Eviga frågan: Att välja tält

Här en tråd som kanske borde ha varit uppdelad på flera men som ändå tar upp ett ämne som jag tror behöver rymmas under samma tak:
Jag är väl medveten om att det egentligen inte går att hitta ett optimalt fjälltält för ALLA tillfällen, och efter 30 år i våra marker är jag i det läget att jag lik förbaskat för tillfället måste välja ett (1) tält som för ett tag framöver ska fylla mina behov. Helst året runt.

Tycker att det är rätt tydligt att t ex Hillebergs numera strategiskt tar fram tältmodeller som gör att vi konsumenter faktiskt inte kan hitta endast ett tält som passar för allt vi vill göra där ute.
Det känns rätt medvetet att t ex modellen Nammatj GT bara har en enda ingång i absiden vilket i mitt tycke gör tältet till ett utpräglat vintertält där man väljer att isolera sig mot drivsnö och kyla.
För att kunna få mera öppningar och kontakt med omgivningarna måste man kanske titta på Nallo GT eller Kaitum GT istället, om det som i mitt fall just är tunneltält som är aktuellt. Men då är dessa tält istället tillverkade i den tunnare och nästan genomskinliga Kerlon 1200 vilket enligt mångas synpunkter är ett material som blir lite prassligare i minusgrader och hårda kalla vindar, vilket eventuellt begränsar dessa tält till de tre varmare årstiderna.
Och om man inte vill ge sig ut och leta tältplatser i fjällbjörkskogen med det 5 meter långa Kaitum GT så är det nog Nallo GT som gäller fast då med en sämre ventilations- och innertältslösning som ytterligare begränsar tältet till annat än vinteranvändning.

Jag går nu inte in på det här med vikten då det egentligen (enligt mig) är en fråga om prioritering och fysisk förmåga hur mycket man vill eller orka bära. För mig är det viktigare med t ex ventilation och yttermått samt möjlighet att under vår/sommar- och höst kunna använda tältet för t ex viltspaning vid jakt eller inte jakt. Då blir det senare till behov av att kunna öppna absiden så mycket som möjligt.

I mitt sök efter ett tält som så mycket som möjligt ska kunna vara allround under året tittar jag även på Fjällräven Akka Endurance som ju har 2 ingångar i absiden jämfört med Nammatj GT.
Tältet har även en mängd genomtänkta saker som märkning av stänger, reflexmarkerade fästpunkter och många finesser för förvaring och torkning under absid och i innertält.
Jag tycker det verkar som om detta tält definitivt kan vara ett alternativ till Hillebergs Nammatj GT och är intresserad av att höra om någon håller med mig om detta?

I övrigt skulle det vara kul med lite reaktion på mina tankar om tältväljandet här ovan.
Vad säger ni Nammatj GT-ägare om absiden t ex? Har ni ett annat tält för sommarbruk,
eller löser ni detta med instängdheten på något sätt?
Och hur upplever ni Nallo- och Kaitum-ägare som testat Kerlon 1800 den tunnare 1200-duken på vintern? Funkar den eller blir det mer oväsen?
Upplever ni det som att det blir kallare?
 
Jag har bl a ett Nammatj 2GT och har inte upplevt att endast en ingång är något större problem. På tiden när jag använde 3personers ryggåstält (Keb3) med 2 ingånger, blev det ändå så att en ingång (absid) användes som ryggsäcksförvaring och den andra som kokplats, skoplats och ingång. GT absiden ändrar detta då allt får plats under tak i den förlängda absiden. Det är mest i varm väderlek jag skulle uppskatta två ingångar, pga möjligheten att öppna tvärdrag för bättre ventilation.

Vill även kommentera din analys av Nallo2GT, även det tältet har bara en ingång (inte två som du skriver). Vill du ha ett Kerlon 1800 tält med 2 ingångar, titta på Keron.

Fjällräven Akka Endurance har jag ingen erfarenhet av, men konstruktionen liknar Nammatj GT.
 
Fin tältkåta, Raskesven. Kul med tanke på min utläggning om vikten :)

Smux: Tack för dina rader om ditt Nammatj 2GT. Noterar med glädje att det funkar för dig med endast en ingång i absiden. Jag är ute efter en öppning som innebär att man kan ligga inne i innertältet och få en någorlunda bra överblick av omgivningen. Det verkar bli en rätt snäv vinkel att titta ut i från dörren på Nammatj GT.
Nallo GT har möjlighet till två öppningar i absiden. Den ena direkt invid innertältet, och den andra på andra sidan längst fram. Se bild.
 

