Favorit bland din utrustning

Hej,

Jag håller på att byta ut utrustning allt eftersom till något modernare, utbudet är ju enormt så jag jag vill fråga er alla om ni kan berätta vad ni har i er utrustning som ni gillar bäst, motivera och vill rekommendera andra att kolla närmare på.

Vissa kanske anser att man har det ultimate vad gäller allt i inom utrustning och kläder men välj då gärna att rekommendera en eller två saker.

Gärna saker som går att köpa nya idag.

Jag tar väl och börjar,

Jag kan rekommendera en Jacka som är vattentät och fodrad, perfekt att ta på sig över understället en sommarkväll på fjället. Jag använder den även ofta i vardagen om jag ska kila ner och köpa en liter mjölk 300 dagar om året.

Denna typ av kombination verkar inte vara så vanlig bland tillverkarna som många andra typer av jackor.

En länk till den jag har. http://marmot.com/products/trient_jacket


Fridens! C:E
 
Dunjacka!

Mitt absolut bästa i friluftsväg är min dunjacka. Använder den sommar som vinter, höst och vår. Den är alltid med som rastplagg, kvällsplagg,morgonplagg, etc. Och om det behövs är jag inte främmande att sova i den. Helt enkelt lysande och den enskilda detalj som gjort mest för mitt välbefinnande ute på äventyr.

Det är en Mountaine Equipment, som jag köpt i en storlek för stor; då går den lätt att dra utanpå skaljacka och annat. Betalade ca 1800 kr på Naturkompaniet någon gång 2003-2004. Den benämndes just rastplagg och är lätt och liten. Knölar ner den i en vattentät säck där den blir liten som en honumgsmelon. Hustrun fick tag i en från samma tillverkare med huva, och just den detaljen kan jag ibland vara avundsjuk på.
 
Definitivt min gamla sovsäck från början på 80 talet. Efter skolan så började jag jobba direkt och tjänade 18:- i timmen och när första lönen kom så inhandlade jag min Caravan Vings, en dunsovsäck med ärmar. Den är sliten och värmer långt ifrån vad den gjorde när den var ny men jag kan inte låta bli att använda den. Helt perfekt när man ska fixa med frukost m.m.

ba62e95b01f92507dfdbd38ec6c74a7b.jpg
 
Under en av mina första vandringar, innan jag visste vad "lätt" betydde, köpte vi en sovsäck på Intersport (tror jag) i Mora, av märket Berguven. Detta var 2004, innan barnen kom. En "dålig" syntetsäck för typ 199 kr, som väger ca 1 kg. Jäklar vad den säcken har räddat oss, speciellt nu när vi har 4 barn. Min varma dotter, som är äldst med snart 7 år, kan sova i den i 1-2 minusgrader utan att frysa. Jag skulle nog inte köpa den igen, men har aldrig ångrat att vi har den.
En ultralätt nödfilt (kostar typ 100 kr o väger kanske 50 g, finns nog på friluftsvaror.se) räddade oss när vi vandrade i Pyrinéerna. Vi har alltid två med oss.
10 m snöre är bra att ha-hänga upp blöt utrustning, lufta säckarna så de isolerar bättre (en stund iaf), osv.
 
Tvättlinan 12-15 m persiennlina, säkerhetsnålarna har mer än en gång räddat situationen för dem som haft med havererande utrustning.
 
Mitt Niak!

Hillebergtält inköpt 1999, tillräckligt lätt för att bära med sig ensam, tillräckligt stort för att sova två. Klarat av det mesta som fjällvärlden har kastat mot det. Finns en skönhetsfläck och det är när jag lyckades få myggnätet över den fortfarande varma brännaren till köket (tur att den inte var tänd, annars hade det nog inte bara varit ett skönhetsfel...) Det har verkligen känts som "mitt hem är min borg" och den kommer jag aldrig att släppa. Har köpte ett Kaitum 3GT nu när jag blivit med familj men det har jag inte hunnit knyta några band till än.
08062867tltetvidhelagslkg7.jpg
 
MSR XGK. Alla versioner är funkis. Väljer fortfarande efter 25 år denna spis när flerbränsle med högsta driftsäkerhet och lägsta vikt efterfrågas...en flamdämpare typ konservburkslock rekommenderas för långkok...nyaste modellen har bästa kärlstöden...

//J
 
Tvättlinan 12-15 m persiennlina, säkerhetsnålarna har mer än en gång räddat situationen för dem som haft med havererande utrustning.

En pytteask med 30 m tandtråd i. Har inte hittat något lika starkt och segt i förhållande till vikten och diametern. Funkar till allt mellan tvättlina, påsförslutare och grovsytråd vid större haverier. Man får dock inte slarva med knutarna, för den är vaxad ;).

Misstänker dock att dylika banaliteter inte är vad TS tänkt sig...
Ok då, Osprey Exos-ryggorna kan nog lugnt platsa som mina favvo-prylar just nu. En 58 var först, men togs snabbt över av familjens tonåring, som med ålderns rätt inte räknar hektona på ryggen. Själv hade jaf aldrig lyckats fylla den, så efter ett tag gjorde jag upp med överjaget (som antydde något om prylnörderi) och skaffade en till - denna gång en 34, som har utsikter att bli den där "ultimata" grejen för lång tid framåt. Med mindre volym på i stort sett samma bärsystem känns den ännu stadigare på ryggen och räcker till allt på sommarhalvåret, som inte kräver plats för mer än två veckors proviant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
plaskdaja Vilket är ert favorit märke ? Utrustning allmänt 26
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.