Kondens- olika på olika täta material?

Kondens blir det om varm fuktig luft träffar en kall tät yta utan luftcirkulation, som på insidan av ett dåligt ventilerat yttertält. Ytor blir också fuktiga om det är fuktigt ute. Men på bilden nedan, som visar ett tält med en tarp över ingången, är det bara kondens på tarpen. Både ovan och undersidan.


cpic4515f92655d2d.jpg



Tarpen sitter ju luftigt. Hur kommer det sig att fuktig luft kondenserar så lätt på tarpen, medan tältet är helt torrt? Har fuktig luft olika lätt att kondensera på olika typer av täta ytor?

Raskesven
 
Är ingen fysiker men det fungerar på samma sätt som när man skall frysa in något.

Använder man en påse så bildas kondens i själva påsen med varan. Tar man två påsar så sitter kondensen mellan påsarna.

~Paul~
 
Raskesven; sa:
Kondens blir det om varm fuktig luft träffar en kall tät yta utan luftcirkulation, som på insidan av ett dåligt ventilerat yttertält. Ytor blir också fuktiga om det är fuktigt ute. Men på bilden nedan, som visar ett tält med en tarp över ingången, är det bara kondens på tarpen. Både ovan och undersidan.


cpic4515f92655d2d.jpg



Tarpen sitter ju luftigt. Hur kommer det sig att fuktig luft kondenserar så lätt på tarpen, medan tältet är helt torrt? Har fuktig luft olika lätt att kondensera på olika typer av täta ytor?

Raskesven

Jag föreställer mig att det beror på att tarpduken och tältduken har olika temperatur. Tarpen sitter längre ifrån tältet med innehåll (människor) vilket gör att den är en kallare yta där daggpunkten nås tidigare än på tältduken. Men någon fysiker kan säkert reda ut detta.

Jörgen
 
Vad jag tyckte var lite konstigt här är att tarpen hade lika mycket kondens på både ovan- och undersidan. Annars tänkte jag också på "lockeffekten". Kanske horisontella ytan spelar in.

Och jag hade inte befunnit mig inne i tältet utan det såg ut så här när jag kom tillbaks till lägret på kvällen efter en dagstur. Har tidigare använt en gammal tältduk på motsvarande vis. Det var ett tag sedan men drar mig inte till minnes att det blev sådan skillnad.

Har lite svårt att förstå att en yttre plastpåse blir fuktig på insidan om en inre plastpåse som innehåller något fuktigt är tät. Men jag är ju ingen expert på fysikaliska processer. Ska testa plastpåseteorin i frysen:)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Vad jag tyckte var lite konstigt här är att tarpen hade lika mycket kondens på både ovan- och undersidan. Annars tänkte jag också på "lockeffekten". Kanske horisontella ytan spelar in.

Och jag hade inte befunnit mig inne i tältet utan det såg ut så här när jag kom tillbaks till lägret på kvällen efter en dagstur. Har tidigare använt en gammal tältduk på motsvarande vis. Det var ett tag sedan men drar mig inte till minnes att det blev sådan skillnad.

Har lite svårt att förstå att en yttre plastpåse blir fuktig på insidan om en inre plastpåse som innehåller något fuktigt är tät. Men jag är ju ingen expert på fysikaliska processer. Ska testa plastpåseteorin i frysen:)

Raskesven

Det finns väl alltid lite fukt i luften mellan påsarna, kanske det räcker för att avsätta märkbar kondens på insidan av yttre påsen?

Om tarpen är utsatt för vind kanske den kyls av mer än tältduken, pga att kondens som bildas på utsidan avdunstar igen. Tältduken är väl i lä, så den kanske hålls något varmare trots att ingen är i tältet.
 
Har vi ingen termodynamiker, eller vad vi kan tänkas behöva, i församlingen?

Min erfarenhet är att de atmosfäriska förhållandena, det vi vanliga dödliga kallar vädret, spelar stor roll för kondensbildning. För någon vecka sedan när jag var ute med min tarplösning så hade jag en vindstilla natt med frost. Tarptentet var i maximalt ventilerande läge, men det blev ändå rejält med frost/kondens både på utsidan och på insidan av väven.

Jörgen
 
Min teori är att det är två olika sorters fukt man ser i det aktuella fallet.

