Tips för utrustning till nybörjarvandrare.

Jag har de senaste månaderna intresserat mig för vandring och går på turer på cirka 1.5 mil 2-3 gånger i veckan.

Nu är jag intresserad av att pröva på att övernatta under turerna, och behöver därför tips på vilken utrustning som jag behöver inom en rimlig budget.

Det bör vara lättvikt för jag vill få plats med allt i min Osprey Talon 33.

Det jag har idag är i stort sett en skaljacka, väskan och en liten första hjälpen väska.
 
Ska du fortsätta turerna över vintern eller tänker du göra ett uppehåll tills i vår? Det är en rätt relevant frågeställning i utrustningsfrågan.

Jag går sedan några år sedan efter packlistan TVÄRS. Du ska hålla dig Torr, Varm, du ska Äta, du ska vara Ren och du ska Sova.
 
Det finns en uppsjö med gamla trådar med utrustningstips för nybörjare. Börja med att prova att söka i forumet på just "nybörjare" och kanske "utrustning". Du får leta igenom träfflistan lite grann, men det finns många långa trådar om det.
 
Det finns en uppsjö med gamla trådar med utrustningstips för nybörjare. Börja med att prova att söka i forumet på just "nybörjare" och kanske "utrustning". Du får leta igenom träfflistan lite grann, men det finns många långa trådar om det.

Problemet med utrustningslistor är att de innehåller hundra olika saker. Är man nybörjare, speciellt med begränsad ekonomi och kanske ett inte helt etablerat friluftsintresse, så är det svårt att veta vad man ska börja skaffa sig. Det första jag köpte var en skaljacka och ett par rejäla Meindl kängor. Efter hand blev det mer och mer. Prioritet låg på det som även funkade i vardagen, exvis tåliga fleecehandskar, en buff i merinoull, dagstursryggsäck, en snygg och tålig fleece, Nalgene vattenflaska.
 
Nu tipsade jag inte om utrustningslistor utan just om trådar där det diskuteras vad en nybörjare ska fokusera på för utrustning.

Några snabbt framsökta trådar:
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79026
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78453
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75956
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71951
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77117
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77043

(Har inte kollat igenom "kvaliten" på trådarna dock, bara plockade några som såg ut att handla om tips till nybörjare.)
 
Jag har precis den ryggsäcken och den är rymligare än man tror.
Sovsäck tar dock stor plats, därför köpte jag en dun-säck (MountainHardwear Phantom ) som blir extremt liten men ändå klarar någon minusgrad.
Tält/hängmatta har jag några varianter utav. Mest pack-vänlig är Exped Scout Combi UL som väger 1kg, men vill man inte sova i hängmatta så kör jag ett billigt Karrimor xLite X1 tält. Har precis skaffat North Face Rock 2 tält för två personer, men det får jag lägga på toppen under locket på ryggsäcken eller spänna fast utanpå för det ryms inte inne.
Exped Synmat 7 UL som liggunderlag och sedan lite mat, dryck och ett gas-kök som man skruvar direkt på gasbehållaren. Då finns plats kvar i ryggsäcken för lite extra kläder, godis, kamera m.m.

Det är vad jag har, men det finns hur mycket som helst som säkert passar. Prova dig fram och ha så kul :)
 
Ska du fortsätta turerna över vintern eller tänker du göra ett uppehåll tills i vår? Det är en rätt relevant frågeställning i utrustningsfrågan.

Jag går sedan några år sedan efter packlistan TVÄRS. Du ska hålla dig Torr, Varm, du ska Äta, du ska vara Ren och du ska Sova.

Ja tanken är absolut att jag ska fortsätta vandra under vintern.

Jag har precis den ryggsäcken och den är rymligare än man tror.
Sovsäck tar dock stor plats, därför köpte jag en dun-säck (MountainHardwear Phantom ) som blir extremt liten men ändå klarar någon minusgrad.
Tält/hängmatta har jag några varianter utav. Mest pack-vänlig är Exped Scout Combi UL som väger 1kg, men vill man inte sova i hängmatta så kör jag ett billigt Karrimor xLite X1 tält. Har precis skaffat North Face Rock 2 tält för två personer, men det får jag lägga på toppen under locket på ryggsäcken eller spänna fast utanpå för det ryms inte inne.
Exped Synmat 7 UL som liggunderlag och sedan lite mat, dryck och ett gas-kök som man skruvar direkt på gasbehållaren. Då finns plats kvar i ryggsäcken för lite extra kläder, godis, kamera m.m.

Det är vad jag har, men det finns hur mycket som helst som säkert passar. Prova dig fram och ha så kul :)

Det var trevligt med lite insikt i hur du packar med den ryggsäcken. Ställer det till några problem att ha en ryggsäck eller tält hängandes på ryggsäcken?
 
Köp lätta och dyra saker på en gång, det blir billigare än att köpa om senare!
Thermarest Neoair Xtherm liggunderlag plus en tunn evazote matta, sovsäck från Cumulus eller Western mountaineering, MSR toppmonterade gaskök till ex Micro rocket, är exempel på lite dyrare produkter som är lätta utan att vara för lätta (läs ömtåliga/tramsiga). Men det är så klart en budgetfråga. Själv gick jag den dyra omvägen som jag råder dig att undvika. Visst kan man sälja begagnade prylar men det blir ändå förlust. Och har du nu fått smak på vandring så lovar jag att det bara blir mer och mer :)

Ps. Ha alltid sovsäcken inuti ryggsäcken. Tält kan med fördel bäras utanpå, det är ofta blött och äckligt samt det är skönt att ha tillgång till det i regn utan att behöva öppna ryggsäcken.
 
Vinterövernattning med 33l rygga...mycket tveksamt skulle jag säga.

Varför välja 33l....inte ens SUL gubbar har så små ryggor generellt?
Rent volymmässigt är det för lite för höst/vinter...har inget med vikten att göra utan utrymme.
 
Om det gäller vinterövernattning skulle jag också välja en större ryggsäck med mer förstärkningsprylar.
33l Talon gäller för vår, sommar och tidig höst. Eller väldigt korta turer där man kan ta sig hem om det krävs.

Håller annars med om att det är bäst att köpa lätta kvalitetsprylar direkt. Jag blev inte nöjd förrän jag skaffade Mountain Hardwear sovsäcken och Exped liggunderlaget. Inga saker att snåla på om man vill sova gott :)
 
Vill du bara testa att övernatta en natt eller två så gör det under uppehåll under en gran. Då behöver du inte mer än ett liggunderlag och sovsäck. Går du med i friluftsfrämjandet om det finns i din närhet kanske de har så du kan låna liggunderlag och sovsäck ?

Mvh / Johannes
 
Jo på vintern är 33 l lite tajt. Jag klarar 2 dygn med ca 42 l, liggunderlag utanpå. Men då är det fullt och jag kör ändå hyfsat 'lätt' med tarp och utan kök/bränsle (eldar).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Bjon Köpa utrustning på nätet - tacksam för tips! Utrustning allmänt 6
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
John Andersson Friluftstelefon, tips. Utrustning allmänt 28
graylingman Tips om filékniv önskas Utrustning allmänt 8
TROY GARNER Tips: Olivgrön lättviktspressening med alu foliesida Utrustning allmänt 2
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
Murro Tips: inReach, tvåvägs kommunikator Utrustning allmänt 1
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.