herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla

jag har tänkt att köpa ett tält, men vet ej vilket
jag har läst en hel del inlägg på detta forum, men jag blir inte mycket klokare på det
kan ni hjälpa, snälla

vattentäthet
= jätte viktigt !
(har varit med om tält som uppenbart inte klarar mycket regn, vilket är hemskt, så det vill jag absolut inte råka ut för igen)

rivstyrka
viktigt, ska vandra i fjällen, så det vore onekligen jobbigt om det gick sönder om det skulle börja storma

vikt
viktigt, eftersom jag tänker vandra, så vill man inte ha ett megatungt tält på ryggen

sov-yta
två långa personer ska rymmas i tältet , det är tydligen inte så bra om det blir tryck mot tältduken, då det kan lättare komma fukt igenom
sedan vore det onekligen skönt med mer än 120 på bredden
alltså ett tält för 3 personer? eller finns det tält för 2 som är bredare än 120?

priset =är så klart viktigt också

kan ni hjälpa mig och skriva in det tält ni rekommenderar och varför, så skulle jag bli jätte glad, för ju mer jag läser på internet om tält och ser tester, desto mer förvirrad blir jag i tältdjungeln

jag har upptäckt att ni här verkar gilla hilleberg, men i råd och rön´s test, så fick det dåligt betyg på vattentätheten, så då undrar jag vad jag ska tro på, för min skräck är som sagt ett tält som inte tål mycket regn

mvh
 
Om tester och mått

Nejdu jag vet inte vilket tält du skall ha.

Men innerrymden är det viktigaste måttet och som du skriver ett 3 p på 120 cm bredd låter som att behöva ligga sked... 160 fungerar för 3 vuxna vid 3 årstider och det är väl vackert så.

Med de friheterna Konsumentverket tog i tälttesten, skulle jag kunna garantera att jag skulle kunna göra ett test där bevisligen cirkustält i plastpresseningsväv läckte sprutat simulerat regn.
Har bara 25 års erfarenhet av torra nätter i egna HBn men andra kan ha andra erfanenheter i bagaget

Givetvis väger ett 3 p dubbeltält mer än ett 2 p. Men vad med ett 3 p enkelvävstält. Det har faktiskt hänt saker och ting med tältvävar och ventilation på de mer än 40 år som syntettält funnits.

Vikt - pris, det här är en branch där lätt blir dyrare, passa på nu när dollarn är låg och skaffa dig ngt riktigt bra kina sytt US tält.

Mät hemma på vardagsrumsgolvet hur mycket innerplats ni vill ha.Ta bort samtliga tält som inte uppfyller det måttet. Låna hem och provslå, det brukar med med lite extra snöre gå att slippa spika i parketten....Förkasta allt som inte är tillräckligt rymligt.
Nu gäller det att hitta den lättaste modellen med dessa innermått!
Lycka till!

//J
 
Om priset är viktigt ska du nog undvika Hilleberg eftersom de tälten hör till de dyrare.

Jag har ett lågpristält (Berguven) som jag använt i 20 år och det har fungerat ypperligt. Enda gången det släppte in regn var när vi tältade på en höjd mitt inne i en dalgång och åskan drev in över dalgången. Då vek sig tältet från långsidan och då blev det fort blött......

Jag har inget direkt tips på märke men det viktigaste för regntätheten är att tältet har inner- och yttertält. De lågpristält som finns som bara har en tältduk tycker jag att du ska undvika om du söker ett riktigt tält.

Jag är mest förtjust i tunneltält pga att de har de fördelar som jag är ute efter dvs 2 absider, lätt att slå upp samt att det tål en hel del blåst.

Jag är definitivt inget märkesfreak och om budgeten är liten så skulle jag aldrig tveka att köpa ett lågpristält (tom från Biltema!!) bara det innebar att jag fick möjligheter att komma till fjälls. Om man vet med sig att tältet kanske inte klarar dom värsta stormarna får man helt enkelt se till att inte slå upp tältet på stora öppna ytor (tex kalfjäll) utan se till att det finns skyddande skog som vindfång.

Lycka till i alla fall!
 
peter1969

viktigast är att det inte regnar in, om det kostar mer så får jag ta det

men av alla bra tält, som klarar riklig nederbörd, vilket är det bästa och billigaste alternativet?
eller är det så att de bästa så klart är de dyraste?
eller finns det fynd, som har riktigt bra kvalitet?
 
Icke självstagande Hilleberg: Nallo 3 eller Nallo 3 GT är populära.

Självstagande Hilleberg: Allak kan vara intressant, dock bara 2 pers. Mycket rymligt dock, har ett själv nu! :)

// Jocke
 
sov-yta
två långa personer ska rymmas i tältet , det är tydligen inte så bra om det blir tryck mot tältduken, då det kan lättare komma fukt igenom
sedan vore det onekligen skönt med mer än 120 på bredden
alltså ett tält för 3 personer? eller finns det tält för 2 som är bredare än 120?

priset =är så klart viktigt också

mvh

Ytterligare ett HB alternativ.

Kaitum fungerar bra för långa personer i och med att kortändarna på innertältet är lodräta och inte sluttande ... 220 cm fungerar bra för min riktigt långa kompisar och ger mig, som är en kort parvel, gott om extraplats vid huvud- och/eller fotändan.

Kaitum är dessutom ett 2-personers tält som är 140 cm brett i innermått. Det är smalt för 3 personer ... ca 45 cm/person ... även om det fungerar någon enstaka gång.

Så kom vi då till det därmed priset ... dyrt!
Men hur mycket kommer du att använda det ... vad blir skillnaden i kostnad per tältnatt?
 
Jag har inget direkt tips på märke men det viktigaste för regntätheten är att tältet har inner- och yttertält. De lågpristält som finns som bara har en tältduk tycker jag att du ska undvika om du söker ett riktigt tält.

Fast varför inner- och yttertält skulle vara nödvändigt för regntätheten förstår jag inte. Ett bra enkelvävstält klarar regn (självklart). Mitt GoLite Trig2 klarar regn alldeles utmärkt och har bara en väv. Ett tält som inte klarar regn är ett dåligt tält, oavsett pris eller antal vävar.

Risken man tar med ett enkelvävstält är att om väven går sönder så har man inte ett lager till som skyddar. I min värld är den sannolikheten så liten att den är försumbar (för att parafrasera Tage Danielsson).

PS
En bredare variant av Hilleberg Kaitum är Helsport Fjellheimen Double, finns i 3- och 4-personersvariant.
 
Helsport tält 30% rabatt Helsport Jostedal 3 - 2,7 kg

Här får du ett VÄLDIGT prisvärt tält. Tror inte du hittar ett billigare/kvalitet. Go Tur

1.499,00 Danska kronor

Hellsport dyraste tält ligger lika eller över hiilebergkvalitet, så dom vet hur man gör tält.

Kolla även in Helsport Bygdin 3 camp på samma sajt nedan, även det på rea

Har handlat på sajten, väldigt seriös.
http://www.spejdergear.dk/shop/helsport-jostedal-3-1087p.html

/Peter
 
Senast ändrad:
jag tror jag vill köpa ett hilleberg eller fjällräven tält, men var får man tag i dem billigast?

vet ni om de finns att få tag i, billigare någonstans utomlands?
någon som testat att beställa utomlands och det gick bra?

...eller är det bara att acceptera de hutlösa priserna i sverige?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.