Fukten på utsidan är inte kondens utan dagg, d.v.s. fuktdroppar från luften som lagt sig på ytan.

Om nu även tältet hade duk "utomhus" så kan avsaknaden av dagg där kanske förklaras med att värme från insidan av tältet gjort att den dunstat i samma veva som den lagt sig, eller att duken sugit upp den lilla mängden fukt så det inte syns nåt på ytan.

Fukten på insidan är regelrätt kondens och där handlar det antagligen om att det är kallare på utsidan av pressen än på utsidan av tältet. Det framgår inte vad det var för väderförhållanden men vid klar himmel så "strålar" det kyla från rymden.

Om man använder en solugn en klar natt så kan man göra is med den trots att det är plusgrader ute. Man "fokuserar" helt enkelt kylan från den tomma rymden i en punkt och får på så sätt ner temperaturen. (Egentligen går ju värmestrålningen åt motsatt håll, men det är enklare att förklara om man vänder på energiflödet och prata om kylan.)
 
Tämkbara skillnader.

Som alltid är den stora stygga verkligheten mycket komplex. Vill man ha ett svar är jag rädd för att det krävs en hel del mätdata, men det hindrar ju inte att man kan spekulera...

Den första tänkbara skillnaden som slår mig, då du som sagt var inte var inne i tältet är utståningen. På vintern kan det exempelvis vara flera grader varmare inne i skogen jämfört med ute på öppna fält, beroende på att träden minskar utstålningen av värme från marken. I detta fall skulle det med samma logik kunna vara varmare under presseningen.

En annan tänkbar skillnad är olika ytskikt på tält och pressening. Det är ju som alla som köpt slalomglasögon vet möjligt att minska risken för imma/fukt genom olika typer av ytbehanligt. Ett ganska enkelt experiment skulle exempelvis kunna vara att låta bägge ligga utomhus en kall vinterdag och sen ta in dem i ett varmt och fuktigt utrumme, typ badrum eller så.

/ Stefan
 
Tror mest på Stefans

förklaring dvs att utstrålning från tarpen gjort den ytan kallare, det är för övrigt en normalsituation för ett yttertält när temperaturen sjunker på kvällen.

Hur var vädret? Dagg i gräset/buskarna? Duggregn?

Man kan om duggregn/dimma förelegat tänka sig att tarpen blötts ned uppifrån. Senare avdunstning kyler då duken så att det blir läge för kondens på undersidan.

Thure
 
Utstrålning från tarpen är den sannolika förklaringen. Tyget blir kallare än luften och vattenånga kondenserar (på båda sidor eftersom tygets temperatur är nästan samma på båda sidor).

Utstrålningen i sin tur beror på hur pass likt materialet är en perfekt svartkropp i det infraröda våglängsområdet, en egenskap som beskrivs av en konstant som kallas emissivitet. Blanka metaller har låg emissivitet och har därmed låg utstrålning. De flesta andra material har hög emissivitet i infrarött. En möjlig lösning för att slippa kondens på tält och tarps vore att lägga på ett tunt guldskikt på ytterväven. Förutom kostnaden är det väl tveksamt om det skulle bli särskilt hållbart.

Jag vet att det har forskats en del på att ta fram ytskikt på bilrutor för att minska emissiviteten och därmed slippa kondens på rutorna. Då skulle man slippa ta fram isskrapan kalla mornar.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Elektronik och kondens Utrustning allmänt 6
bahlgren8 Om kondens - En nöt att knäcka! Kreativ respons önskas! Utrustning allmänt 12
P.D Kondens med enbart yttertältet ? Utrustning allmänt 1
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Cuba Cola Olika devices, samma batterityp Utrustning allmänt 3
WiseDuck Tygmärken/Patches för olika fjäll, vart? Utrustning allmänt 6
Gun-valld Hur klär ni er för olika väder Utrustning allmänt 10
frilufsare Ang. olika faser på knivblad Utrustning allmänt 4
niking Är det olika hårdhetsgrader på samma knivblad? Utrustning allmänt 61
Skipper_ Metallflaska i olika storlekar men med samma kork Utrustning allmänt 2
pajaflow Packa för flera olika saker Utrustning allmänt 1
Norrköpings Killen Olika sorters sulor till kängor??? Utrustning allmänt 4
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.