Steampunk-utrustning?

Jag kommer eventuellt åka på scoutlägret Arcanum i sommar (inte bestämt mig riktigt ännu) och har ju börjat fundera på hur man kan steampunka sin utrustning lite. Det är ju läger, så lättpackningen lär får läggas åt sidan lite grann (men jag kommer kanske kunna hålla vikten nere lite grann ändå tack vare mitt lättpackningstänkande).

Kläder behöver vi inte diskutera, sånt går ju att hitta massor med tips för på Nätet och eftersom det är sommar så är det inte så kinkigt.

Det jag funderar mer över är smarta tips för att få steampunkig utrustning.

För matsaker så funderade jag starkt på att köra med rostfria tallrikar/skåla/brickor från närmsta loppis. Inte helt steampunk, men metall är i alla fall lite steampunk-känsla. Koppar och mässing är ju inte så bra ihop med livsmedel liksom och grejer av bleckplåt antar jag att de kan vara svårare att få tag på.

För att bära min packning så testade jag att ta bort säcken från min Alaska-ram (som har ramförlängare) och spänna fast en gammal brun sån här papp-resväska (den är nog från 50-talet), och sen ovanpå den avlånga packpåsar av canvastyg (jag har köpt på ÖB nån gång i tiden, jag har flera men tror två räcker). Nu är det fastspänt med nylonremmar, ska försöka få tag på läderremmar (eller läderimitation).

Ramen och bärremmarna ser inte riktigt steampunkiga ut, men det får duga:) Hittar jag en äldre ryggsäck med axelremmar av läder kanske jag byter, men jag har ju inte bestämt mig ännu för om jag ska åka så jag ligger lite lågt:)


Nån som har några kul och enkla idéer?

Det jag klurar mest på är att få till en schysst kniv och hur mycket jobb man ska lägga på tält (nu vet jag inte om vi ledare kommer sova i egna ledartält eller om vi kör gemensam förläggning i vindskydd som vi haft några läger).
 
Nu var det ju inte främst inspiration jag letade utan smarta tips på enkla och bra lösningar. Jag var kanske lite otydlig där.

Det är ju en engångsgrej så jag vill ju inte lägga hundratals timmar och tusentals kronor på det hela utan mer några timmar och några hundralappar.
 
Jag kanske är ute och cyklar, men kriterierna för steampunk är väl att grejerna ska kännas som om de tillverkats under ångmaskinens tidevarv, även om de är nya uppfinningar typ telefon osv. Allt måste väl inte vara gjort av mässing och drivas av ånga?

I vilket fall platsar platsar väl klassiska kokkärl från militära och westernsammanhang ganska bra? Gjutjärnspanna duger väl, och som kastrull kan du leta efter föregångaren till snuskburken från 1800-talet i förtennad kopparplåt.
http://pic01.auction2000.se/aukpic/vaa/20110808_1449/23381_1.jpg
 
Var det inte jag själv som hittade den där? :) Men jag insåg sen att det är kanske inte världens smartaste ide att kapsla in mobilen i en kopparbur... Blir lite si och så med täckningen... Kanske gör av trä och målar med lämplig färg.


Steampunk är ju fiction, det ska ju föreställa typ "1800-talet i en värld där man har uppfunnits lite coolare grejer än jordens 1800-tal". Jag har inte riktigt koll på ursprunget, men man kan nog tänka sig att det hänger ihop lite med Jules Verne.

Sovsäcken tänkte jag strunta i, inne i tältet får det vara lite "modernt":)

Bomullstält har jag funderat lite på, men vill inte ha traditionellt utseende. Jag funderade på att göra med som "en kvarts kåta". En 2 meter hög stång i framkant (fyra stycken halvmeters trästavar skarvade med kopparrör) som alltså sitter mitt i en rak trekantig framvägg, sen i bakkant en lägre stång, eventuellt med en tvärslå för att hålla ut duken lite. Men gäller ju att få tag på duk, vår kår har inga gamla tält som inte används vad jag vet.

Annars kanske utgå från ett parasoll (det som behöver vara tätt är ju taket upptill, sen kan väggarna vara typ lakansväv).

På Hornbach såg jag fina långa skruvar (vi snackar om 8x240 eller nåt sånt) som var mässingsfärgade och kan vara rätt schyssta tältspik, men provvägde inte för att se vad styckpriset blev (det var kilopris på dem).


Jag kommer ju inte laga maten själv så kokkärl och kök kan vi glömma, jag kommer att äta mat som våra scouter har lagat.
 
Det behöver ju inte vara autentiska 1800-talsprylar, såg en kul beskrivning på hur man kan få fart på en lågenergilampa mha blixtelektroniken från en engångskamera.

http://www.instructables.com/id/Expedition-Light/

Men jag funderar mer på att ta en vanlig avlång LED-ficklampa och montera inuti ett kopparrör. Det behöver som sagt var inte vara överarbetade grejer, det handlar mer om "kuliss":)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.