Gammal systemkamera.

Hallådär!
Jag ska snart ut på en längre färd, ca 4 månader. Jag har tidigare gjort turer upp mot 1 månad men har aldrig tagit bilder och det börjar kännas lite tråkigt att inte kunna visa vart man varit och vad man har sett.
Därför ska jag köpa mig en kamera och har ett gäng funderingar om det.
En digitalkamera känns om att den går bort eftersom batteriet lär ta slut?
En digital systemkamera kostar ju skjortan och väger massor så den går ju också bort.
Men då tänkte jag på en gammal hederlig systemkamera med ett allroudobjektiv borde ju ge jättefina bilder? Jag bryr mig inte så mycket om att det blir på filmrullar för jag kommer inte ta jättemånga kort iallafall. Ett om dagen kanske.

Eller blir den för svår att använda för en fotoamatör? Ska jag köpa en vanlig gammal bra kamera?

Rekommendera gärna typ av kamera eller ge tips på speciella modeller som är stryktåliga och bra.
 
En mekanisk systemkamera

är fortfarande en brukbar sak. Har du en så spar du en massa pengar. Ta diafilm så kan du efteråt göra vad du vill i datorn efter scanning.
Digitalkamer+laddare+extra minneskort är förutom ett administrerande även i de flesta fall mycket fuktkänsligt.
Några rullar film i plastburkar, märkpenna till att märka exponerade samt kamera så är du fullutrustad.
Vad är ditt universalobjektiv för något? Jag har en 21a.
 
Digitalkamera som tar R6 batterier är väldigt smidigt. Alternativt att du tar ur batteripacket ur kameran när du inte använder kameran (klockan i kameran drar ström). Men eftersom du ska vara ute så länge som 4 månader så kan självurladdning ändå vara ett problem. Föreslår därför en kamera som går på R6 batterier.
 
Pentax MX med en 24mm eller 28mm pâ.
hittar du en med 40mm pannkakan till sâ kan du kosta pâ dig att ha en 24:a oxâ.
Helt mekanisk förutom ljusmätaren sâ batterierna räcker en evighet.
 
Jag började min fotobana med en helt manuell äldre systemkamera. Att den är helt batterilös förutom ljusmätaren är en stor fördel i otillgänglig miljö där man inte kan ladda. Sen får man en helt annan förståelse för foto när man hela tiden själv måste göra alla inställningar, det brukar resultera i att man på sikt blir bättre att utnyttja olika kamerainställningar för att få effektfulla bilder.

Nackdelen med analogt är att man inte ser bilderna på skärmen och på så vis inte vet om de blev bra, lite surt att fota vid speciella tillfällen och sedan inse att det bara blev skit för att någon inställning var fel eller för att "någon" glömt stoppa i filmrulle...

Har för mig att jag läst att många äventyrare och äventyrsfotografer använder analoga och helt/delvis manuella kameror då de inte är batteriberoende samt tål väder och vind mycket bättre pga. att de saknar elektronik.

Å andra sidan tycker jag att "ett kort om dagen" borde gå att klara med en digitalkompakt och en laddning extrabatterier. 4 månader skulle i så fall ge säg 100-150 kort och det borde gå bra tycker jag, stänger man av displayen på baksidan sparar det dessutom mycket batteri.
 
gundj
Pentax MX verkar ju vara svinbra! hittade en för 3000kr och det kan jag faktiskt kosta på mig, 2 objektiv hade den också.

Solceller och sånt har jag ingen lust att dona med, litar inte på flashig teknik :)

Universalobjektiv är ett påhitteord för ett objektiv som funkar bra på de flesta av stånd och ljus

kom gärna med flera tips och tack för alla bra svar!
 
Mycket enkelt: Nikon FM2

Eller om det ska va lite dyrare: En Leica Mx, där x är en siffra upp till 8 (även om de senaste modellerna har mer automatik).
 
Eller så kan du köpa min Nikon F3 med två objektiv och lite andra grejer för 2.000 kr. Lite tung kanske, men du behöver ju inte koppla på motorn om du inte vill.

Själv har jag gått över till lätta digitalkompakter.
 
jo jag skulle också gärna ha en liten digitalkamera men det funkar inte för mig tyvärr. sen är det ju en skitfin feeling i dom gamla sakerna :)

Nikon F3,Nikon FM2,pentax mx står nu också med på listan bland möjliga val. blir första bästa hela billiga av dom modellerna
 
Min favorit är (var, jag är numera digital) Olympus OM-1. Liten, smidig och stryktålig, min var alltid med i skidryggsäcken, på resor, i kajaken. Funkar även snöig och isig, helt mekanisk förutom ljusmätaren. Finns en på Blocket nu för 1100.-.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.