Elektronik och kondens

Om man förvarar sin elektronik i mindre vattentäta packpåsar, vattentäta mobilfodral etc så uppstår ju kondens pga temperaturväxlingar. Hur pass dåligt är detta för elektroniken? Pallar icke-vattentät elektronik detta ändå?

Vissa grejer typ Garmin inreach mini är ju ändå ipx7 vattentät, min mobil är ip68. Jag har haft dessa i täta påsar ändå bara för lite extra säkerhet men undrar om det skulle vara bättre att ha dem löst i ryggsäcken ifall att kondensfukt skulle vara sämre än vanlig väta på något sätt?
Upplys mig gärna? 😊
 
Om du stoppar in prylen i den vattentäta påsen medan den är i den kalla temperaturen så hamnar kondensen på påsen, inte på prylen, när du tar in prylen i värmen. Då finns det inget problem att ta hand om.
 
Jag uppfattar att frågan gäller om kondens bildad av den i apparaten och i det vattentäta fodralet inneslutna luften kan orsaka skada på icke vattentät resp. vattentät elektronisk utrustning.
En typisk killgissning är att det inte är någon risk, men med detta sagt så undviker jag själv att lägga en (rums)varm laptop i en iskall bil. ;)
 
Har inte upplevt detta som problem. Dyrbara icke vattentäta kameror kan man förvara med s k torrbollar (silica gel).

Batterifunktionen försämras i kyla detta gör att jag vid kallt väder gärna har elektronik inpå kroppen. Där kan kroppsfukten och kondens på insidan av kläder vara större problem än kondens direkt på elektroniken.

Thure
 
Min erfarenhet är att kondens bildas även om både pryl, luft och påse är av samma temperatur när man stoppar in den, om utetemperaturen växlar lite hit och dit under dagen. Blir det varmt så värms ju luften i påsen upp snabbare än prylen tex, och den blir ytfuktig inuti påsen. Men bra tips med silica-gel-påsar!
 
På vandring?
Min icke ip-klassade elektronik förvaras regnskyddat i påse. Mobilen åker in och ut ur den där påsen beroende på vädret. Jag försöker torka av eventuella regndroppar innan jag stoppar ner den, men viss fukt följer ju ändå med.
Det är säkert inte "bra", men det går ju inte att komma ifrån om man vill använda grejerna.

Tror inte att du behöver oroa dig över detta.


Min nödsändare och gps (vilka är typ ip67 eller ip68 eller nåt sånt) räknar jag som vattentäta, i den bemärkelsen att de kan hänga på axelremmen oavsett väder.

Att ha elektroniken i fickan när man svettas ymnigt, det är nog betydligt sämre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.