hållbar utrustning.

nu för tiden ska man se ut som man kommer från affären direkt o ut i naturen. när jag själv går och kollar in affärer o deras utbud undrar man om prylarnas förhålandet till det dom ska andvända till är plus minus noll, visst finns det bra saker som håller än det som håller inte.
hade för en tid sen en dyr ryggsäck men den blev bara skrot efter en veckas andväddning. varför finns det inget som håller i orändlighet än det är nu slit o släng.
att köpa nytt är som barn på julafton.
gör grejer som är robust o håller.
 
Men hur fasen skriver du människa?

Hur som helst. Att tillverka material som håller i all oändlighet är naturligtvis en omöjlig uppgift. Dessutom ligger det inte i tillverkarnas intresse ;).

Man får helt enkelt läsa på och välja med omsorg. Man behöver heller inte köpa nytt hela tiden. Många prylbögar säljer i stort sett ny utrustning för en spottstyver.

Många ggr är det dessutom modet som styr ditt val av utrustning. Om man har förmågan att se bortom denna filosofi så kan man klara sig relativt billigt undan.

~Paul~
 
långlivat

Tänkte på det i morse när jag var ute. Det skrivs mycket här om nya grejor som folk testar men det kanske vore roligt med en tråd innehållande riktiga slitvargar.
Mina Lundhagskängor köpte jag 1992 och dem har jag använt MYCKET genom åren. Skickade för ett par år sedan in dem och fick bytt ut sulan som jag slitit ut.

Någon som bräcker det?:)
 
Rolls Royce fick sluta bygga bilar ett tag för de gjorde dem för väl. Zeiss gjorde kameror med 400 000 exponeringars liv, de fick oxså lägga av. Så synnerligen hållbara grejor kan vara helt kontraproduktiva.
Å andra sidan har jag sett skor som separerar totalt efter två år och det märket undviker i varje fall ego i framtiden.
Den som försöker sälja 10 år gamla stövlar lär få det besvärligt....Men på nätet lyckas vissa fräcka med nästan vad som helst. Norrmannen med målade "sportur" åkte visserligen dit.
Graden av frächet varierar.
Men en +40årig lappad jacka tyder nog inte bara på lång tid i utelivet utan även på en viss snålhet.
En lagom blandning av nytt och ingånget tyder väl på att man inte mossat ner sig helt och hållet, ännu. Sen skall ju inte förnekas att fuktionella nya prylar kan vara både roande, glädjande och stundtals lättare än det man ersätter. Botaniserandet håller väl i varje fall nyfikenheten sysselsatt en del.
 
Förra året fick jag pensionera min Grönlandsjacka inköpt 1966, det var i och för sig förståligt, många lappar och småreparationer, men en gammal slitvarg med mycket röklukt i.
 
Tänkte på det i morse när jag var ute. Det skrivs mycket här om nya grejor som folk testar men det kanske vore roligt med en tråd innehållande riktiga slitvargar.
Mina Lundhagskängor köpte jag 1992 och dem har jag använt MYCKET genom åren. Skickade för ett par år sedan in dem och fick bytt ut sulan som jag slitit ut.

Någon som bräcker det?:)
Men det var väl inte så märkvärdigt ;). Jag har åtskilliga friluftsprylar från 90, 80 och till och med 70-talet. Nägra exempel:

Vasquekängor - 88
Grönlandsjacka och byxa - 91
Tevasandaler - 92
Arméns persedelpåse - 78
Arméns skjortor och byxor - 70, 80, 90-talet
Fjällräven Kånken - 70
Sovsäck - 81 (tyvärr ligger den i källaren, kommer inte ihåg märket)

Vad fasen, jag har t o m handskar, mössor och undertröjor från den tiden
Sneaky.gif


~Paul~
 
Haha, jag har en känsla av att det finns lite rekordpotential här...
Om jag kan ska jag plocka fram nån bild senare.

Varje år är jag ca en vecka vid Kaitumälven och fiskar, och vi har även en liten stuga där. Vi gör mest dagturer, och på dessa packar man fiskegrejer och en matsäck, samt möjigen en extra jacka eller nåt.
I alla år har det varit samma ryggsäckar som används. Och de har en lång historia redan innan dessa vanor etablerades i sin nuvarande form.
Det är gamla "päronryggsäckar" och åtminstone någon av dem är av Haglöfs fabrikat. Den nyaste som är i alldeles utmärkt "nyskick" var egentligen min morfars, och han dock på 1980-talet...
Den äldsta säcken kan möjligen vara från 1950-talet. Jag återkommer om jag hittare bilder!
 
Hm, jag skrev samtidigt som jag pratade...

Korrigering:
Det är gamla "päronryggsäckar" och åtminstone någon av dem är av Haglöfs fabrikat. Den nyaste som är i alldeles utmärkt "nyskick" var egentligen min morfars, och han dog på 1980-talet...

Nåja, jag återkommer om jag hittar nån bild, eller kommer fram till hur gammal den äldsta, och rätt slitna, säcken verkligen är.
 
Sovsäckar

kan hålla orimligt länge. Vi har i familjen en gammal ejderdunfylld bomullssovsäck. Jag har inte använt den senaste 20 åren men hade den vid vintertältning ca 1978. Tror den är från 30-talet och den är fortfarande varm nog för -20 grader.

Thure
 
Aha!
Detta påminner mig om sovsäckarna som förvaras på samma ställe som ovan nämnda ryggsäckar. De är väl rimligen inte från 30-talet, men de är i alla fall minst från 50-talet, och från den tid då syntetfyllning inte fanns, och dun troligen var mycket exklusivt. De är dock inte vaddfyllda utan fyllningen är renhår!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.