Nytt tält - vad välja?

Jag har nu ett tag letat efter ett tält för att främst använda i skandinaviska fjällen sommartid men även kunna göra kortare helgexpeditioner på vintern. Kanske även på högre höjder (<5000m) framöver. Skulle dock behöva lite goda råd innan jag gör mitt slutglitiga val. Några önskemål:

2-pers
Vikt: <2.5kg
1-2 absid
Helst kupol eller snabbmonterat tunnel
Bra ventilation
Klara stormvindar, kraftigt regn

Några kandidater som jag kikat på hittills:
HB: Jannu (dock 2.7kg)
North Face: Vario, Tadpole
Mountain Hardware Haven
Helsport Fjellheimen

Några förslag?
 
Jag har nu ett tag letat efter ett tält för att främst använda i skandinaviska fjällen sommartid men även kunna göra kortare helgexpeditioner på vintern. Kanske även på högre höjder (<5000m) framöver. Skulle dock behöva lite goda råd innan jag gör mitt slutglitiga val. Några önskemål:

2-pers
Vikt: <2.5kg
1-2 absid
Helst kupol eller snabbmonterat tunnel
Bra ventilation
Klara stormvindar, kraftigt regn

Några kandidater som jag kikat på hittills:
HB: Jannu (dock 2.7kg)
North Face: Vario, Tadpole
Mountain Hardware Haven
Helsport Fjellheimen

Några förslag?

Själv är jag väldigt nöjd med Jannu.

Men...jag har Jannut främst som höst-vinter-vår tält för soloturer i fjällen eftersom konstruktionen tål både extremväder och tunga snölaster.

Skulle jag använda tältet främst på sommaren, och för två personer, så valde jag hellre ett tunneltält eftersom dessa är rymligare. Stormtåliga är de också, åtminstone de jag känner till (HB) och vissa modeller används även som höghöjdstält. Kommer främst att tänka på Nammatj som jag själv har god erfarenhet av på vinterfjället.

En annan tillverkare som gör bra tunnlar är Helsport, enkla att sätta upp och tål hårt väder.

//J
 
har sovit(försökt sova) i tunneltält under en storm med orkanbyar på fjället.. detta var under militärtjänsten och tydligt var vikten av en korrekt placering av tältet.. kupoltält är lättare att placera om man är trött, blöt och hungrig(avstängd hjärna)

kör kupol när jag är ensam, tunnel när vi är fler.. både av utrymmesskäl och hjärnkolappsorsaker..

valet av tält när det gäller premiummärken slutar nog på inviduella förväntningar och krav, vi har alla olika preferensramar..
 
Själv är jag väldigt nöjd med Jannu.

Men...jag har Jannut främst som höst-vinter-vår tält för soloturer i fjällen eftersom konstruktionen tål både extremväder och tunga snölaster.

Skulle jag använda tältet främst på sommaren, och för två personer, så valde jag hellre ett tunneltält eftersom dessa är rymligare. Stormtåliga är de också, åtminstone de jag känner till (HB) och vissa modeller används även som höghöjdstält. Kommer främst att tänka på Nammatj som jag själv har god erfarenhet av på vinterfjället.

En annan tillverkare som gör bra tunnlar är Helsport, enkla att sätta upp och tål hårt väder.

//J


Hej
Har kollat på Nammatj också, Hilleberg påstår i sin tälthandbok att Nallo (som är betydligt lättare) och Nammatj skall fungera likvärdigt i alla väderförhållanden. Är det er erfarenhet också?
 
Hej
Har kollat på Nammatj också, Hilleberg påstår i sin tälthandbok att Nallo (som är betydligt lättare) och Nammatj skall fungera likvärdigt i alla väderförhållanden. Är det er erfarenhet också?

Har ingen aning, har aldrig använt Nallo i något hårt väder, bara vid smörtältning å då funkar vilket tält som helst...dessutom var det gamla modellen och bara 5 nätter...

Jag ringde HB och pratade tält när det begav sig...fick veta vad olika typer som hade använt de olika modellerna tyckte...fick veta hur de tänkt när de utvecklat modellerna...klart med informativt än katalogen...

Alla tillverkare borde kunna ge den servicen tycker jag, man ska inte bara kunna läsa om olika expeditioner i fläschiga kataloger, man ska kunna prata med de som tagit del av testarnas utvärderingar och utvecklat modellerna...

//J
 
Hej
Har kollat på Nammatj också, Hilleberg påstår i sin tälthandbok att Nallo (som är betydligt lättare) och Nammatj skall fungera likvärdigt i alla väderförhållanden. Är det er erfarenhet också?

Nej, det tycker jag inte. Den stora skilnaden är ventilationen. Nammatj har 2 vindstrutar och ganska bra och lättmanövrerad ventilation. Nallo är betydligt sämre. Den nya Nallon ska visst vara bättre, men den saknar fortfarande strut.

Ett alternativ till jannu är CRUX X2, verkar vara det HB tagit efter. Har inte sett det i verkligheten och vet egentligen ingenting om det, men det är snyggt! http://www.crux.uk.com/en/crux_tents_x2_storm.php

MountainHardwear-tältet säljs av MH som superlight, dom klassar även tälten i Expedition och All-mountain. Din användning lutar mer år de två senare än superlight.
 
Senast ändrad:
Märken...