Bilagor

  • _DSC6201.jpg
    _DSC6201.jpg
    63.9 KB · Visningar: 3,168
Fin tältkåta, Raskesven. Kul med tanke på min utläggning om vikten :)

Smux: Tack för dina rader om ditt Nammatj 2GT. Noterar med glädje att det funkar för dig med endast en ingång i absiden. Jag är ute efter en öppning som innebär att man kan ligga inne i innertältet och få en någorlunda bra överblick av omgivningen. Det verkar bli en rätt snäv vinkel att titta ut i från dörren på Nammatj GT.
Nallo GT har möjlighet till två öppningar i absiden. Den ena direkt invid innertältet, och den andra på andra sidan längst fram. Se bild.

Tack för bilden, den finessen med Nallo 2GT kände jag inte till:)

Om du klarar dig med ett 2 personers tält och vill uppnå möjligheten att ha två ingångar/absider i olika vädersträck och bra vy över omgivningen, har du kollat HB Allak resp Staika? Där har du öppningen parallellt med liggriktningen (inte vid huvud/fot ände) vilket ger en trevligare utsikt:)
 
Tänk vandring. Går du solo eller i sällskap så klarnar det snabbt. Vikten avgör mest.
Det finns fler bra tältmärken än HB, de har fördelen att de inte kostar lika mycket heller.
Ventilationen i ett Nallo förbättras drastiskt med en kastrull eller en Y-pinn under ytterduken i fotändan.
KISS är oftast en bra modell.
 
Jag som helst vill sova med näsan under stjärnorna känner mycket väl igen din olust över instängdheten. Men varför vill du i så fall ha ett "frontmatat" tunneltält? Det finns ju rätt gott om "sidomatade" tältdesign, inte bara de små enmanstälten. Redan det att mat tittar ut åt sidan och är "fri" i kroppens längsaxel gör stor skillnad, men det finns dessutom sådana med två motstående absider/ingångar.

Titta t ex på Exped Venus II, som finns både i fyrsäsongs- och UL-version. Jag tycker generellt att Exped gör gedigna, genomtänkta ofta härligt innovativa grejor, fast de inte verkar inte vilja driva UL-tänket till det yttersta - kanske med goda skäl.
 
Keron

Tycker det låter som ett Keron skulle passa dig utmärkt.
1800 väven, tunneltält och två ingångar. Fungerar utmärkt året runt.
Jag har själv ett Kaitum och skulle rekommendera det men det faller bort då du inte vill ha 1200 väven.

Eftersom vikten var av mindre betydelse för dig skulle jag kika lite på Staika, har allt du efterfrågade förutom att det inte är ett tunneltält.
 
Keron 3

Håller också med om att TS kanske skulle ta en titt på Keron. Min åsikt är att två absider är överlägset mer praktiskt. Två absider ger sammanlagt lika stor arbetsyta som en GT-absid och dessutom med den markanta fördelen av att man får ett betydligt mer användbart och bekvämt innertält.

Gör en resa till butik och slå upp och jämför.
 
Jag som har Nammatj och Soulo tyckte att den här setupen på Nallo var rätt fräsig också. Men jag gillar inte ventilationen på Nallo (har inte sovit i ett själv). Som jag skrivit så är Allak inte dumt men jag släppte mitt då Nammatj 3 känns mycket trevligare och rymligare i skitväder. Allak är riktigt lyxigt som enmanstält men två, ej sambos, så vete fanken. Tyckte det var väldigt tight med våra Exped uppblåsbara liggunderlag om båda ville greja med saker samtidigt.


Tack för bilden, den finessen med Nallo 2GT kände jag inte till:)

Om du klarar dig med ett 2 personers tält och vill uppnå möjligheten att ha två ingångar/absider i olika vädersträck och bra vy över omgivningen, har du kollat HB Allak resp Staika? Där har du öppningen parallellt med liggriktningen (inte vid huvud/fot ände) vilket ger en trevligare utsikt:)
 

Bilagor

  • NalloGTgrn-08-42-SVWinter-RolfHilleberg-NoCMYKtag.jpg
    NalloGTgrn-08-42-SVWinter-RolfHilleberg-NoCMYKtag.jpg
    36.3 KB · Visningar: 3,555
Jag som har Nammatj och Soulo tyckte att den här setupen på Nallo var rätt fräsig också. Men jag gillar inte ventilationen på Nallo (har inte sovit i ett själv). Som jag skrivit så är Allak inte dumt men jag släppte mitt då Nammatj 3 känns mycket trevligare och rymligare i skitväder. Allak är riktigt lyxigt som enmanstält men två, ej sambos, så vete fanken. Tyckte det var väldigt tight med våra Exped uppblåsbara liggunderlag om båda ville greja med saker samtidigt.

