Hur klär ni er för olika väder

Har gått senaste 5-6 åren och försökt hitta olika lösningar av skalkläder till åretruntbruk men rätt hyffsat resultat men inte helt optimalt..

Hur klär ni er vid olika extrem tempraturer under vandring med lätt packning utan att behöva släpa med sig massa extra fleecejackor el foder?? ex. på våren så kan de vara +5 till +15 grader mitt på dagen och långt under nollan eftermiddag/kväll..

Jag använder underställ och microfleece jacka men känner att det kan bli lite väl kyligt eftermiddag/kväll,har även provat med tjockare underställ och fleece men då blir de för varmt med understället på dagen.

under varmare tiden på dagen tar jag av mig fleecejackan och de har fungerat helt ok,tar på mig den när jag stannar vid mat/fikapaus..

Kan tillägga att jag har med mig hunden (siberian husky) när jag är på vandring och det kan bli snäppet högre tempo än vanlig vandingsfart.. + att jag svettas mer så kan se vara anledning att jag fryser senare sen..


Kan två extra underställs tröjor lösa problemet så att man byter vid mat/fikapaus el liknande?? de väger ju inte så mkt iaf..
 
Rent generellt så har jag de sista åren gått tillbaka till naturmaterial. De s k tekniska materialen har gjort mig grymt besviken gång på gång.

~Paul~
 
De stora företagen pratar så jäkla mycket om skal, jag använder ylleskjortan året runt och så länge det inte blåser för jäkligt eller eller öser ner så funkar den. Är svårt att hitta ett plagg som andas så bra och samtidigt är så pass stryktåligt. Skjortan har även det de flesta jackor saknar, enkla ventilationsmöjligheter. Täpp igen eller öppna kragen, rulla upp armarna, låt skjortan hänga utanför för mer svalka eller stopp in den innanför byxorna för mindre ventilation och för mer värme. På kvällen förstärker man enklast med en hemmastickad ylletröja.

Skjortan kan sommartid lätt bytas ut mot en enkel bomullsskjorta och kan ventileras på samma enkla sätt.

Blåser det rejält, så kör jag ofta med en gammal tunn vindjacka i ventile, alldeles för stor egentligen, men precis som med en skjorta kan jag lätt rulla upp ärmarna och ventilera ut värme. Denna jacka fungerar också som effektivt myggskydd, där är ylleskjortan urkass.
 
Själv tycker jag att en väst är oerhört praktiskt. Väger inte speciellt mycket, tar inte mycket plats men gör ofta att åtminstone jag hittar den perfekta balansen i mina kläder. Men så är jag en väldigt varm person av mig bör tilläggas. Ett underställ och en skaljacka är ofta tillräckligt på dagen som du säger, men på kvällen drar jag på mig en fleeceväst ovanpå understället och klarar då att hålla värmen utan att börja svettas.
 
Nu för tiden har jag så gott som alltid med dessa två oavsett årstid och väderlek, på vandring som till vardags:
En tunn vindjacka i microfiber
En tunnare softshell

Är det kallt använder jag långärmade underställströjor i ull under softshellen, en eller två beroende på temperatur. Sommar, vår och höst räcker det med en T-shirt, antingen i ull eller silke, då får även en lätt regnjacka i membranmaterial följa med, men den tillbringar för det mesta all tid nedpackad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.