Utrustning för expedition

Beror väl på lite vad man ska göra?
Det bästa är väl att man känner sin utrustning så pass bra att man vet vad som kan gå sönder, vad man behöver (reservdelar, skruvar, lim, annat).
Samtidigt är det otroligt viktigt att kunna improvisera ved oförutsett krångel. Själv är jag tyvärr aldrig på expeditioner, men på mina småäventyr tar jag ofta med sy-kit med olika nålar, tunn tråd och tandtråd. Epoxylim (2-komponent), multiverktyg, rostfri ståltråd en tunn variant och en tjockare (köpt på Bauhaus). Silvertejp av bra kvalitet, alternativt sånn spesial-silvertejp til vantilationskanaler/rör. Säkerhetsnålar. Persiennlina, skruvkrokar, några spik 2,5 tum och 3 tum. ...Och jag har genom åren fått användning för allt.
 
Trots att jag inte är ute på expeditioner så är jag iaf ute i naturen och vill kunna klara oförutsedda saker och några saker jag alltid har i min "bra att ha ask" som får följa med både i båten, ryggan eller resväskan är följande.
5m silvertejp de små rullarna, najtråd/ståltråd, kniv/multiverktyg/kombitång, några säkerhetsnålar, några synålar och en kraftig sytråd som både kan sy ihop trasiga kläder likväl som sårskador där plåster inte funkar och förbandslåda är ju given.

Vet att det är kontroversiellt att säga att man kan sy skador själv utan att vara läkare men i vissa fall måste man göra även såna saker och jag har praktiserat enklare kirurgi och sy sår både på mig själv och andra hittills med gott resultat.

En dos med kortisontabletter ifall man blir orm eller getingbiten och reagerar illa på det, även bra om man har hund med sig, sedan är det en fråga om att vara kreativ och påhittig så löser man fler situationer än man tror sig om.
 
Små portionstuber med superlim (cyanakro).
Förutom viss limning kan du stoppa sömnlossning i kläder snabbt.
Man kan även limma ihop sår om man vet vad man gör.
Tillverka plåster , superlim fäster bra på hud

Epoxilim , kör på JBWeld som klarar uppåt +300 grader.
Härdningstid minst 24 timmar men klarar nästan 300kg per kvadratcentimeter och medger imponerande lagningsmöjligheter.

Vulktejp , gummitejp som vulkar mot gummi.Och bara gummi.
Laga däck,slangar,cykelslangar och packsäckar i gummi ala Ortileb

3M tejp 6969
Silvertejp av mjuk armerad variant , liknande finns på t.ex Jula vid namn Pattex också

Buntband
Ta olika sorter från halvmeters till 10cm

Kaustiksoda i Treotub
Man kan gör en extremt stark rengörningsvätska med det innan limning/tejpning av oljiga detaljer och även tvättmedel för kläder.
För rengörning innan reparation så gör riktigt hal lösning(känn med fingrarna) och tvätta många gånger och skölj bort alla rester
För kläder/kropp så späd en mycket svagt hal lösning.
 
Senast ändrad:
Kaustiksoda!?!?

"För kläder/kropp så späd en mycket svagt hal lösning" av kaustiksoda!!!

Även med noteringen ".. mycket svagt hal lösning", så tycker jag nog att det är en väl vågad, för att inte säga obetänksam, rekommendation. Visserligen är Utsidans läsare vuxna, eller nästintill vuxna, människor, men det betyder inte att de vet allt eller alltid beter sig vuxet. Och att ha med det på vandringar ....???

Giftinformationscentralen skriver: "Frätande propplösare innehåller ofta starkt basiska ämnen som natrium- eller kaliumhydroxid och kallas ibland för kaustiksoda eller lut.

Det är viktigt att agera snabbt vid olyckor med propplösare. Stänk i ögat, spill på huden eller om ett barn smakar på propplösare kan leda till allvarliga och bestående frätskador i ögon, på hud eller i mun och matstrupe. Även små mängder kan leda till svåra skador.

Många olyckstillbud inträffar också när någon gör rent avloppet och andas in dimma eller damm från produkten. Oftast räcker det med frisk luft och vila efteråt men får du kraftiga symtom från luftvägarna som hosta eller om det känns tungt att andas ska du kontakta Giftinformationscentralen".
 
Du verkar vara helt förlorad....

Man tillsätter kaustiksoda i dricksvatten för att det inte skall vara
så surt så det angriper vattenledningar - detta sker i vattenstationer.

Om du har något emot detta måste du kontakta myndigheter , du kommer att behandlas som foliehatt av klass.
 
Du verkar vara helt förlorad....



Man tillsätter kaustiksoda i dricksvatten för att det inte skall vara

så surt så det angriper vattenledningar - detta sker i vattenstationer.



Om du har något emot detta måste du kontakta myndigheter , du kommer att behandlas som foliehatt av klass.



Under strikt kontrollerade förhållanden och med verifierande mätningar ja


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Du verkar vara helt förlorad....

Man tillsätter kaustiksoda i dricksvatten för att det inte skall vara
så surt så det angriper vattenledningar - detta sker i vattenstationer.

Om du har något emot detta måste du kontakta myndigheter , du kommer att behandlas som foliehatt av klass.

Jaadu Troy, med en ursäkt till trådstartaren Robert, känner jag att jag ändå måste replikera ditt inlägg ovan:

Ja, jag må erkänna att jag faktiskt känner mig lite "förlorad", för jag kan för mitt liv inte förstå hur min varning, med citat av kraftig varning från Giftinformationscentralen, för ett användning av ett starkt frätande ämne ute i fält, skulle mer eller mindre idiotförklara mig.

