Ännu en Välja-tält-tråd

Är på spaning efter ett 1-2 manstält, har kollat runt en hel massa och spenderat rent löjeväckande mycket tid här på Utsidan med att läsa recensioner och forumtrådar... vet inte om det gett så mycket, förutom att jag nu är nästan mer förvirrad än tidigare! Från början skulle jag ju "bara köpa ett tält - hur svårt kan det vara egentligen?"...

Har kollat på bl.a.
* Hilleberg Akto
* Black Diamond HiLight
* Black Diamond OneShot
* Terra Nova Laser

Jag antar att jag kommer få ett rungande "Hillebeeeerg!" till svar, med tanke på de forumtrådar jag läst tidigare. Men å andra sidan läste jag en väldigt uttömmande recension ( http://www.backpacking.net/hilleberg-akto-review.html ) som antydde att det hade problem med kondens. Så vad ska man tro? Fastnade av någon anledning för Black Diamond HiLight, och som vanligt finns det recensioner som hyllar det och recensioner som hatar det, men det gäller ju för alla produkter, oavsett om det rör sig om en ny TV eller något så enkelt ;) som ett tält...

Ni som har synpunkter får gärna dela med er av dem, tar gärna emot allt ifrån era egna erfarenheter till tips på ställen som säljer något av ovanstående tält till bra priser. Även tips på andra liknande modeller vore intressant... fast helst inte, det är svårt nog som det är redan! ;)

Vore också väldans trevligt att få reda på vad moms/tull brukar gå på, så man inte går i fällan och tror att det blir billigare att beställa ifrån USA när det faktiskt hade blivit billigare att knalla in i friluftsbutiken i stan!
 
Även jag är i samma situation, letar efter ett rymligt lättviktstält för 1-2 personer. Och hej på er förresten, har läst på utsidan och sökt i forumen mycket och länge men inte registrerat mig förrän nu.

Jag har inga tips/synpunkter ang. Hilleberg, men kan däremot säga att om du ska beställa saker från USA (vilket jag har gjort mycket) bör du räkna med att slutpriset blir inköpspriset + frakt x 1,5 (cirka). Detta eftersom moms läggs på både frakt och inköpspris, och sedan tull på hela paketet.

Två svinbra amerikanska sajter som har så bra priser att det kan löna sig ändå är moosejaw.com och basegear.com . Annars kan du också kolla www.cheaptents.com . Det är en brittisk sajt med bra grejor och jättebra priser. EU = ingen tull och moms (VAT) är inräknat i deras priser.

Tältmässigt tittar jag själv just nu på bl.a. Wild Country Sololite Ultralight, Terra Nova Laserlarge 1 Ultralight och Terra Nova Voyager Superlite. De verkar allihop motsvara mina krav på utrymme, enkel montering, bra regnskydd, hyfsad oväders-tålighet etc. Därtill lätta och ganska billiga. Ursäkta för eventuell trådkapning. ;)
 
kondens i Akto

Recensionen är skriven år 2000,då hade tältet ännu inte fått ventil upptill.
Jag tycker inte det är nå problem med kondens undere normala förhållanden.
 
Jag tycker inte det är nå problem med kondens undere normala förhållanden.

Ja, är det här någonstans problemet ligger, att man kan ha så olika erfarenhet av kondens? Väder, vind, temperatur, luftfuktighet på omgivningen, ...

Jag har ett HB Nallo 3 GT (äldre modell utan extra ventilation som nuvarande) som visar väldigt olika beteende beroende på väder och temperatur.
Exempel:
Höstfjäll = inga problem.
Sommar i Alperna = jobbigt mycket kondens.
 
Vore också väldans trevligt att få reda på vad moms/tull brukar gå på, så man inte går i fällan och tror att det blir billigare att beställa ifrån USA när det faktiskt hade blivit billigare att knalla in i friluftsbutiken i stan!

Beställde häromveckan tarptält mm från www.moontrail.com, pris inkl frakt ca 1800 SEK. Tullen & Posten tog 590 + 100 SEK för sina tjänster.
I mitt fall ett %påslag på ca 38%.
 
MSR Muthas Hubba

Har just fått hem ett Muthas Hubba från MSR. Köpt via basegear.com.
Leverarat till en bekant i USA, som sedan skickat det vidare till mig.

Inte en krona i tullavgift. Frakt ca 300 kr.
Anser mig ha sparat ca 1500 kr.

