Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt.

Helt fel,Tyvär. Stavar är bra, men tappar du fäste är det kört om du har ryggen på båda axlar beroende på även.
Du gör som du anser bäst, själv knäpper jag upp bröstremmen och avbärarbältet. Skulle inte kunna ha tillräcklig balans på min ryggsäck dessutom med kängorna fastknutna på utsidan som extra pendel med att bara ha den på ena axeln. Även ex Fjällsäkerhetsrådet och STF ger samma rekommendation:
 
Vattennivån varierar nära glaciär eller snö och är högst efter ett längre regn eller en varm dag.
Anser du/ni att det är på gränsen av vad ni vill vada slå läger ät och sedan ut och leta bästa sträcka för vad ev med stora stenar,gå gärna upp på en höjd och spana och anv tex kamera eller telefon och zooma in olika ställen och gå fram och kolla.
Gå sedan upp tidigt och vada ev före frukost då är normalt vattenståndet lägst.
Man kan även packa tillfälligt för lägre tyngdpunkt för att få bättre stabilitet.
Vi hade rep om första personen i fall att det sker ett fall, är det kort avstånd kan man ju ha repet över vadet och sista man lossa och binda in sig.
Denna metod anv vi vid övre vadet i Rapadalen då var det så högt vattenstånd så långbyxor vad av upp till låren någorlunda säkert och max upp till din tyngdpunkt sedan återstår rekommendationen att gå upp mot vattenkällan som jag gjort många gånger själv då man ej har mobiltäckning eller är ensam och ev gå på snön som man kollar noga att den håller och går upp en bit från snökanten.
Börjar man tappa balansen, kasta av ryggsäcken för att inte hamna under vattnet.
Packa Alltid sovutrustning och en omgång kläder i vattentät påse ev dubbla sopsäckar tex.och ha ev handduk och kläderna högst upp. Jag brukar binda kängor högt upp på säcken så de ej blir vattenfyllda.
Förr vadade man barfota eller i skalkängor utan strumpor om vattnet beräknades gå över kanten,nu har de flesta tex Crooks eller skor,tänk på att gå försiktigt och inte slå i stenar med tår som snabbt tappar känseln.
 
Du gör som du anser bäst, själv knäpper jag upp bröstremmen och avbärarbältet. Skulle inte kunna ha tillräcklig balans på min ryggsäck dessutom med kängorna fastknutna på utsidan som extra pendel med att bara ha den på ena axeln. Även ex Fjällsäkerhetsrådet och STF ger samma rekommendation:
... kängorna fastknutna på utsidan? Jag vadar i kängorna utan sockar.
 
Sarek är normalt inte svårare än andra fjällturer. Skillnaden är väl mest att det varken finns stugor, leder eller så många broar eller spänger, så fixar man bara det så är det inte svårt.
Så är det verkligen. Ska man in i Sarek så anser jag att man ska kunna ta hand om sig själv och kunna navigera med karta och kompass.
Det som är tjusningen med Sarek är att man är i ett område där man inte behöver träffa andra människor. Sånt uppskattar jag. Det här med att bedöma risker är också viktigt, och en del av vandringen.

Jag tycker att det är fantastiskt att kunna vandra i Sarek...och man får vara överallt.
 
Uppskattar informationen om era förberedelser, så tar tillbaka min kommentar om satellitbilden😉
15kg är inte alls orimligt för en flerdags Sarek tur. Hur mycket tid har ni avsatt för turen? Vi planerade för 8 dagar plus en reservdag för turen från Sitoälvbron till Suorva. Vi gick på 7 dagar men då forcerade vi hela sträckan från strax innan Gukkesvaggebron till Suorva en dag pga storm på kalfjället.

Dag 1)
Startar i Aktse och avslutar med tältplats nordväst om Skierfe.

Dag 2)
Planerad tältplats vid nergången till Rapadalen ifrån höga vägen.

Dag 3)
Tältplats Snavvavagge

Dag 4)
Topptur Låddepakte vid fint väder. Eventuellt att vi börjar röra oss närmre Bierikjavrre för att söka tältplats där. Om vi ligger efter tidsmässigt här så blir detta en vandringsdag.

Dag 5)
Utgår antingen ifrån Låddepakte eller närmre Bierikjavvre för att ta oss till minst Gukkesvaggebron/Nienndo

Dag 6)
Här går vi så långt vi behöver för att vara relativt nära Sourva inför sista dagen.

Dag 7)
Sista kilometrarna till Sourva och sen buss tillbaka till Gällivare.

Detta är hur jag hoppas att det kommer bli. Har även en hotellnatt+resedagar. Men jag tror att vi bör kunna klara hela vandringssträckan på 6-7 dagar.
Är 1,5 mil vandring om dagen högt räknat?
 
