Välja tält igen

Hej!
Har ett High Colorado som känns rätt trångt på turerna med 2p ryggsäckar och hund i. Dags att skaffa ett annat. Tröttnat på att vakna med fuktig tält väv i ansiktet.

Jag är ute året runt lite här och där i olika ärenden. Ibland själv ibland i sällskap. Både i fjäll och skog. Ibland för fiske ibland camping oftast vandring.

Står och väljer mellan

  • Alpine Arctic wbt3
  • Bergans compact light 3
  • Exped Venus II UL
  • Exped Venus II Extreme
  • Exped Orion II Extrem

Någon som kan hjälpa mig motivera något utav dom.
Exped tälten känns väldigt tilltalande. Venus II UL väger ju bara 2,4 kilo medans den rymliga och höga Orion II Extreme väger 3,3 kilo men har 1,35 invändigt vilket kan vara väldigt skönt.

Låt höra era åsikter
 
Exped tälten i 2p variant tycker jag blir för små för 2 personer plus hund med sina 125cm i bredd. Dessutom är yttertältet på Venus II UL PU-belagd väv vilket är betydligt sämre än på alla de andra tälten som har silikonbelagd väv.

För ditt beskrivna ändamål är Bergans Compact Light 3 och Artic Alpina Design WBT3 bästa alternativen på din lista.
 
Jag har ett orion extreme som jag provreste i helgen. (Har inte tagit det på tur ännu)
Det var riktigt lättuppsatt och kändes rymligt. Takhöjden är generös och innerväggarna är "branta" vilket gör att innervolymen känns ännu större. Absiderna kändes rymliga och fina. Dock hittade jag inte det utlovade torkloftet som skulle finnas i en av absiderna.

Det är många fina finesser på tältet, bland annat så finns det aluminiumrör på vissa ställen som man kan använda ifall tältpinnarna skulle paja. Inte för att jag tror att de kommer att blåsa av, det klarade ju 32m/s i ett tyskt test, men det känns ju tryggt iaf.
Man kan ju paja dem på annat sätt än att de blåser av.

Ska köra en provtur med tältet så snart det blir tillfälle.
 
Jag har både WBT2 och Veloce från Northstar och kan inte säga annat än att jag är helnöjd. Så jag tror du får mest tält för pengarna om du satsar på ArticAlpine
 
Såg också ett Tatonka Abisko å nåt ställe. Nån som provat det? Verkar vara ganska lätt men är kvalitén ok?

Min största undran just nu är, hur stora är egentligen absiderna på Exped Orion II? Finns det något tält att kika på i nån svensk butik nära mig. Jag bor i Karlskoga. Det är just själva höjden på det tältet som lockar, tunneltälten är lägre dock lite lättare. Är Orion tältens absider jämförbara med tunneltältens stora absider?

Hittade en intressant recension av en norrman som köpt Orion tältet här Smaavolls turblogg.
Och lite fler bilder på den här bloggen: Yonique-news

WBT3 verkar dock vara ett väldigt bra tält.
 
Jag köpte nytt tält förra året och valde WBT3. Jag är mycket nöjd. Det är rymligt, inte allt för tungt, känns gediget och verkar vara bra kvalité. Det är lätt att sätta upp.
Den stora absiden möjliggör utspisning av måltider under tak utan att behöva grisa ner där man ska sova.
Det som avgjorde för mig var priset för att få ett sprillans nytt kvalitetstält som uppfyllde mina övriga krav.



Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
 
Såg också ett Tatonka Abisko å nåt ställe. Nån som provat det? Verkar vara ganska lätt men är kvalitén ok?

Min största undran just nu är, hur stora är egentligen absiderna på Exped Orion II? Finns det något tält att kika på i nån svensk butik nära mig. Jag bor i Karlskoga. Det är just själva höjden på det tältet som lockar, tunneltälten är lägre dock lite lättare. Är Orion tältens absider jämförbara med tunneltältens stora absider?

Hittade en intressant recension av en norrman som köpt Orion tältet här Smaavolls turblogg.
Och lite fler bilder på den här bloggen: Yonique-news

WBT3 verkar dock vara ett väldigt bra tält.

Högt tält är samtidigt ett stort vindfång, vilket kan vara bra att beakta;)
 
Högt tält är samtidigt ett stort vindfång, vilket kan vara bra att beakta;)

Ändå så verkade det palla 33m/s i ett tyskt test för ett tag sedan. Orion extreme alltså. Fast jag vill nog inte ligga i tält när det blåser så mycket :)
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf/b43popup4/AA031AAC3B4DF8FEC1257857003BBF73?Opendocument
 
Nu är det klappat och klart. Beslutet föll på ett Exped Venus II Extreme.
Köpte i butik efter att ha fått det uppsatt och inspekterat. Det kändes riktigt bra att få inspektera innan man köper.

Kvaliteten känns väldigt hög och absiderna rymliga.

Jag ser fram emot att få testa det på riktigt. Hoppas på många tältnätter framöver.

/Sanca
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk HD1365968989.386376.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1365968989.386376.jpg
    11.1 KB · Visningar: 3,542
Har även jag skaffat ett Venus II Extreme efter lång tids väljande. Har erfarenhet från Hilleberg och Vaude tidigare och måste säga att detaljer och finnish på Expedtältet känns utmärkt och nära på bättre. Många fina och praktiska finesser som man saknar på t ex Nammatj. Bl a torkningsmöjligheter i innertältet som man kan välja att ta bort om man inte vill ha dem.
Packpåse och förvaring av stänger och pinnar tycker jag Exped har lyckats extra bra med.
En grej jag dock retar mig på är de brandgula linpåsarna som fladdrar runt tältet som bollar då linorna inte är utspända.Givetvis praktiskt som snubbelvarning men de stör mig rent estetiskt.
Blir nog lite färgmedel för nylonmaterial på dessa...
Tänker köpa Expeds tarp II eller III också för att få mera regnskyddad plats och UV-skydd under soliga dagar.
 

Bilagor

  • DSC_0003.jpg
    DSC_0003.jpg
    47.4 KB · Visningar: 4,362
  • DSC_0004.jpg
    DSC_0004.jpg
    62.6 KB · Visningar: 3,664
  • DSC_0007.jpg
    DSC_0007.jpg
    29.1 KB · Visningar: 3,695
  • DSC_0009.jpg
    DSC_0009.jpg
    30.7 KB · Visningar: 4,369
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...