FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA

Jag är påväg att köpa en ryggsäck för långa vandringar. Har några frågor om detta som jag hoppas att jag kan få svar på.

Volym - Jag har tänkt vara ute länge, ca 3 veckor, och jag har siktat in mig på 75 l. Behöver jag ha större ryggsäck. Jag är själv inte så stor så jag är rädd att jag kommer att försvinna under ryggsäcken om jag tar större. :)

Sen kommer den stora fråga. Jag har länge kollat runt på olika ryggsäckar, men har fastnat för två olika Fjällräven ryggsäckar. Abisko eller Kajka. Finns det någon har har erfarenhet av någon av dessa ryggsäckar, eller kanske av båda två. Jag blir glad över alla svar som kan få hjälpa mig me detta.

Vet någon om det är förberett för vattensystem i dem?

Tack för alla tips.

/ M
 
Ingen av dessa är direkt anpassade för vattensystem. Det brukar inte vara prioriterat i större tyngre säckar.
Kajka är den du väljer om du inte behöver maximal slitstryka och bärkapacitet viktmässigt.
Abisko är fin den med men som jag ser det mer ägnad för tågluffing och lättare/sportigare vandringar. Den har ett material som är mer elastiskt och torkar snabbare än en genomblöt bomullsväv.

Abisko tilltalar mer den moderne och tekniskt intresserade brukaren.
Kajka tilltalar den mer traditionella vandraren.

Det beror på bruksområdet.
Även om ALLT i mig säger Kajka för utelivet här i norden så hade jag gärna valt Abisko om kompassen pekade tex till Sydostasien och andra varma urbana områden långt bort.

Hoppas det hjälper att sortera lite.
/Niclas
 
Tre veckor säger du, om du inte har möjlighet att proviantera under denna tid skulle jag säga att det ställer stora krav på att övrig packning har rätt liten volym för att få plats med allt.
 
Som T0ker noterar, har du inte möjlighet att proviantera under dessa tre veckor kommer en stor del av din packning att utgöras av mat+bränsle. I somras vandrade vi två personer 12 dagar genom Sarek och vår proviant+gas vägde drygt 10kg för dessa dagar (vi packade om all proviant i fryspåsar så volymen blev så liten som möjligt och avfallsvikten var under 200g för hela vandringen undantaget en tom gasbehållare). 12 dagar för 2 personer är mycket likt 3v för 1 person så planera med liknande vikt för din tur (vatten inkludrade vi inte i packningsvikt eller volym då det finns överallt i svenska fjällen, men skall du vandra/resa utanför fjällvärlden tillkommer detta).

Valet av ryggsäck beror vidare på var och hur du tänkt vandra, så berätta lite mer. Vill även tipsa om att inte bara titta på Fjällrävens ryggsäckar, det finns många mycket bra ryggsäckar att välja på från flera stora tillverkare. Det viktigaste är att du hittar en ryggsäck som sitter bra på dig och är funktionell för din användning. Själva använder vi ryggsäckar från Arcteryx, Lundhags, Deuter, Haglöfs, Osprey, Berghaus och Fjällräven (ramryggsäckar från 80-talet) med god erfarenhet.
 
Jag har inte personlig erfarenhet av säckarna.

Vad gäller volym går det inte veta vad andra behöver.
Det finns de som har säckar från runt 30L till 130 L för en veckovandring.
Gäller det sommar/vinter? Hur stor volym tar din baspackning? (Allt i säcken utom mat, vatten och bränsle.) Var ska du gå? (Fjäll/skog/utomlands) Finns det möjlighet att proviantera längs vägen, eller är du helt "off the grid"? Hur mycket vikt/volym i mat har du med per dag?

Lite förenklat, klarar du en veckovandring på samma/liknande ställe och tidspunkt med 50-55 L säck på ryggen så går det fint med 75 L.
 
Volym - Jag har tänkt vara ute länge, ca 3 veckor, och jag har siktat in mig på 75 l. Behöver jag ha större ryggsäck.

