Blir galen av att välja sovsäck

Vet inte hur många timmar jag lagt ned på att hitta just den sovsäck som passar mig...håller på att bli tokig av att det finns så många olika att välja på...snart slutar det med att jag kör med min haglöfs paclite från typ 95 och fryser mig genom nätterna..
Men man får väl skylla sig själv då man blir så fanatisk i alla detaljer då mna väl ska köpa ngt...beslutsångest kanske det heter...
 
Med ökad erfarenhet insett att han behöver minst 3 olika sovsäckar för olika scenarion. När det är riktigt kallt har jag min PipeDream 800 (-17: 1150 gram). När det är en blötare miljö har jag en Haglöfs Zensor Pro 3 (+1: 1050 gram) och på sommaren en High Colorado Aerolite (+12,5: 750 gram).

Kommer nog i första hand byta ut min lättaste säck eftersom jag inte tycker den är tillräckligt lätt för sin temperatur. Dock är den ju syntet så får se om det blir värt kostnaden att uppdatera den då jag tycker syntet är nödvändigt för plusgrader.
 
haha.. jag letade efter en fråga men hittade frustration.. jag lider med dig, det blir värre och värre att hitta grejer.. :)
 
Uppenbart är det här ett svårt kapitel, en hylla med sovsäckar och när jag klagar på att ingen riktigt passar svarar min bättre hälft att jag bara kan använda en i taget. Saknar för både tropiska nätter och nollnätterna, ännu ett tag.
 
Uppenbart är det här ett svårt kapitel, en hylla med sovsäckar och när jag klagar på att ingen riktigt passar svarar min bättre hälft att jag bara kan använda en i taget. Saknar för både tropiska nätter och nollnätterna, ännu ett tag.

en i taget, dina kära hustru har uppenbarligen inte sett försvarsmaktens dubbelsovsäckar.. ujuj.. dom va inte bra till något.. men det tillhör en svunnen tid antar jag.
 
Jag var i precis samma situation som dig nyligen. Jag ville ha en säck som var varm, lätt och inte tog för mycket plats.

Efter några månaders tittande var jag i usa och köpte en Western Mountaineering Caribou MF. Perfekt storlek både att ligga i och när den är nerpackad och har testat den både i 15 plus och 0 grader och den har fungerat utmärkt. Frös inte över huvud taget vid nollan - och den väger 660 gram! Så jag känner mig riktigt nöjd!
 
Själv har jag kollat runt på en syntetsäck för runt 1000kr, mest för sommarbruk.
Hittat dessa, tror det blir Haglöfs Camp Lite, eller någon som har något annat att rekommendera?

HAGLÖFS HAGLÖF LIM 50
Komforttemp 16, Vikt 520, Pris 699

HAGLÖFS HAGLÖF LIM 100
Komforttemp 10, Vikt 660, Pris 1154

High Colorado Aerolite
Komforttemp 16, Vikt 730, Pris 399

Haglöfs Camp Lite
Komforttemp 7, Vikt 1150, Pris 499

EVEREST CLASSIC SR +1 S10
Komforttemp 6, Vikt 1850, Pris 499
 
Köpte "sista säcken" nu till sommaren, en Ferrino dunsäck med komforttemp runt 10 och extrem vid 0. Har en till säck, syntet, Haglöfs med -5 som extrem sedan en Marmot (Sawtooth) dunsäck komfort -11 och extrem -29.

En säck klarar inte året, sommar säcken väger ca 600g, mellansäcken i syntet runt 1200 g, samt vintersäcken 1300-1400 g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Eklöv Nåt blir fel Bo och sova 37
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
liquidmonkey sovsäck blir blöt??? Bo och sova 7
Picea Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden? Bo och sova 32
The Trooper Många tält blir det... Bo och sova 27
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.