Tältet är ett tremans lättviktstält. Finns en variant Hubba Hubba som är tvåmans.
Vi valde ett tremanstält för att vi kan komma att använda det vid fler tillfällen då vi kanske blir tre personer. Det hade varit optimalt med ett tvåmans Hubba Hubba.

Tältet är mycket lätt att sätta upp.
Sätter upp det extra "golvet" först. Tidsåtgång 3 minuter och 15 sekunder.
Sedan regnskyddet och till sist innertältet i skydd av yttertältet.
Det är inte riktigt enligt anvisningen där man ska sätta upp innertältet först, men om det störtregnar anser jag att det är bättre att få upp regnskyddet/yttertältet först.
Tillsammans med det extra skyddsgolvet kan man använda det som tarp.
Detta tält har fått flera utmärkelser i olika tester.
Bl a för det goda utrymmet, bra ventilation och den låga vikten. (under 3 kg)

Vid extrema förhållande (mycket hårda vindar) bör man nog komplettera med extar 4 st staglinor

Jag ska använda det vid en tur till Sarek i augusti.

/Gunnar
 
Suck..!

Så hade jag äntligen bestämt mig, och beställde klockan 12 på natten igår ett Terra Nova Laser Competition från http://www.cheaptents.com . Som ett brev på posten dök det upp ett e-post idag om att de har problem att få tag i dessa tält (stod inget om orsaken). Självklart, just för att jag äntligen bestämt mig för det. Har letat runt efter andra ställen som säljer detta tältet, men det verkar svårt att få tag i till vettigt pris, många engelska internetshoppar säljer det men skickar ej utomlands. Och jag har inte hittat ett enda ställe i sverige som säljer det. Kanske någon av er andra har förslag på ställen som säljer detta tält?

Sneglade lite på MSR Hubba Ultralight / HP nu också, nån som har erfarenheter av något av dem?
 
Så hade jag äntligen bestämt mig, och beställde klockan 12 på natten igår ett Terra Nova Laser Competition från http://www.cheaptents.com . Som ett brev på posten dök det upp ett e-post idag om att de har problem att få tag i dessa tält (stod inget om orsaken). Självklart, just för att jag äntligen bestämt mig för det. Har letat runt efter andra ställen som säljer detta tältet, men det verkar svårt att få tag i till vettigt pris, många engelska internetshoppar säljer det men skickar ej utomlands. Och jag har inte hittat ett enda ställe i sverige som säljer det. Kanske någon av er andra har förslag på ställen som säljer detta tält?

Sneglade lite på MSR Hubba Ultralight / HP nu också, nån som har erfarenheter av något av dem?

Kolla in http://www.websitefolder.net/highsport/ de säljer Terra Nova...... Från Sverige..



//Jocke
 
Senast ändrad:
Moontrail.com i usa har två på lager. Har inte naturkompaniet börjat sälja dem? Har för mig att jag läste om någon som tittat på ett i gbg.
 
Senast ändrad:
Otur, jag gjorde samma miss.

Så hade jag äntligen bestämt mig, och beställde klockan 12 på natten igår ett Terra Nova Laser Competition från http://www.cheaptents.com . Som ett brev på posten dök det upp ett e-post idag om att de har problem att få tag i dessa tält (stod inget om orsaken). Självklart, just för att jag äntligen bestämt mig för det. Har letat runt efter andra ställen som säljer detta tältet, men det verkar svårt att få tag i till vettigt pris, många engelska internetshoppar säljer det men skickar ej utomlands. Och jag har inte hittat ett enda ställe i sverige som säljer det. Kanske någon av er andra har förslag på ställen som säljer detta tält?

Sneglade lite på MSR Hubba Ultralight / HP nu också, nån som har erfarenheter av något av dem?

Sedan beställde jag från Penrith Survival Equipment som skickade tältet fortare än jag trott. Tyvär hade jag velat ha ett rött men de hade de inte då, så det fick bli ett grönt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
slottsskogen Ännu en tält fråga frisport yaranga light! Bo och sova 0
KemperBoyd Ännu en sovsäckstråd... Bo och sova 3
MagnusMartinsen Ännu en sovsäckstråd... Bo och sova 23
Sentient6 Ännu en tältfråga Bo och sova 14
Maria Durrani Ännu en sovsäcksfråga Bo och sova 8
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Baslägerliv Ännu en tältfråga... Bo och sova 1
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lusth Ännu en fråga! Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.