Gamla material, gammal kunskap och erfarenhet

Förr i tiden, utan "tekniska" prylar...

Hej alla

Jo, jag funderar ibland på det här med bara nymodiga material i uteprylar. GoreTex i kläder, polyester i fleece och underställ, aluminium och plast.

Om vi tänker oss tanken att detta inte finns. Huvva!
Det gjorde det ju inte förr.

Hur fixade dom det då? Inte för att dom levde något friluftsliv (enligt vårt sätt att se på saken) men de levde mer i och med naturen ändå.

Man var ju absolut beroende av att hålla sig torr och varm - eller var man inte det?

Det var ju inte alltid möjligt att hålla sig inne när regn och snö blötte och vindar kylde.

Vi hade i Sverige bara tillgång till ull, lin, skinn och päls. Eller fanns det fler material? Bomull, silke, siden etc fanns ju inte _här_ utan importerades

Jag vet att Argaladei i någon mån sysslar med ett mer "naturnära" friluftsliv, men finns det någon här som har någon kunskap, eller bara ett intresse.

Kanske ett eget forum (Hallå Utsidan!)?

/Borka
 

Guest

Gäst
Intressant.

Du har tagit upp ett intressant ämne.
Har själv funderat på det emellanåt.
Själv använder jag inte så mycket hi-techprylar
ute iskog och mark.Men vissa grejor är ofrånkommliga.
MVH Nicklas.
 
Intresserad

Jovisst finn det andra också med intresse! Jag har själv funderat en del på saken och vill gärna använda mer naturmaterial än vad jag gör. Tyvärr är väl reklamen för bra på att övertyga en om vad som är det rätta och utbudet av sånt som är rent naturmaterial är ju också rätt så begränsat.

Så ifall det finns nån med bra idéer om hur man har en mer "naturanpassad" friluftsutrustning är jag glad om jag får höra det!

/Malin
 
Begagnat

Ett enkelt sätt att få tag i icke "hitech" material är att leta på överskottslager och på loppmarknader. Militärens vadmalsbyxor kostar ungefär 25 kronor och fungerar alldeles utmärkt för att nämna något exempel. Mycket av de som säljs på överskott är dessutom aldrig använt.

Ska man bara ut i skogen går det ju dessutom oftast att laga maten över öppen eld i någon gammal stekpanna eller kastrull.

mvh Stefan
 
Det finns en hel del fördelar med naturmaterial. För att ta några exempel så är skinn mycket hållbart och slitstarkt i jämförelse med de flesta konstmatrial, vadmal värmer fastän det är blött, renskinn har en överlägsen isoleringsförmåga (tack vare hårens uppbyggnad), ylleplagg har en naturligt smutsbortstötande förmåga, de flesta plagg i naturmatrial "viskar" inte när man ska smyga osv. Det finns många andra exempel som man kan räkna upp. Det har visat sig att inuiternas (stavas det så?) traditonella plagg är bättre än de flesta moderna på att hålla värmen. Moderna plagg är däremot ofta lättare och mindre klumpiga.

Själv använder jag både gammalt och nytt. Dvs jag har på mig det som funkar bäst för det jag ska göra.

Angående inköpsställen så finns det många hemslöjdsbutiker, men dom är oftast svindyra (särskilt i storstan, jag trodde inte det var sant när jag kollade några butiker i Stockholm). Sen så finns det det hantverkare som säljer själva, dom är också ofta dyra men kvaliten är för det mesta hög och med tanke på den tid dom lägger ner på sina alster så är det inte så konstigt .

Men allt beror på vilken utrustning du söker efter?
 
naturligtvis

Vi som vistades mycket ute vintertid hade hos FM inte så mycket syntet på oss eller i ryggsäcken förän efter bekländassystem 90s införande. Det var bomull, ull, filt, läder, vadmal och lin. Det gick, men man fick passa sig för att bli blöt.....eller ha ombyte med sig när man blev det.
Såvitt jag förstår var det så sen 9000 fKr till i slutet på 1980-talet....
En del av oss gamlingar gillar ännu ull och silke...vadmal bl a.........

Go tråd det här

Johan K
 
Tenzing

Är just nu sängliggande och håller på att läsa Tenzing ”Son av Mount Everest”. Tenzing Norgays självbiografi, som även beskriver lite de kläder och utrustning dom använde. Boken är av förklarliga skäl svår att få tag i.

Per Brune
 
Akryl

Råkade se ett tv-program med Ali G där han intervjuade Body Shops ägare.
Han frågade vad för material hon föredrog. Hon svarade att naturkläder från bomull, siden o.s.v. var bäst för kroppen och naturvänligast. Varpå Ali G svarade att han också föredrog naturkläder. Just nu hade han på sig kläder gjorda från Akryl-djurets skinn...

