Eviga frågan: Att välja tält

(klipp)

Till TS fråga om tältval kan jag tillägga att Kerlon 1200 tälten saknar inte bara myggnät i yttertältets ventiler utan även snöluckor, vilket kan vara en praktisk detalj att titta på när det är yrsnö. (klipp).

Stämmer det verkligen? De 1200-tält jag använt har i alla fall snölucka i yttertältet. Däremot saknas nät, det sitter bara i innertältet på 1200-tälten. Luckan är iofs integrerad med yttertältet/ingången, det är ingen separat lucka, kanske det du menade..? Det har ju ingen funktionspåverkan dock, yrsnön hålls på rätt sida av duken även med den integrerade luckan.

För övrigt kan HB sy dit nästan vilka lösningar som helst om man frågar snällt. Extra ventiler och stormmattor är hyfsat vanliga ändringar.

TS, angående absider och ingångar, så är det ju möjligt på i princip alla tunneltält oavsett märke att helt enkelt vika undan eller rulla upp absiden och få fri sikt, funkar ju även på många kupoltält :).

//J
 
Stämmer det verkligen? De 1200-tält jag använt har i alla fall snölucka i yttertältet. Däremot saknas nät, det sitter bara i innertältet på 1200-tälten. Luckan är iofs integrerad med yttertältet/ingången, det är ingen separat lucka, kanske det du menade..? Det har ju ingen funktionspåverkan dock, yrsnön hålls på rätt sida av duken även med den integrerade luckan.

//J

Det var nog så jag menade, dvs en separat lucka liksom separat myggnät som man kan öppna/stänga med dragkedja vid behov som på mitt Nammatj och även på ex Bergans Compact light vilket jag recenserat här på Utsidan.
 
Det var nog så jag menade, dvs en separat lucka liksom separat myggnät som man kan öppna/stänga med dragkedja vid behov som på mitt Nammatj och även på ex Bergans Compact light vilket jag recenserat här på Utsidan.

Förstår inte riktigt hur du menar. Mitt Kaitum har i varje fall luckor i ventilerna som kan stängas och öppnas med blixtlås och så tror jag det är i andra 1200-ventiler också. Däremot finns inte myggnät i yttertältet utan endast i innertältet. Inget jag saknar så mycket dock. Någonstans måste vikten tas.

En annan fördel med Keron/Kaitum som jag tycker är markant är att det går snabbare för tältet att torka eftersom man kan öppna bägge absiderna fullt och få maximalt korsdrag.. eller utsikt.

Det där Nallo-trixet funkar även på Kaitum. Alltså att man helt eller delvis kan rulla undan absiden. På Kaitum kan man dessutom göra det åt bägge hållen ;)

Hilleberg-Kaitum-3.jpg

Lånade bilden. Skulle aldrig i livet köpa ett rött tält ;) :)
 
Hur mycket kan man vika upp GT-absidens yttre del?

Det är 10 år sedan jag använde Nammatj GT, men då gick det att rulla undan hela framsidan om man lossade på pinnarna som sträcker ut absiden. Jag vek in paketet bakom linan som sträcker tältet på andra sidan ingången. Har också sett nyare modeller utrustade med en liten resår och spolknapp ungefär vid linfästet, då blir det ännu enklare.

...detta trix går ju troligen att göra med alla möjliga tält misstänker jag :)...

//J
 
Tack för knepet med den möjliga undanvikningen av Nammatj GT-absiden.

Nu är beslutet taget och tältet beställt från Kalmar :)
Det blev ett Hilleberg - Nammatj 3 GT. Grönt. (vad annars...)
Efter mycket goda råd från folk, inte bara här på Utsidan utan även från tillverkarna själva, så kunde jag till slut bestämma mig. Tack för hjälpen!

Jag hade, som säkert många andra tältköpare, ställt lite för hårda krav på att tältet skulle fylla alla mina årstidsbehov, och fick därför problem att hitta en hundraprocentig allroundlösning.
(Vilket givetvis inte finns).
Jag bestämde mig för att inte göra några kompromisser när det gäller vintertältet då det gäller material och pålitlighet. Och eftersom jag oftast drar pulka så slutade jag tänka så mycket på vikten. Några hekton hit eller dit på tältet spelar inte så stor roll då man inte bär allt på ryggen.
Nammatj för 3 personer är enligt många här på Utsidan perfekt för 2 vintertid med de kläder och skodon man vill kunna ha med sig i innertältet. Jag gillar att ligga ute ensam också och tältet blir kanske i rymligaste laget. Men detta återstår att beprövas.

Återstår då faktum att Nammatj 3 GT inte är ett särskilt lätt tält för sommarbruk och drömmen vore självklart att ha råd med ytterligare ett tält. (Tänker då Nallo 2 GT)...
Men då måste väl frågan ställas hur mycket pengar man är villig att lägga på sin utrustning,
och ställer jag den inte själv så kommer min hustru att göra det ;-)
 
Grattis till ett mycket bra val, hoppas du blir nöjd:)

Skillnaden mellan Nammatj 3GT och Nallo 2GT är ca 1kg, till en ganska högt jämföpris per kg (dvs vad Nallo 2GT kostar extra). Dessutom är Nallo 2GT mindre och trängre och har sämre ventilation, så varför inte lyxa till det och använda utrymmet i Nammatj 3GT även på sommarvandringen och plocka viktskillnaden någon annanstans i packningen (ex ryggsäckarna). Blir troligen billigare;)
 
Tack, smux!
Kloka funderingar från dig.
Jag ska testpacka tältet i vår då snön tinat undan så pass att det går att gå lite i skogen.
Har en ganska tung rygga av märket KarrimorSF (60-100liter) ca 3,6 kg. Militär standard med 1000 Cordura och monster YKK,s mm. Frun köpte en Fj Kajka 75 liter och den ligger inte långt efter den heller i vikt. Klart man kan titta på andra lättare säckar, men det är svårt att "gå ned" i slitbarhet och funktion då man väl vant sig. Kanske man ska titta på sovsäckens vikt sommartid istället.
En verkligt tunn säck (typ tropik) med en bra bivvypåse kan mycket väl räcka under själva sommaren här uppe. Ett woolpowerställ på kroppen hjälper om det drar ned mot nollan.
Liggunderlaget behöver inte heller vara så overkill då man kan fixa med mjuka mossor och sånt under tältet. Blir en spännande process :)
 
Skillnaden mellan min Arcteryx Bora 80 Tall (ca 3,6 kg) och min gamla ramryggsäck Fjällräven Raven Gyro 70liter är ca 1,5kg, och skall man bära tält är ryggsäckar med externa ramar ingen nackdel. Så vill du behålla ryggsäckens storlek och gå ner väsentligt i vikt titta efter en beg ramryggsäck från Fjällräven eller Haglöfs.
Även sovsäckar och liggunderlag är punkter som man kan se över. Skillnad i vikt mellan en fibersovsäck och en dunsovsäck med samma komforttemperatur är 0,5-1kg. Gå dock inte ner orimligt i komforttemp, det är inte skönt att frysa.

Och som sagt tältet är gemensamt för 2 eller 3 personer (med det tältet du valt), så ni behöver bara plocka bort 0,5kg var om ni är två vilket nog inte är så svårt;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
lleberg Ny sovsäck! Frågan är, sovsäckslakan eller ej? Bo och sova 7
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
Stalon! GT eller icke GT, det är frågan? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 15
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.