En gammal utrustning

Häromkvällen var jag hemma hos en gammal fjällvandringskompis. Han hade precis kommit åter från sjukan efter en kranskärlsvidgning och såg lite blek ut.
Jag försökte få upp humöret på honom och ville dra med honom ut på nån härlig höstpromenad i skogen nu när han var sjukskriven och skulle träna mycket. Ett och halvt glas rödvin senare satt vi hans garage och han tog ojande fram den för mig så välbekannta vandringsutrustningen han hade. Han berättade medan han plockade fram att på sin senaste solovandring hade ryggsäcken vägt 33 kg vid start! Han ville inte göra om det! Ett vad hade misslyckats och han hade chockad och blödande kommit upp på rätt sida om jocken. Behövt dra en glasögonskalm ur kinden för han kände spetsen med tungan, innan han plockade ut tre lösa tänder. Sen tog han på sig torrt och kokade kaffe! Haltande med ömt knä tog han sig ut till bebyggelsen och for slokörad och skamsen hem.
Vi vägde, på en mekanaisk köksvåg, grejorna före kamera, kikare, mat, vatten och wisky kom vi snabbt väl över 25 kg!
Jag såg att hans gamla klättersäck hängde därinne på en spik. Knappt tre hekto!
Det slutade med att jag fick den "gamla skiten" för nu skulle han köpa nytt, litet och lätt! I går mötte jag honom på stan med ett brett leeende i ansiktet och ett par plastpåsar i handen, och han trodde att 12 kg skulle gå att komma under med köpegrejor!
Jag satte mig själv med excelarket och summerade ihop det värsta exempelt jag haft med mig civilt till fjälls på ryggen, det blev 28 kg före vandringsstav, vatten, mat och wiskey!
Om de här grejorna höll? Ja anteckningsböckerna visar på stapatserna och vilka reparationer som behövde utföras i fält, säckrevor, axelremmar som gick av, havererade höftbälten!. Köpa bärok? Skaffa lättare återkommer gång på gång!
Tänk vad mat det måste gått åt bara för att orka släpa på allt. Om dygnsmetabolismen varierar mellan 2200-8500 kcal mellan vilodygn och slitdagar i motlut. Inte konstigt att man blev hungrig, åt som en varg och ändå tappade i vikt.
Av hans gamla utrustning har jag med sax och sprättkniv för avsikt att avlägsna det onödiga och se vad man med enkla medel kan banta bort.
Vissa saker som fjälltält i Poly/Bomull med innertält i himalayabomull på nära 5 kg måste nog bytas ut liksom fotogenkök i järnlåda! Vissa som dunsäck i bomull/dun 2 kg får nog hivas. Rostfritt ätsett, tallrik/mugg/bestick med konservöppnare och korkskruv, är musialt! Men jag är helt övertygad om att vi talar inte om hekton utan kilon!
Nu skall vi ut i det underbara höstvädret.

Go tur

Johan K
 
Intressant iaktagelse

och visst är det så att grejerna förr också skulle räcka idag, om allt "går rätt"

Ett par lätta bommulsbyxor vägde ju inte mer 1920 än de gör idag. Men med dagens utveckling är det ju inte bara vikt som räknas - funktion blir också en parameter.

En gammal klättersäck med läderremmar behöver inte väga mer än en ny, men det är roligare med kardborre och plastspänne än metall-och-läderrem när det blåser och är kallt. Dåtidens klättrare tyckte kanske att blåmärken och skavsår efter utrustning av acceptabelt, men få skulle uppskatta det idag. Var man hårdare förr? Kanske. Men man kan också säga att man idag använder hela sin kapacitet för uppgiften, men mindre slösat på annat.

Hur många av de 200 personer som kom upp på Everest i år skulle klarat det med grejorna från 53?

Vissa försök på detta har ju gjorts, bla har ju Eiger Nordwand repeterats med orginalprylar...

/föhl
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
Bengt bakom kameran Gammal skidbindning Utrustning allmänt 4
kjellapa Gammal systemkamera. Utrustning allmänt 69
borka Gamla material, gammal kunskap och erfarenhet Utrustning allmänt 13
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.