Hjälp mej välja liggunderlag

Till nästa sommar vill jag ha ett nytt liggunderlag. Jag vandrar mest i fjällen på sommaren. Jag sover hyfsat bra på ett vanligt gammalt liggunderlag så länge man inte får tältet på en knöl men är trött på att behöva knyta en stor korv på utsidan sovsäcken. Liten packvolym och låg vikt står ganska högt i prioriteringen. Jag är normalbyggd.
Har försökt titta igenom utbudet men det finns så otroligt mycket att välja på så jag skulle behöva hjälp att sålla lite.
 
Tycker dom hederliga cellplasterna funkar i alla väder. och så är dom billigare än uppblåsbara liggunderlagen och även lättare.
 
NeoAir XLite i en storlek du trivs med.
Små i packvolum, överlägset lätta, tjocka uppblåsta och klarar isolera bra ner till frostnätter. Min erfarenhet är också att det är tillräckligt hållbart, men det blev några punkteringar när hunden gick och satt på det första gången vi var ute, men enkelt att fixa med rep-kitet när man funnit hålen

Nackdelar är högt pris och mycket blåsande, men då har jag storlek Large.
 
Kanske det men då måste jag skaffa en ny lättare packpåse. Priset spelar inte så stor roll. Något särskilt cellplastunderlag som är bra?
 
NeoAir XLite i en storlek du trivs med.
Små i packvolum, överlägset lätta, tjocka uppblåsta och klarar isolera bra ner till frostnätter. Min erfarenhet är också att det är tillräckligt hållbart, men det blev några punkteringar när hunden gick och satt på det första gången vi var ute, men enkelt att fixa med rep-kitet när man funnit hålen

Nackdelar är högt pris och mycket blåsande, men då har jag storlek Large.

Någon hund blir det inte. Är du nöjd med komforten? Är dom halkiga?
 
Kolla även vanliga och lite robustare uppblåsbara liggunderlag, ex Thermarest Prolite Plus. Har själv använt detta under ett antal år, komfortabelt och utan punka.
 
Jag vandrar sommar- och höstfjäll. För många år sedan hade jag det som du. Ett vanligt liggunderlag som var stort som ett as, utanpå säcken, och jag ville få ner den löjliga volymen och in med den i säcken. Jag skaffade Thermarests tunnaste underlag (2,5 cm) och 2/3-längd, dvs det gick till nedanför knäna. Det var verkligen inte stort i packningen, runt 3 liter. Idag skulle jag ha valt fullängd istället, eftersom det blev lite opraktiskt med att ha lösa regnplagg och annat under den sista biten av benen; det far omkring hit och dit när man vänder sig under sömnen. Själva liggkomforten var väl som med cellplastunderlaget.

Nyligen ville jag skaffa ett i fullängd och dessutom tjockare (man blir bekvämare med åldern) och eftersom det förra fungerat så bra valde jag samma fabrikat och typ igen. Jag valde bort de här NeoAir av olika skäl, bl.a. att de ansågs prassliga och var omständligare att fylla med luft. Nu blev det ett 5 cm tjockt, Thermarest Trail Pro Regular hette den nog. De 3 litrarna i packvolym har ökat till kanske 8, men det är ju fortfarande enkelt att ha underlaget inne i ryggsäcken.

Jag funderade mycket på om jag skulle ta en annan modell, som låg mitt emellan i tjocklek (3,8 cm) och vikt, och jag vet fortfarande inte om jag valde rätt. Den modellen var Thermarest ProLite Plus Regular. Jag tycker du ska ta en titt på dessa två.
 
Exped

Jag har mycket god erfarenhet av Exped Synmat, även fast jag har hund! Har ett Synmat 9 LW som jag lyxar till livet när jag paddlar, stort, tjockt o varmt. Inbyggd pump gör att man får det lagom fyllt på ett kick. Prasslar inte som en del andra. Otroligt bekvämt! När jag vandrar på sommar vår o höst och vill snåla med vikten har jag ett Exped Synmat UL 7. Lite mindre, mycket lättare, inte samma isolering men otroligt skönt och bekvämt. UL har ingen inbyggd pump, men istället tar jag med Expeds uppblåsbara kudde som dessutom är en mycket effektiv pump. Och otroligt skön kudde. Väger inte mycket i jämförelse med komforten.
 
Jag funderade mycket på om jag skulle ta en annan modell, som låg mitt emellan i tjocklek (3,8 cm) och vikt, och jag vet fortfarande inte om jag valde rätt. Den modellen var Thermarest ProLite Plus Regular. Jag tycker du ska ta en titt på dessa två.

Jag har testat runt lite. Vid tjocklek 2,5cm är det svårt att ligga bekvämt och utan att känna marken igenom (helt enkelt inte värt den extra kostnaden och tyngden för ett uppblåsbart liggunderlag jmfrt med vanlig cellplast). Vid tjocklek 3,8cm (1,5") som Prolite plus ökar komforten och man känner inte marken. Jag är 193cm lång och använder Prolite Plus large (63 x 186cm).
 
+1 NeoAir

Köpte ett NeoAir All season och har bara positiva erfarenheter av det!. Har aldrig märkt något prasslande. 6.5 cm tjockt. Fylls tills luften börja pysa tillbaka ut under uppblåsning. Då är det precis lagom och sedan är det bara att njuta.
 
Någon hund blir det inte. Är du nöjd med komforten? Är dom halkiga?

Det är som en dröm att ligga på, XLite prasslar en del, men har inte upplevt det som speciellt halkigt på ovansidan, i tältet har jag några rader med sömtätning i botten för att liggunderlaget inte ska glida, men när jag sover under tarp har jag en sopsäck delad på längden under, det funkar fint, så länge det är någorlunda plant underlag.
Jag har inte störts av prasslet, men är du känslig för det är Neoair All Season nästan ljudlöst men lite tyngre.

XLiten jag använt var faktiskt lånad, storlek regular, medan det är mitt eget All Season som är large och som hunden trampade sönder, men nästa tur kommer det splitter nya XLite large till användning.. tjoho! :)
 
Jeg vil gerne have et bredt underlag. Et der ikke larmer.
Jeg har lige nu et norrsker fra vaude.
Godt men jeg kan ikke lide kanalerne.
Har set på Exped synmat.
Men synes at 12 cm er for meget i højden i et lille Nordisk Telemark telt.

Men det er kun 12 cm der findes i den ekstra brede.

Jeg overvejer at løbe to smalle og koble dem sammen. Nogle erfaringer?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.