Riktigt, det är en trevlig detalj på Nallo GT och Kaitum GT däremot undrar jag fortfarande varför inte HB kan montera myggnät i yttertältets ventiler på sina Kerlon 1200 tält?
Då jag redan hade ett Nammatj 2GT och Akto, blev det inte ett nytt GT tält utan jag valde ett vanligt Nallo2 som lyxigt enmansboende eller lättviktstält för 2 pers, men även det erbjuder full utsikt i fint väder. Stod länge och tvekade mellan Allak och Nallo 2 men pris och vikt avgjorde.
Detta ger en flexibilitet när vi är ute och det finns alltid en tältkombination som fungerar för 1-5 pers:)
Vill jag ha GT absiden tar jag mitt Nammatj, väljer hellre bort de överskjutande grammen mot något annat i packningen.

Till TS fråga om tältval kan jag tillägga att Kerlon 1200 tälten saknar inte bara myggnät i yttertältets ventiler utan även snöluckor, vilket kan vara en praktisk detalj att titta på när det är yrsnö. Tror som andra att Keron 3 alt Nammatj 3GT (alt 2GT) är mycket bra alternativ för 2 pers vintertid.
 
Det känns rätt medvetet att t ex modellen Nammatj GT bara har en enda ingång i absiden vilket i mitt tycke gör tältet till ett utpräglat vintertält där man väljer att isolera sig mot drivsnö och kyla.
För att kunna få mera öppningar och kontakt med omgivningarna måste man kanske titta på Nallo GT eller Kaitum GT istället, om det som i mitt fall just är tunneltält som är aktuellt. Men då är dessa tält istället tillverkade i den tunnare och nästan genomskinliga Kerlon 1200 vilket enligt mångas synpunkter är ett material som blir lite prassligare i minusgrader och hårda kalla vindar, vilket eventuellt begränsar dessa tält till de tre varmare årstiderna.
Och om man inte vill ge sig ut och leta tältplatser i fjällbjörkskogen med det 5 meter långa Kaitum GT så är det nog Nallo GT som gäller fast då med en sämre ventilations- och innertältslösning som ytterligare begränsar tältet till annat än vinteranvändning.

Jag går nu inte in på det här med vikten då det egentligen (enligt mig) är en fråga om prioritering och fysisk förmåga hur mycket man vill eller orka bära. För mig är det viktigare med t ex ventilation och yttermått samt möjlighet att under vår/sommar- och höst kunna använda tältet för t ex viltspaning vid jakt eller inte jakt. Då blir det senare till behov av att kunna öppna absiden så mycket som möjligt.

I mitt sök efter ett tält som så mycket som möjligt ska kunna vara allround under året tittar jag även på Fjällräven Akka Endurance som ju har 2 ingångar i absiden jämfört med Nammatj GT.
Tältet har även en mängd genomtänkta saker som märkning av stänger, reflexmarkerade fästpunkter och många finesser för förvaring och torkning under absid och i innertält.
Jag tycker det verkar som om detta tält definitivt kan vara ett alternativ till Hillebergs Nammatj GT och är intresserad av att höra om någon håller med mig om detta?

I övrigt skulle det vara kul med lite reaktion på mina tankar om tältväljandet här ovan.
Vad säger ni Nammatj GT-ägare om absiden t ex? Har ni ett annat tält för sommarbruk,
eller löser ni detta med instängdheten på något sätt?

Jag håller med om att de är för nischade. Jag saknar ett tält som har allt... :)
Jag har idag ett Nammatj 3GT.
Jag har inte ens tänkt på utsikten...och har således inget problem med att det bara är en ingång.
Däremot skulle jag vilja ha möjligheten att öppna rejält korsdrag med tanke på kondens.
Nackdelen annars med Nammatj är den korta sovplatsen när man har moderna liggunderlag.
Ja då pratar jag såklart om synmat o downmat osv.
Med 9cm komfort under mig så blir det sluttande innertaket i fotändan väldigt tätt inpå tårna.
Då vill jag hellre ha ett Kaitum GT, fast det blir så överdrivet långt att de ställen som idag knappt går att tälta på inte skulle funka alls.
Samt avsaknaden av myggnät i ventiler...och då försvann Nallo också, förutom det där med ventilationen...
Ja det är inte lätt...

Kanske ett Nallo med myggnät o riktiga ventiler?

Jag har faktiskt funderat över varför de inte erbjuder customisering.
En extra avgift för att lägga till en dragkedja här eller ett myggnät där...
Kanske nåt för ett fristående företag att ta tag i annars.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
lleberg Ny sovsäck! Frågan är, sovsäckslakan eller ej? Bo och sova 7
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
Stalon! GT eller icke GT, det är frågan? Bo och sova 6
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.