Tror precis som Patric att modell snarare än märke avgör valet, skillnaden mellan märkena handlar mer om detaljer, t ex om man gillar en viss typ av öppning, tältsträckare etc.

Själv har jag med fördel använd Nallo2 vintertid, men aldrig i mer än 20-22 m/s (+hårdare byar), och aldrig i riktig vräksnö+storm. Problemet m tunnlar är som sagt att de är mindre "förlåtande" mot dålig uppsättning och tvära skiftningar i vindriktningen. Gillar att det är så sjukt snabbt att sätta upp, och ha få delar som kan/behöver fipplas isär med tumvantarna på.

Tycker dock inte att ventilationen i Nallo är ett problem. Skulle idag göra samma val som för sju år sedan, dvs Nallo framför Nammatj. Andra tillverkare har jag för liten erfarenhet av för att kunna hissa eller dissa.
 
Ringde precis till HB och frågade lite utifrån de användningsområden som jag tänkt mig. Fick en del intressanta svar. Försöker återge nedan det jag fångade upp:

De tälten som kom på tal var Nallo, Nammatj, Kaitum och Jannu. Nallo verkar vara ett bra allroundtält som väger lite (2.1kg mot 2.7-2.8kg för övriga), har dock sämre ventilation än Nammatj och Kaitum och har väv som sträcker sig mer i väta vilket gör att det är lite svårare att få det bra spänt. I detta avseende är Nammatj bättre (tack vare lika stora bågar) och som jag förstod det även bättre än Kaitum eftersom Kaitum är längre. Bäst ventilation skall Nammatj ha (även myggnät), tätt följt efter Kaitum. Fördelen med Kaitum är dubbla absider vilket är gott när det blåser. På Kaitum riskererar man inte att få väta på innertältet från kontakt m yttertältet tack vare dubbla absider vilket skulle kunna hända på övriga.
Jannu är ett mer utpräglat höghöjdstält (kupol) som skall vara busenkelt att sätta upp, självstagande men med en sluttande och låg absid.

Från svaren på tråden och från HB känns det som att Kaitum och Nallo är huvudkandidater.
 
Nej, det tycker jag inte. Den stora skilnaden är ventilationen. Nammatj har 2 vindstrutar och ganska bra och lättmanövrerad ventilation. Nallo är betydligt sämre. Den nya Nallon ska visst vara bättre, men den saknar fortfarande strut.

Ett alternativ till jannu är CRUX X2, verkar vara det HB tagit efter. Har inte sett det i verkligheten och vet egentligen ingenting om det, men det är snyggt! http://www.crux.uk.com/en/crux_tents_x2_storm.php

MountainHardwear-tältet säljs av MH som superlight, dom klassar även tälten i Expedition och All-mountain. Din användning lutar mer år de två senare än superlight.

Jag gick nog på vikten i första hand när jag kollade på MH:s tält. Upptäckte på monteringsanvisningar på MH:s hemsida att innertältet sätts upp först vilket verkar vara en stor nackdel för regniga skandinaviska förhållanden.
 
Eu var det som mest 28m/s när vi försökte sova i ett tunneltält i firman. Med eget Nallo och vald tältplats har jag sovit gott i vad som uppgavs vara 24m/s, men snurrar vinden kan 14m/s vara mycket för ett tunneltält på flatan. Hurpass hjärnsläppig man är när man väljer lägerplats avgörs ju hur man äter under dagen bl a....
Eftersom jag är lat är låg vikt prioritet ett, andra kanske har andra prioriteringar. Men att bära på rejäla tunga baslägerstält är inte min melodi, sen må de vara snötåliga, vindstabila mm. Det gäller att binda fast dem innan man reser dem....annars kan de flyga iväg, långt och snabbt.
//J
 
Kan varmt rekommendera HB Nammatj 2 GT med förlängd absid. Under en sommarstorm i Vindelfjällen fick vi kvitto på kvaliteten. Kunde ha 2 ryggsäckar, medelstor hund och dessutom laga mat i absiden. Klar fördel om det är dåligt väder och på vintern. Inga problem med ventilationen. Väger visserligen brutto 3,5 kg men jag sparar hellre det kilot på något annat än ett bra och bekvämt tält om det blir busväder. Det är ju inte alltid man kan välja den optimala tältplatsen.

Hade tidigare Fjällrävens kupoltält men insåg efter några dagars ihållande regn under en tur i Femundsmarka att absiderna var för små för ryggsäckarna så att innehållet kunde hållas torrt. Att ha hund och laga mat i absiden var uteslutet.
 
Jag är också nöjd med mitt Jannu, och rekommenderar det varmt. Däremot kan jag inte utifrån egna erfarenheter jämföra det med Nallo, Nammatj eller Kaitum. Jag hade tidigare ett Keron 4 GT men bytte sen till ett Jannu. Visst var det en stor skillnad att gå från HB:s (då) rymligaste tält till ett snävare 2-manna, men det har jag aldrig ångrat, och Jannu har många fördelar. Jag försöker själv att kapa all onödig vikt men jag är inte helt säker på att de hektona, ner till exempelvis Nallo 2, är de rätta att kapa bort... Detta är ju utifrån mina önskemål och prioriteringar, så Nallo kanske blir en fullträff för dig som startade tråden. Själv kapar jag vikt på det mesta, men samtidigt prioriterar jag tältet och låter det väga lite extra i utbyte mot de fördelar det har jämfört med lättast möjliga lösning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...