte höll med var galna och slösade pengar. Naturligtvis ekar samma snävhet nu från t ex Rockwell fast åt andra hållet. Naturligtvis är en digital kamera helt överlägsen en analog vid många kommersiella applikationer och för många privata snapshots. Lika naturligt är en analog kamera ofta överlägsen en digital vid mer konstnärliga tillfällen. Och naturligtvis finns det alltid undantag.
Men genomgående har den digitala tekniken lett till en försämring av kvalitet men samtidigt en demokratisering. Fler har tillgång. Inom exponering är skillnaden inte så stor som inom projektion eller film. De flesta större filmer görs fortfarande på 35mm och det är inte utan orsak. De flesta indiestudios i t ex Göteborg spelar in album på rullband fastän det kostar en helsikes massa mer pengar. Jag har filmat en hel del med Canon och Panasonic kameror för runt 30 000kr som likväl spelar in på DV. Det rymms mer data på en gammal VHS än det gör på en DV!

Problemet med att bo i Sverige är att det är dyrt med film. Jag köper ett 5 pack med 120 velvia för runt £12 vilket blir typ hundrafemti spänn. Jag köpte nyligen 20 rullar 35mm 36 exp Velvia för runt tusenlappen och det kommer kosta runt 800 till att få dem framkallade. Alltsamman här i UK. Mycket pengar? Visst, men det är det värt för mig. Jag spenderar gladeligen de pengarna. Jag har likafullt förståelse för dem som inte gör det. Åandrasidan spenderar jag ingenting på bläck, dvd skivor etc etc plus att kameran kostar en bråkdel av en EOS 5DmarkII. Jag planerar att lägga vantarna på en ny dslr när filmfunktionen blir bättre och kamerorna billigare.

Med allt detta sagt så vill jag säga att jag verkligen förstår och uppskattar ditt perspektiv. Och tack för bilderna! De är fina. Jag fortsätter på temat komplementfärger men denna gång blå och digital. Det är mittemellan blågult det blir vitt! Varde ljus.
 

Bilagor

  • IMG_4483.jpg
    IMG_4483.jpg
    19.1 KB · Visningar: 208
Haltar inte jämförelsen mellan de olika paradigmen på en del punkter? Det man jämför är ju hur noggrant man kan överföra den analoga filmen till digitaliserade pixlar. Lite som att säga att cd-skivor skulle ha bättre ljud än vinyl om man samplar med en risig AD-converter. Det är ju i själva verket scannern som jämförs i de tester (som speciellt lyfts fram på luminous landscape) som förekommer i press och på nätet. Jag förnekar inte att fullformats-dslr:erna är bättre än mellanformat, de får de gärna vara. Men själva jämförelsen haltar väl? Man borde väl snarast jämföra enorma papperskopior, där den digitala sidan är utskriven med storformatsskrivare (eller är en skärm med motsvarande förstoring) och den analoga varianten är en riktig fotografisk kopia. Eller tänker jag fel?

För övrigt har jag hört att de nyare digitala bakstyckena skall vara i klass med 4x5 dia. Ett sånt vill jag ha!


/Gro (som älskar alla sina kameror, digitala och analoga)
 
Haltar inte jämförelsen mellan de olika paradigmen på en del punkter? Det man jämför är ju hur noggrant man kan överföra den analoga filmen till digitaliserade pixlar. Lite som att säga att cd-skivor skulle ha bättre ljud än vinyl om man samplar med en risig AD-converter. Det är ju i själva verket scannern som jämförs i de tester (som speciellt lyfts fram på luminous landscape) som förekommer i press och på nätet. Jag förnekar inte att fullformats-dslr:erna är bättre än mellanformat, de får de gärna vara. Men själva jämförelsen haltar väl? Man borde väl snarast jämföra enorma papperskopior, där den digitala sidan är utskriven med storformatsskrivare (eller är en skärm med motsvarande förstoring) och den analoga varianten är en riktig fotografisk kopia. Eller tänker jag fel?

För övrigt har jag hört att de nyare digitala bakstyckena skall vara i klass med 4x5 dia. Ett sånt vill jag ha!


/Gro (som älskar alla sina kameror, digitala och analoga)

Nädå du tänker inte helt fel. Saken är väl den att i praktiken så behöver man idag överföra den analoga bilden digitalt såvida man inte ska göra egna kopior eller projicera den i en projektor i annat fall måste diat/negativet digitaliseras.

Det jag vänder mig emot är de självklara påståendena om att film är så mycket bättre och ger bättre kvalitet. Ja och nej säger jag; det är väldigt svårt att göra sådana generaliseringar. Film är inte ett medium, det är stor skillnad mellan t ex de finkornigaste sv/v-filmerna och högisofilmer, det är skillnad mellan dia, färgnegativ och sv/v film och det skiljer mellan olika dior på samma känsligheter. De allra flesta anser att 135-film motsvarar ungefär den detaljupplösning man får ut från en hyfsad 10 mp-kamera. Det stämmer ganska väl med mina egna observationer och jag upplever mina 5D-filer som betydligt mer detaljrika än varje 135-dia jag skannat. Går man upp i storlek till mellanformat eller större så blir naturligtvis skillnaden mindre.

Omfånget hos olika filmer ser jag inte heller som någon rocket science; jag tror man kan slå upp närmast varje lärobok i fotografi och läsa på om hur omfånget ser ut hos dia, negativ och sv/v-film och även det stämmer med mina egna observationer, dvs dia har ett omfång på 5-6 steg, möjligen lite lite till, men absolut mindre än negativ film.

Sedan finns det andra aspekter som man kan värdera som t ex kornets utseende och storlek, färger eller hur låg- respektive högdagrar hanteras och jag tycker som sagt själv mycket om uttrycket hos vissa filmer. En sak som man dock måste vara medveten om är att digitala filer alltid behöver efterbehandlas och att man bör arbeta i raw för att få ut fullt av kameran. Fotar man i jpeg så är det lite som att spärra ferrarin till treans växel och det blir också därför svårt att göra jämförelser.

När det gäller det konstnärliga så tycker jag personligen inte det sitter så mycket i tekniken som i det sätt man använder den i sitt skapande; i vissa fall så är det fantastiskt stimulerande och spännande att bygga en egen hålkamera, eller att fota med en kinesisk plast-Holga. Det innebär dock inte att det är det bästa valet för landskap, porträtt, konsert eller arkitektur.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.