75 liter borde räcka men det är också individuellt vad man har för storlek på prylarna och vilken miljö du ska gå i. Jag har en 85 liters och packade mat för 2 personer för 10-12 dagar i somras och då blev den i stort sett proppfull Jag hade systemkameran och stativet på vardera sida utanpå ryggsäcken och vårt 3-p tält mellan ryggsäck och lock. Å andra sidan bar jag även tjejens grejor som sovsäck, madrass och övernattningskläder.

Det är lättare att packa om ryggsäcken inte är fylld till bristningsgränsen. Men det är också så att en proppfull ryggsäck blir lättpackat redan efter 2-3 vandringsdagar.
 
Ingen av dessa är direkt anpassade för vattensystem.
/Niclas

Min Kajka 75L Herr har en gul ficka (blå i bild nedan) i själva ryggplatan på insidan, detta med ett utgångshål samt en slangklämma på framsidan vid axelbanden gör att jag kan använda min Osprey 3L vattensystem utan problem.

Länk till bild på insidan av en Kajka http://www.wildnissport.de/out/1/html/0/dyn_images/z6/kajka_detail3_85_z6.jpg

Länk till bild på framsida av en Kajka gällande slangklämman, kan ses på vänster axelband sett framifrån precis ovanför klippsfästet http://www.wildnissport.de/out/1/html/0/dyn_images/z4/kajka_detail1_85_z4.jpg

Lycka till med valet!

Jag valde Kajkan över Abiskon då jag upplevde den som mer robust och kraftig med något mer dämpande bärsystem. Jag använder säcken till backpacking 7-10 dagar med startvikt upp till 27kg (mycket goda saker :) ) och tycker den fungerar bra.
 
Senast ändrad:
Skulle utan tvekan rekommendera Kajkan för det användningsområde du nämner. Abiskons bärsystem upplever jag som alldeles för klent för dessa vikter. Kajkan är grymt rejäl och bekväm att bära tungt med, bla tack vare bärsystemets många inställningsmöjligheter.
 
Att begränsa sig efter fabrikat förefaller förhastat.
Verkligt volymbehov går att fastställa i förväg, 22 dagars mat fyller och väger.
Det viktigaste med en ryggsäck är att den är bekväm att bära med aktuell last, vilken det är beror på dig och din kropp.
go tur
 
Angående vätskesystem: har provat på en vandring och fick sjukt ont i huvudet. Slutade använda det och värken försvann. Var ändå ett välkänt märke, kanske det finns bättre plast i slangarna nu. Men när jag väl vant mig vid kåsa eller liten flaska i höftbältet (numera helst Kanteen) har jag aldrig saknat det. Vet inte om andra haft samma erfarenhet.

I övrigt håller jag med om alla tidigare inlägg. Väldigt individuellt både märke och storlek och framför allt om man kan proviantera eller inte. En tredjedel av ens kroppsvikt är väl något generellt riktmärke hur tungt de flesta orkar bära som startvikt på långtur utan att krokna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
nilsj Fjällräven Utrustning allmänt 5
andjo514 Fjällräven vs Arcteryx dunjacka? Utrustning allmänt 11
Mats Mejdevi Fjällräven gyrosystem Utrustning allmänt 5
MWox Fjällräven Gyro Utrustning allmänt 5
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Kodiaken Fjällräven ryggsäck, modell? Utrustning allmänt 14
Mansson Fjällräven Friluft 35 Utrustning allmänt 19
lukber Fjällräven popout III Utrustning allmänt 0
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
pocahontas73 Fjällräven Kajka?? Utrustning allmänt 11
samppa89 Ang Fjällräven Kajka Utrustning allmänt 9
marcuså Travel Silk Sheet fjällräven Utrustning allmänt 4
erikhaglund Fjällräven C2C Utrustning allmänt 1
MrFrenzy Fjällräven & kvalitet Utrustning allmänt 16
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
mtallberg Regnkläder från Fjällräven? Utrustning allmänt 2
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
avslutat080903 GSM-täckning Abisko-Keb Utrustning allmänt 5
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.