Uppdatera utrustning!

Tjena !

Har vandrat/fiskat i fjällen några gånger varje år de senaste 5 åren. Har till en början använt mig av den utrustning jag haft.. Enkelt liggunderlag, vanlig syntetsäck från typ intersport. En ryggsäck, Bergans Rondane 65 L mm.

Nu när jag har ekonomin och mitt intresse har tagit fart så är jag inne på att skaffa lite nya prylar, då jag inte alltid trivts med det jag haft..

Till att börja med köpte jag förra året ett par kängor, Mindle Borneo, vilka jag är otroligt nöjd med.
Sedan en sovsäck, Marmont Sawtooth, vilken jag också är nöjd med.

Nu är jag ute efter nytt liggunderlag, nya regnkläder (gore-tex eller ej spelar ingen roll, svettas förmodligen för mkt för att ha någon nytta av detta.) samt en ny ryggsäck(ca 85 l, behöver något som är ca 20 l större än min bergans rondane för att kunna packa ner allt då jag har fiskeutr.).
Då jag har en bit till närmaste välsorterade friluftsbutik(15 mil) önskar jag lite tips och tankar från er för att underlätta.. Sedan förstår jag att jag naturligtvis måste testa framförallt ryggsäcken.
Låt säga att jag har en budget på +/- 6000. Räknar med rygga för runt 3000, liggunderlag för ca 1200 och sedan regnkläder för 1500-1800... som sagt, summorna är bara riktmärken. Någon hundring hit eller dit kan jag nog överleva.

Till sist, vilket inte kommer köpas iår, har jag börjat fundera på ett tunneltält för 3 personer.

För ryggsäcksval och liggunderlags frågan så är jag ca 190 cm lång.

MVH Robin
 
Om du är nöjd med Rondane-säcken så skulle jag satsa på den fast i 85 liters utförande( ca 2000 kr). Annars skulle jag ta en titt på antingen Haglöfs OXO 80 (ca 2500kr) eller den dyrare Lundhags V8 75 (ca 2800kr) eller 90 (ca 3100kr).

Vad gäller liggunderlag så skulle jag gå på något av de bättre till exempel expeds synmat 7 den finns i en extra lång och bred version som heter Exped Synmat 7 LW (ca 1600kr) där LW står för length and width.

Vad gäller regnkläder skulle jag rekommendera dig att kolla på membranet Dermizax (eftersom det är mer prisvärt en GORE TEX) eller vänta tills nästa säsong* då Haglöfs släpper en jacka med GORE TEX Active Shell som andas mycket bättre (vet inget pris)

*är inte helt hundra på att det är nästa säsong



MVH Felix
 
Okej, tackar för svaret!
Var faktiskt in i en butik här i stan som iaf håller lite friluftsprylar. Tittade på regnkläder, Marmont minimalist, jacka och byxa.. Dock lite dyrare än tanken från början men.. Är dessa något att ha ? För/nackdelar osv. ??

Liggunderlag lutar nog faktiskt mot Synmat 7..

Vad gäller ryggsäck överväger jag att kliva upp ett snäpp i pris och kanske sikta på en Arcteryx Bora 85 om den passar mig bra..

Åsikter någon ?
 
Bora-säcken är en av de bästa vandringssäckar som gjorts, om den passar din rygg vill säga. De regnkläderna har jag faktiskt ingen koll på.

Jag tycker även väldigt mycket om de olika Bergans-säckarna, du skulle kunna ta en titt på antingen Trollhetta om du vill ha en säck som kan ta vikter upp mot en 20 kilo eller Alpinist med roll top, alpinisten kan ta högre vikter. En fördel med alpinist säcken är att du har en ryggsäck som är mellan 110l och ca 75l beroende på hur mycket du rullar ner toppen.

Liggunderlaget tror jag att du kommer bli mycket nöjd med

MVH Felix
 
Har ingen erfarenhet av bra liggunderlag men...

beställde häromdagen ett Synmat 7 LW från Getout (har inte fått det ännu).
Vet inte heller om Getout är bra men de hade någon form av extrapris på detta liggunderlag och prist var ca 1200 mot det mer "ordinarie" priset ca 1525. Om du vill ha ett Synmat 7LW kan det vara läge att få ett något bättre pris nu.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.