Reparera Trapper-kanadensare, några frågor

Jag tycker att det är mycket bättre att använda epoxy istället för polyesterplast, det luktar
inte lika mycket, fäster bättre och blir starkare. Och glasfiberväv istället för matta med fibrer åt alla håll.
Det är nog ingen mening att kosta på nån dyr lack eller lägga mycket jobb på finishen, huvudsaken att det
fungerar och håller länge. Ett tips är att vira sträckfilm över reparationen innan härdning, det ger en bra yta och sparar in en massa spackling och slipning.
Jag läste något om att man helst inte ska blanda olika material, så om det är polyester från början så ska man helst köra vidare på det?
För Trapper är väl gjorda av glasfiber och polyester?
Ja glasfiberväv tänkte jag använda. Bra tips att lägga film över!
 
Det är inga problem med att laga polyester med Epoxy. Däremot kan det vara svårare att få polyseter (gelcoat) att fästa på epoxy. Tricket är att tvätta epoxyn med färskvatten innan gelcoaten påförs.
Epoxy har en del fördelar gentemot polyester: bättre vidhäftning, starkare och helt vattentätt.
Om man jobbar i trånga oventilerade utrymmen är epoxyn också bättre (tycker jag) eftersom den inte avger några farliga gaser när man arbetar med den. Den "gasar" dock när den härdar och då måste man ha andningsskydd om man ska vara i samma rum. Slipdammet från Epoxyn är inte heller att leka med.
Polyestern avger farliga gaser när man arbetar med den så då får man ha andningsmask.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.