Ser realistiskt ut med de etapperna. Kanske sista etapperna kan slås ihop om det behövs. Jag gick åt andra hållet och böjade vandra kl 18 från sourva och slog upp tältet vid Nienndo vid 23-tiden, men då var jag pigg i benen iof.

1,5 mil är lagom skönt per dag, men ni fixar säkert mer om ni vill
 
Era etapper är realistiska i bra väder. Dag 2 kan bli en utmaning i dåligt väder och låg molnhöljd, så bra att ha marginal med en extra dag om vädret kräver det.
På Biellevallda och fram mot sydsidan av Bierikjavvre går det lätt att hitta tältplatser, därefter smalnar det av med stenig terräng och blötmark förbi sjön.
Njavvejågåsh kan vara svårvadad längre ner, men runt 900 möh delar den sig och är lättare att vada. Det finns även bra tältplatser på runt 900-850 möh utmed jokken. Även över Njavveboullda är det lättvandrat på den höjden fram mot vadet.

Att hitta ner till Suorva genom skogen kan vara en utmaning, men ett tips är att ni efter vadet följer jokken nerströms tills ni ser några järnstolpar som utgör en skoterledmarkering. Följ dem ner bland blocken tills ni passerar över en liten bäck invid skogskanten. Där hittar ni en stig ni följer hela vägen ner till rengärderna. Ni får vara observanta då den ibland är ganska otydlig och stundtals går på åsar och ibland i blötmark. Följ hellre stigen än skoterleden (om de delar sig) då skoterleden går genom blötare områden längre ner.
 
När jag vadar har jag ryggsäcken på båda axlarna för balansens skull och för att minimera risken att ryggsäcken glider ner från axeln
av misstag. Däremot alltid öppet avbärarbälte för att enklare kunna få av sig ryggsäcken vid ev fall.
Använder över stavar och alltid tre punkter i botten så flyttar en stav redo fot i taget. Vada alltid snett motströms för balansens skull och aldrig strömmen bakifrån även om du tvingas vända om.
Jag misstänker att du vadar aldrig med vatten över knä.
Då funkar din beskrivning
Men om vattnet är över knät upp till mitten av låret då fattar jag inte hur får du fäste för nedströms stav, helt orealistiskt.
Är vattnet så hög då måste du ha en stav eller hålla ihop dina vandringsstavar.
Är strömmen från höger då lutar du dig dit och har rygga på vä axeln så blir det ingen risk att den ramlar ner av "misstag" och tvärtom.
Kängor på rygga, ja ingenting ska hänga på har jag lärt mig.
 
Jag misstänker att du vadar aldrig med vatten över knä.
Då funkar din beskrivning
Men om vattnet är över knät upp till mitten av låret då fattar jag inte hur får du fäste för nedströms stav, helt orealistiskt.
Är vattnet så hög då måste du ha en stav eller hålla ihop dina vandringsstavar.
Är strömmen från höger då lutar du dig dit och har rygga på vä axeln så blir det ingen risk att den ramlar ner av "misstag" och tvärtom.
Kängor på rygga, ja ingenting ska hänga på har jag lärt mig.
Nu är vi OT i denna tråd. Hur djupt jag vadar hänger givetvis på hur strömt det är, men halva låren upp till max grenen är en gräns jag lärt mig av erfarenhet vid strömmande vatten. Då behöver man räkna in hur högt vattnet stiger på låren uppströms för att inte bara hantera kraften från sidan men även den vikt du förlorar mot botten pga din kropps deplacement. I många fall har jag en medvandrare som är lite kortare än mig själv och då sätter hennes kroppslängd gränsen.
Det är ju vattnets kraft som avgör och det kan variera från vad till vad och även olika tidpunkter på samma plats, och det är inget bra tillfälle att att ta risker. Vid tveksamma vad händer det att jag lägger ryggsäcken kvar på land för att testa vadstället innan vi beslutar oss om att gå över eller fortsätta leta efter ett bättre vadställe.
Jag känner mig fram med ena staven där jag inte kan se botten innan jag flyttar foten lämpligen med hasande steg för att ha så mycket bottenkontakt som möjligt, därefter samma på andra sidan. Givetvis känns kraften i stavarna och handleder, men det funkar.
 
Förvisso, men det är intressant. Kanske en egen tråd om detta med vadning? Jag diskuterar ibland vadningsråd med folk jag möter på fjället (och i andra sammanhang) och märker att det finns olika åsikter om en hel del detaljer, också bland kunniga människor.
Håller med men det kan vara givande för sällskapet som ska vandra i Sarek. Eller förvirrande?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.