Bil-tältande-utrustning

Vi vill köpa ett tält och tillhörande utrustning (sovsäck/sovtäcke, liggunderlag/fällar m.m.) att ha i bilen under bilsemestrar i juli. Funderar på lavvu eller tippi om det är rimligt. Vill att det ska vara bekvämt, inte tyngre än att det går att bära en kilometer. Lätt att slå upp (efter träning) och säkert för småbarn (tänker på kamin o dyl). Inte lyxdyrt, så billigt som möjligt men självklart ramlar det iväg en näve tusenlappar.

Vilka köpråd har ni att ge? Gärna direkta produkttips och länkar.

Går det som privatperson att hyra tippi ett år och se om det är värt pengarna?
 
Jag utrustade min bil med bra friluftsutrustning som jag kanske tycker är för tung att bära. Mitt Optimus 111C Hiker var ursprungligen inköpt (fick det som gåva) för bilburna resor. Man kan ju unna sig lite tyngre saker. Sen kommer nästa fråga:

Vilka temperaturintervall kommer ni leva i? Ju närmare 15 plusgrader desto mer komfort kan man unna sig. Personligen uppskattar jag att kunna sova en bit från marken med en mjuk madrass, lakan, täcke och kudde. Sovsäck är ju nästa steg.

Så för att kunna hjälpa er behövs kanske mer information om era ambitionsnivåer.
 
Jag utrustade min bil med bra friluftsutrustning som jag kanske tycker är för tung att bära. Mitt Optimus 111C Hiker var ursprungligen inköpt (fick det som gåva) för bilburna resor. Man kan ju unna sig lite tyngre saker. Sen kommer nästa fråga:

Vilka temperaturintervall kommer ni leva i? Ju närmare 15 plusgrader desto mer komfort kan man unna sig. Personligen uppskattar jag att kunna sova en bit från marken med en mjuk madrass, lakan, täcke och kudde. Sovsäck är ju nästa steg.

Så för att kunna hjälpa er behövs kanske mer information om era ambitionsnivåer.

Ja, juli är det då som semestrarna här infaller, och är det snorkallt och ösregn så väljer vi nog ett kul inomhusställe istället. Dvs hög komfort ;)
 
En kåta är helt klart pengarna, om du frågar mig =)

En ny Tentipi Onyx med ventilerande bomull/polyester-duk (bp) kostar dryga 5000kr. Kolla Tentipis fyndavdelning, där finns demotält med bra rabatt.
 
Det här är mina tankar också! Än så länge har jag inte fått med mig familjen på det, men det kanske kommer. Jag är nyfiken på en lavvo från Bisontelt med en tjockare bomullsduk:

http://www.bisontelt.no/?page_id=36

Det skulle vara kul att höra erfarenheter från dom. En förhoppning är att den tjockare duken kan dämpa ljuden utifrån en del. Kan det stämma?
 
Tack för alla svaren, välkomnar fler!

En kåta är helt klart pengarna, om du frågar mig =)

En ny Tentipi Onyx med ventilerande bomull/polyester-duk (bp) kostar dryga 5000kr. Kolla Tentipis fyndavdelning, där finns demotält med bra rabatt.

Går det att vara bara 2,1 personer i en Onyx 5 utan att frysa? Det är vad som oroar mig, annars kittlar tanken på en tipi så att jag helt glömmer bort att titta på priset... :)

Vilka tillbehör behövs från början? Funderar på golv/innertält, kamin m.m.
 
Senast ändrad:
Något jag uppskattat i alla mina primitiva hushåll är ståhöjd. Är ett klart plus när man ska byta om eller bara sträcka på sig. Tipi känns i det avseendet som ett bra val.

Har aldig haft någon värmekälla och på sommarturen känns det en aning onödigt. Myggtätt är uppskattat. Innegolv där ni ska sova mot marken. Med tältsängar skulle jag skippa innegolv. En mindre matta som kan läggas ut när man byter om kan vara bra. Ta en av bilens golvmattor.

Jag har levt i -25 grader utan att frysa men för varje steg mot den absoluta nollpunkten blir det bylsigare och mindre praktiskt. Jag brukar testa min klädsel genom att sitta still i tre timmar. Om jag inte fryser har jag tillräckligt med kläder. Sen beror det lite på hur länge man är ute. Att vara ute dygnet runt kräver mer kläder än att gå till affären.
 
