Hjälp att välja!

Jag ska inhandla ett nytt tält och behöver lite hjälp att välja. Jag är ensam och kommer att använda tältet på veckovandringar i svenska fjäll under vår/sommar/höst. Men det ska även kunna användas på långresor till varma länder med tidvis riklig nederbörd. Jag är 172 cm och smidigt byggd så jag kräver inte så mycket plats, men i tältet måste jag kunna få plats med min utrustning också, vilket är en 50 l rygga. Tältet ska gärna ha en liten absid för ex. matlagning.

Jag behöver väl knappt tillägga att ett krav är att tältet är lätt, men ändå inte för dyrt... Jag har tittat på bl.a. dessa:

Eureka Spitfire Solo 1,5 kg 1195:- (Verkar mycket intressant, bra pris)
Jack Wolfskin Gossamer 1,55 kg 800:- (Kanske för litet?)
Marmot Eos 1p 1,5 kg 1995:-
Mountain Equipment AR Ultralite 1 1,19 kg 2095:-
Mountain Hardwear Sprite 1 1,57 kg 2299:- (Priset börjar nå smärtgränsen)
MSR MicroZoid 1,36 kg 1799:- (Väldigt lätt till ett hyfsat pris)
The North Face Solo 12 1,12 2295:-

Jag är tacksam för alla åsikter och erfarenheter!
 
Säger inte att duken är dålig i det tältet, men 2000 mm i duk är på gränsen (vid lite slitage/uv-strålning sänks detta ytterliggare). 3000 mm i golv, ja, det är lite på gränsen det med, men funkar.

// Jocke

Ok, priset var ju tilltalande.. Men det hjälper ju förstås inte om man inte blir nöjd med prylarna. Hur mycket klarar en duk med dessa värden i verkligheten? Klarar det att stå emot en regnig natt?

Har du några åsikter om de andra i min lista? Eller andra förslag i samma prisklass?

Tack för hjälpen!
 
Vattenpelare & tältmtrl

Säger inte att duken är dålig i det tältet, men 2000 mm i duk är på gränsen (vid lite slitage/uv-strålning sänks detta ytterliggare). 3000 mm i golv, ja, det är lite på gränsen det med, men funkar.

// Jocke


Man ska inte stirra sig blind på bara vattenpelaren, dvs dukens motståndskraft mot regn!
Hilleberg har på sina lätta Kerlon 1200 vävar en vattenpelare på 2000mm(20kPa) och på den tyngre Kerlon 1800 3000mm(30kPa). Det är yttervävarna. Golven har högre värden.

Hållbarhet är oxå en fråga i vilket mtrl duken är belagd med...HB tex kör med rip-stop nylon, belagd med tre varv silicon...


Yttertält är oftast gjorda i följande mtrl:

1. Bomull ger ett angenämt tältklimat men har som största nackdel att det är tungt, och tyngre blir det i fuktigt eller blött tillstånd. Kan ruttna och brister lättare än syntetiska material. ·

2. Nylonvävar finns i många olika varianter ( t.ex. ripstop) och dessutom med mängder av olika behandlingar/ beläggningar. Det är lätt, ruttnar inte och är mycket slitstarkt. Däremot töjs det något vid väta (här är ripstop bättre) samt är UV-känsligt. ·

3. Polyester är ett högljutt material, det är den största, och nästan enda, nackdelen med detta material, polyester låter mycket när det fladdrar för vinden. Det är lätt, är starkt och rivfast, töjs inte vid väta, ruttnar inte och har hög UV-tålighet.

Behandlingar finns som sagt i mängd, nylon och polyester måste behandlas för att bli vattentätt. Behandlingen slits ut och kan inte förnyas, därför är det inte bara vattenpelarens höjd vid mätning av oanvänd väv som är viktig, utan framförallt kvalitén på dito. ·

4. Vinyl (PVC) är en prisvärd behandling som kan brista vid kyla, den är relativt stark, men inte så skonsam för miljön vid framställning och avfallshantering. ·

5. Akryl(PAC) vanligt hos tält i understa prisklassen, lossnar relativt snabbt från vävnaden och brister vid temperaturer under fryspunkten. ·

6. Aluminium är en relativt billig behandling vilken ligger som en hinna på väven. När det läggs på insidan värms tältet upp mycket snabbt, motsvarande på utsidan gör att solljus och strålning hålls utanför och tältet förblir svalare. Generellt är det ( vid kvalitativ behandling) mörkare inne i tältet. ·

7. Polyurethan (PU) exklusiv och flexibel behandling som ger en hög täthet och passar därför särskilt för tältgolv. Förekommer även vid tillverkning av yttertält men ställer då krav på bra tejpning av sömmarna så dessa inte blir den "svaga punkten". ·

8. Silikon (S) är en mycket exklusiv, elastisk, dyr och långlivad behandling, höjer i motsats till andra behandlingar rivhållfastheten och UV- stabiliteten hos materialet.

Man får det man betalar för...

//A
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.