/Jonas U
 
Akryl-djuret

Ett mycket bra svar av Ali G. Männsiskan är också endel av naturen varför också fibrer gjorda av männsiskor är "naturliga". Om man tänker på hur gammal jorden är så de av människans uppfunna materialen (tex akryl eller polyester) mycket moderna. Men det är också fårets "uppfinning" av proteinfibrer och växternas cellulosafibrer. Hänvisningar till sk "naturliga" och av människan konstruerade material blir lätt lika ologiska som religioner. Använd det som är lämpligt för resp. förhållanden. Ex ovan med militärens vadmalsbyxor är ett utmärkt exempel. De fungerar mycket bra när det är kallt och torrt. Ex på "konstig" användning (oavsett om materialet kan anses vara "naturligt" eller ej) är att använda dunjacka vid plusgrader och regn!
 
Göra själv

Hej alla,

Kul att fler nappade på ämnet. Jag tror att naturmaterial lämpar sig mycket för gör det själv. Läser gärna Ute och Mera Ute av Torvald Wermelin i bland. (Finnns i en "ny" upplaga.) Där behandlas ämnet rätt ingående. Det finns också fler böcker men ingen jag kan på rak arm.

Ryggsäck, bärram av trä, påse av något lämpligt tyg, remmar av läder.

Kläder av ull, lin,

Utrustning av trä, läder, stål/mässing, inte av aluminium/lättmetall eller plast.

Fast, det blir, för att anknyta till en annan debatt, svårt att arbeta med ull och läder om vi absolut inte skall nyttja det djuren har att erbjuda...

Men rent konkret, vet någon hur dom gjorde förr? Oljeställ på sjön läste jag om redan i Robinson Crusoe. Det måste funnits otal med tillfällen när man inte kunde söka skydd utan var tvungen att möta vädrets makter. I vissa lägen kanske man blev genomblöt och frös ihjäl, men förmodligen lyckades man skydda sig bättre och bättre med tiden...

Tråden fortsätter

/Borka
 
KLAGER; sa:
Ett mycket bra svar av Ali G. Männsiskan är också endel av naturen varför också fibrer gjorda av männsiskor är "naturliga". Om man tänker på hur gammal jorden är så de av människans uppfunna materialen (tex akryl eller polyester) mycket moderna. Men det är också fårets "uppfinning" av proteinfibrer och växternas cellulosafibrer. Hänvisningar till sk "naturliga" och av människan konstruerade material blir lätt lika ologiska som religioner. Använd det som är lämpligt för resp. förhållanden. Ex ovan med militärens vadmalsbyxor är ett utmärkt exempel. De fungerar mycket bra när det är kallt och torrt. Ex på "konstig" användning (oavsett om materialet kan anses vara "naturligt" eller ej) är att använda dunjacka vid plusgrader och regn!

Vad menar du? Att det skulle vara konstigt att kalla ett plagg av skinn naturligt i jämförelse med en gore texjacka? Eller ett föremål i trä och ett tillverkat av plast? Sedan gällde väl diskussionen inte vad som är bäst, utan vilka fördelar det kan finnas med naturmatrial vart man kan skaffa sådan utrustning.
 
Skojigt!! och intressant

Hej på er!!

I den här tråden har man ju glömt bort ett av de finaste djuren som ger en mycket varm och smidig päls.

Fiberpälshunden...

Nä jag bara skojar.

Jag håller med om att man bör använda det som är bäst för varje ändamål men att det är kul och skönt med naturmaterial.


Vad gäller Klager så är det så att det finns faktiskt en allmänt accepterad definition av ordet naturmaterial och den semantiska diskussionen om det är rätt och riktigt anser jag ska hållas i ett annat forum.
Här var det ju frågan om någon visste hur man gjorde förr och eftersom jag inte har tillfört något vad det gäller det så tar jag och drar ner yllemössan och yttrar mig inte mer idag.

Och inte mer på 4 veckor för jag ska till Australien och leva i ett par syntetiska badbrallor.

God Jul och gott nytt år på er alla.

Niclas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fattigriddare Silva gamla pannlampor Utrustning allmänt 4
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Dan B Gamla gasolflaskor Utrustning allmänt 3
jonasvalter Gamla yxor Utrustning allmänt 18
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
Bomber_5000 Försvarets gamla svarta stövlar. Utrustning allmänt 12
marcusen Gamla Primus Meshlantern Utrustning allmänt 0
cancerman gamla eller nya kydex slidan? Utrustning allmänt 0
deephed Gamla Åka Skidor nummer. Utrustning allmänt 0
såg om det gamla. Utrustning allmänt 2
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
snotric Material till tillverkning av Kydexslida Utrustning allmänt 14
Raskesven Kondens- olika på olika täta material? Utrustning allmänt 29
swat MILITÄRT MATERIAL Utrustning allmänt 8
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
Bengt bakom kameran Gammal skidbindning Utrustning allmänt 4
kjellapa Gammal systemkamera. Utrustning allmänt 69
Avslutatmedlemskapx En gammal utrustning Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.