Försvarets gamla svarta stövlar.

Är det någon som har något att säga om dem?
Vill ha en billig slitstark stövel. Jag tycker att de ser ganska snygga ut också. Är dom skapliga att gå i? Hur är kvaliten? Man får ju dem för under hundringen, men tänkte fråga här innan man beställer i onödan.
Är de fodrade?
 
Tänj på dem o kolla efter sprickor, finns det inga så är det en vettig stövel för det priset, men inget för avancerade långfärder, men med en stadig sula i botten så kan du trampa på, förr hade man kängor till allt, långskridskor, löpning, vandring, skidor, klättring ja allt, men nu är små fossingarna sååå känsliga numera....märkligt att inte sportbutikerna har skodon med stödhjul på för nybörjare i skogen....
 
Jag har två par av dom. Jag har dom här hemma och när jag jagar. Det funkar dom bra till. Men kanske inte å gå lågnt och länge i.

Seved
 
Tänj på dem o kolla efter sprickor, finns det inga så är det en vettig stövel för det priset, men inget för avancerade långfärder, men med en stadig sula i botten så kan du trampa på, förr hade man kängor till allt, långskridskor, löpning, vandring, skidor, klättring ja allt, men nu är små fossingarna sååå känsliga numera....märkligt att inte sportbutikerna har skodon med stödhjul på för nybörjare i skogen....

Håller med dig. Blir nog att prova ett par och kolla vad de går för. Blir spännande.
 
Vilka stövlar avses? På 80-talet fick vi beväringar Nokia vinterstövlar med löstagbart innerfoder och de var mycket uppskattade av många som skidskor. Har för mig att de var svarta. Dock inget att gå längre sträckor i. Jag testade dem inte själv dock utan höll mig till kängor på vintern.
 
Jag gillade stövlarna i lumpen när jag gjorde värnplikten i början av tvåtusentalet. Dock var det nog en senare modell då jag inte tycker de liknar dem på bilden riktigt?
Jag upplevde sulan som riktigt bra. Avsevärt bättre än i m90-kängorna (som jag inte gillade sulan i)
 
När jag tänker efter så var det kanske Tretorns gröna vinterstövel som vi hade. Att man ska behöva bli senil vid 43 års ålder.
 
Håller Med Odae att M90 stövlarna (från den finska gummifabriken som tydligen tillverkar elektronik också) var ruggit bra på vintern. Funkar bra ner till -30 grader. Frågan rör väl inte M90 utan föregångaren och då är köpet tveksamt. Var väl Tretorn som gjorde dem och det är nog minst 20 år gamla. Knappast värt 100 kr även om de är oanvända. Visst är det antagligen bättre gummi i dem än de billiga man köper på macken men efter drygt 20 år så har de nog gjort sitt.
 
Är det någon som har något att säga om dem?
Vill ha en billig slitstark stövel. Jag tycker att de ser ganska snygga ut också. Är dom skapliga att gå i? Hur är kvaliten? Man får ju dem för under hundringen, men tänkte fråga här innan man beställer i onödan.
Är de fodrade?

Tjenare!
Jag har ett par av dem. Och dem är väldigt slitstarka, och helt vattentäta hela vägen upp över snörningen. Och om du köper termosockor till så fryser du inte heller i dem. Jag har aldrig frysit om fötterna när jag har har haft dem på mig.
Lädret torkar dock ut ganska fort. Då får man skokräma och impregnera med något vattenavstötande. Och dem går inte att ha i skogen en lång tid, om man går mycket. För dem är väldigt tunga och du får lite ont i vaderna efter ett tag. Om du ska ha ett par vandringskänger rekomenderar jag att du lägger på lite pengar och köper ett par lite lättare. De finns mycket bra kängor där ute! =) Men helt klart ett par bra pjucks för de priset!

Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.