Din referens till kaustiksodas användning i vattenreningsverk är ju totalt irrelevant. Farlighet/ = giftighet x dos. Det finns många exempel på hur mer eller mindre giftiga ämnen används i hälsobefrämjande och/eller tekniskt positiva syften, med hälsomässigt säkra låga doser. Jag är inte generellt emot att använda kaustiksoda, men att rekommendera "allmänheten" att använda detta starkt frätande ämne ute i fält anser jag faktiskt vara dumdristigt, nästintill kriminellt!
 
Senast ändrad:
Halaj!

Ähh, nu får du spänna av lite. Det här forumet är så präktigt och förnumstigt ibland att man kan spy.
Troy har gett rådet tidigare, jag har provat att tvätta kläder med det och det funkar utmärkt.

Visst är det potenta grejer. Se min bifogade bild. Jag tvättade rent dörrkarmar innan tvätt, med kaustiksoda. Jag hade småsår på händerna och sodan frätte upp kratrar i såren. Den vid långfingret syns bäst. Naglarna blev gula som på en kedjerökare. Men jag dog inte!

Allt handlar om koncentration.
”i tillräckligt små koncentrationer är ingenting giftigt. I tillräckligt stor mängd är allt dödligt". T.o.m. vatten.

//T
 

Bilagor

  • kratrar.jpg
    kratrar.jpg
    31.4 KB · Visningar: 904
Kaustiksoda i Treotub
Man kan gör en extremt stark rengörningsvätska med det innan limning/tejpning av oljiga detaljer och även tvättmedel för kläder.
För rengörning innan reparation så gör riktigt hal lösning(känn med fingrarna) och tvätta många gånger och skölj bort alla rester
För kläder/kropp så späd en mycket svagt hal lösning.

Kaustik soda består av natriumhydroxid (NaOH) som klassas av kemikalieinspektionen som en särskilt farlig kemisk produkt. Sådana får normalt inte hanteras utan särskilt tillstånd men ett undantag har gjorts för NaOH då den är allmänt använd för kalkborttagning, sanitetsrengöring, propplösning, ugnsrengöring, fasadrengöring och färgborttagning. Kemikalieinspektionen skriver i ref 1 "Vi är medvetna om att det är inkonsekvent att privatpersoner får tillgång till vissa starkt frätande produkter utan krav på tillstånd, t.ex. propplösare som innehåller natriumhydroxid eller kaliumhydroxid, när andra produkter i samma faroklass är belagda med tillståndskrav." När man ser vad det används till är det inte svårt att förstå vilken effekt NaOH har på mänsklig vävnad. Den bör hanteras med största respekt och försiktighet. Handskar och skyddsglasögon. Ett litet stänk i ögonen kan leda till nedsatt syn (om inte värre).

På grund av de många skadorna av propplösare har KI gett ut en skrift "Varning för frätande PROPPLÖSARE" (ref 2).
Ett litet utdrag.:
Vid förtäring: Skölj genast ur munnen och ge lite dryck. Framkalla inte kräkning. Uppsök sjukhus!
I ögat: Skölj genast med rinnande vatten i minst 15 minuter. Uppsök sjukhus! Skölj ögat även under transport in till sjukhus.
På huden: Spola genast i minst 15 minuter med rinnande vatten tills huden inte längre känns hal. Tvätta med tvål och vatten. Ta av nedspillda kläder. Uppsök läkare vid frätskada!

Oldtimers inlägg om att inte använda NaOH i fält är ytterst relevanta. Jag hoppas att Troys Treotub inte är gjord av aluminium för då kommer hydroxiden att fräta hål i den så att innehållet kommer ut. En rekommendation att använda NaOH under expeditioner då tillgång till sjukhus och läkare kan vara mycket begränsad är därför mycket dålig.

Bengt Noläng
med 35 års erfarenhet som forskare och lärare vid Institutionen för oorganisk kemi vid Uppsala universitet.

Dessutom: Personangrepp hör inte hemma på Utsidan. Använd sakliga argument även om det nu i Trumps tider tycks vara comme il faut att använda "alternativa fakta".

Referenser:
1. "Yrkesmässig överlåtelse och privat hantering av särskilt farliga kemiska produkter Översyn av faroklasser och undantag. Kemikalieinspektionen. http://www.kemi.se/global/om-kemika...undantag-med-fokus-pa-konsumentanvandning.pdf.
2. "Varning för frätande PROPPLÖSARE", Kemikalieinspektionen. https://giftinformation.se/globalassets/publikationer/propplosare_folder_rev_151125.webb.pdf
 
Aluminum och kaustiksoda skall man vara försiktig med.
Det skall förvaras och tillredas i plastkärl om lösningarna är mycket starka.
Detta går att kontrollera med halheten mellan fingrarna
Det skall inte förvaras i alumiumkärl däremot kan man diska ur alukärl fort med det och skölja rent , löser sot väldigt bra.
Lämnar man en stark lösning i ett alukärl är det hål över natten.

Kaustiksoda är en mångsidig produkt som går att göra olika tvättlösningar med samt även laka ur lavar och rötter i ett överlevnadsläge.

Nu kan man ju ersätta det med Yes diskmedel men då duger det bara för tvätt,disk och rengörning innan reparation samt att det är mindre drygt i jmf.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.