Efter några somrars familjetältande på bilsemestrar runt Europa har jag en åsikt:

Ståhöjd är oerhört bekvämt, men måste vägas mot enkelhet att sätta upp även i mörker. Vi har ett Hilleberg Keron 4 GT som ungarna slår upp på någon minut, även i mörker och regn. Snabbt in med packningen i absiden, sovsäckar och underlag in i tältet och det är klart. Efter att ha sett många familjer som förtvivlat försöker få upp sina i och för sig komfortabla och rymliga familjetält är vi benägna att hålla oss till konceptet litet men snabbt. Och stormsäkert - ett ståhöjdstält blåser all världens väg om det kommer ett ordentligt oväder i tex Alperna...
Sedan är det faktiskt väldigt sällan man vistas i själva tältet när man är på bilsemester.

En bit pressenning är utmärkt som golv i absiden och som tak över "köket" om man har det i bilen.
ehara9um.jpg

4ymu5u4a.jpg
 
Campingbord, tvålågigt kök och rejält tält väger. Säckkärra med för transport till trevlig tältplats är inte fel. Extra pressening till tarptak över kök och matplats är inte alls dummt. Har man ståplats under tak behöver man sällan mer än sitthöjd i tältet.
go tur
 
Hmmm, det gick inte att lägga till i befintligt inlägg, men jag håller helt med seobserver i att ett bord och sittvänliga stolar gör mer för komforten än ståhöjd i tältet. Tar plats, men är värt varenda kubikcentimeter och har man liten bil finns det takbox.
Vi har ett fyrtiotal tältnätter med denna kombination och nästa grej blir ett tvålågigt gaskök - än så länge kör vi med Trangia (25) och engångsgrill. Samt ett ypperligt 45-liters kylskåp som går på 12/220V eller gasol.

ImageUploadedByTapatalk1359556470.699329.jpg
 
Tack för alla svaren, välkomnar fler!



Går det att vara bara 2,1 personer i en Onyx 5 utan att frysa? Det är vad som oroar mig, annars kittlar tanken på en tipi så att jag helt glömmer bort att titta på priset... :)

Vilka tillbehör behövs från början? Funderar på golv/innertält, kamin m.m.

Tältet är inte till för att värma, det är till för att skydda dig mot regn och blåst. Sovsäck och/eller värmekälla står för värmen. Du kommer inte uppleva en kåta kallare än ett tält.
Snarare kommer du uppleva den varmare, då det blir ett väldigt trevligt klimat i en kåta med bp-duk. Dels p.g.a. höjdskillnaden mellan in- och utluft (bra ventilation när det krävs), men även p.g.a. att tältduken andas väldigt bra.


Tillbehör efter behag. Jag hade nog valt en låg tältsäng före golv om det var frågan om bil-camping, men återigen - du kan klippa till ett golv av valfritt tungt material för en billig peng då vikten inte är ett problem. Golvet hindrar markfukten, vilket är bra på vissa marktyper (t.ex. gräsmatta).

Gaslykta eller fotogenlykta för ljus. Gaslykta är smidigt, lyser starkt, och är steglöst ställbar. Ger ifrån sig ett pysande ljud. Fotogenlykta lyser inte lika starkt, men är i gengäld ljudlös.

Som värmekälla kan man välja diverse lösningar. Ska du bara ut om sommaren krävs inte mycket, så du ska nog titta på en sprit- eller fotogenvärmare. Det finns en spritvärmare som heter Origo HeatPal, men jag är inte så förtjust i den. Bara 1,5kW (räcker iofs gott om sommaren) och bränslet räcker bara några timmar. Dessutom är den dyr. Hittar du en begagnad för ett par hundralappar är det en bra pryl.
En fotogenvärmare på 2-4kW drar kring 0,2-0,3 liter/h på full gas och tanken räcker i ofta kring 20h på full gas. Jag har en på 4kW, och den klarade av att värma min safir 7 till +15 grader (60cm ovan mark) när utetemperaturen var -15 grader.

För att barnsäkra värmekällan kan man sätta upp kompostgaller som ett staket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
donutz Fiskars Bil- och fritidsskyffel Utrustning allmänt 23
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.