Svårt att välja tält för fyra

Vi är en familj med två vuxna och två snabbväxande barn. Vi letar efter ett tält som är robust nog för kalfjällsbruk sommar och höst. Maken är lite osmidig och egentligen inte någon tältentusiast. Så vad vi behöver är ett tält som verkligen rymmer fyra personer (och en hund så småningom om jag får önska), som gärna är lite högre i tak men som ändå inte är för tungt eftersom barnen ännu inte klarar full packning.

Några modeller som jag har kikat på är:

•Exped Carina IV, Gemini IV eller Gemini IV DLX. Såg att delar av innertältsväven bara är myggnät, blir det tillräckligt varmt i tältet en kall natt? Och är dessa modeller tillräckligt regntäta? Någon som vet vad dessa väger inkl den stora absiden, jag har sett olika uppgifter.
•Fjellheimen Superlight 4 Camp. Fantastiskt lätt men kanske lite för lågt i tak och trångt för oss? Får det plats fyra liggunderlag i bredd hela vägen ner till fötterna? Och är det tillräckligt slitstarkt för vandring med barn och kanske hund?
•Arctic Alpine Design WBT4. Samma här, kanske lite för lågt i tak och trångt vid fötterna? I ett UTE-test från 2011 anges att det är svårt att få i bågarna, någon som vet om de har rättat till det? Håller det tätt underifrån?
•Helsport Blefjell 4. Är absiden tillräckligt stor för att laga mat i? Och någon hund är väl inte att tänka på i detta tält?
•Fjellheimen 6 Camp. Lätt för storleken, men får två personer verkligen plats i den lilla sovdelen? Kanske för lågt i tak för oss. Och blir inte absiden trång?
•Bergans Wiglo LT4. Tungt, men väldigt läckert. Upplevs öppningen som låg?
•Nordisk Ragu 4 PU. Tungt men verkar fiffigt att kunna använda bara halva tältet. Någon som vet om man kan använda båda tältdelarna fristående, eller måste de hänga ihop?

Är tacksam alla tips!
 
Hilleberg Altai, för 6 personer. Brukar finnas bra pris på Hillebergs outlet.
Typ jurta, man kan köpa till innertält och golv om man behöver.
 
Fjellheimen

Jag tror Helsports tält är aningen trångt. Jag och min familj som består av två vuxna och två barn använder det utan problem (än så länge) då den minst fortfarande tar minimalt med plats.
Det positiva är vikten och hur bra det klarar riktigt ruskigt väder som det kan bli på fjället. Har sovit i rejält blåsiga förhållanden utan problem.
 
Har ingen erfarenhet av något av de tälten ni funderar på utan vill bara lyfta tanken på annan lösning, som ni kanske redan avfärdat.

Funderat på 2st. mindre tält? Ni vuxna kan kanske bra var sitt 2-manställt? Kompletterar man desutom med tarp kan man ju få till ett fint tak mellan tälten.

Denna kombon är nog smidigare och mer allsidig än et 4-manställt. Dessutom lättare att fördela vikten som I och för sig lär bli högre (tyvärr).

Just my 5 cent´s.
// Niklas
 
Jag hade nog gått för Fjellheimen 6camp om fyramanstält känns för trångt. Vikten är bra för storleken. Rymms man alla fyra på ett ok sätt i huvuddelen så kan innertältet lämnas hemma i 2mans delen och då får ni en jätteabsid!
 
Wiglo

Hej!

Vi använder Wiglo och det fungerar bra för oss men därmed inte sagt att de andra inte fungerar vi har bara inte använt dem.

Vi är också fyra personer, barnen 7 & 9 och det är inga problem med utrymmet och stort plus är "ståhöjd" för barnen (som iofs raskt minskar :) ) Jag har inte tänkt på öppningen som ett problem då den är klart rymlig jämfört med de småtält som vi också har, men sen beror väl det på hur osmidig man är...
Blöt hund går väl att lägga i absiden... och råkar den vara ren och torr så nog får den plats i nåt "hörn" om man vill!?

Stora tält tar upp stor yta oavsett fabrikat så det kan ta lite tid att hitta lämplig tältplats. Vi har hittills inte råkat ut för nån rejälare storm men kraftig byig vind och ihållande regn har fungerat klanderfritt.
 
Någon som testat Exped?

Tack så mycket för alla svar!
Ska kolla upp Altai.
Vi har också funderat på två mindre tält, men valt bort det för att kunna mysa hela familjen. Men jag hade inte tänkt på möjligheten att kombinera med tarp emellan, smart. Någon särskild modell som rekommenderas?
Just nu är jag ändå mest inne på någon av Exped-modellerna. Är det någon som testat deras tält och vet om de funkar på kalfjäll i normaldåligt sommar/höstväder?
Anna
 
Jag har ett WBT-2 och det är samma konstruktion på stångkanaler osv som WBT-4.

Jag tycker inte att det är några som helst problem att få i stängerna, inte ens jämfört med mina Hillebergtält.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag gör som man brukar och rekommenderar det jag själv har nämligen HB Keron 4 GT. Stort och tungt men väldigt bra utrymmen p.g.a. bra takhöjd och raka gavlar i båda kortsidorna. Man kan sitta i hela tältet vilket underlättar när man är många och man kan ligga fyra både på längden och tvären.

Två mindre tält är mer flexibelt (och jag har byggt ut med den möjligheten) men inte lika mysigt om man går med barnen tycker jag. Ålder? Mina är låg- och mellanstadieålder men när de blir tonåringar kanske de vill ha eget tält, jag vet inte.

Altai har jag också sneglat på och tycker det ser intressant ut.
 
Jag gör som man brukar och rekommenderar det jag själv har nämligen HB Keron 4 GT.

Kan bara hålla med om att det är ett perfekt tält för två vuxna och två barn/tonåringar. Det kostar en del, men tältet kan avskrivas väldigt snabbt med tanke på vad det kostar att hyra boende för fyra. Vårt tält är gratis sedan länge, men fortfarande i utmärkt skick och barnen älskar campinglivet. Den förlängda absiden är perfekt för regniga dagar.

Jag skulle dock tänka efter både en eller två gånger innan jag tog det med till fjällen. Jag skulle med största sannolikhet få bära det mesta själv och tältet är väl tungt. Jag skulle föredra två tvåmanstält istället, då det blir enklare att dela upp vikten. HB Keron 4GT får dock följa med familjen på alla övriga tältäventyr
 
Kan bara hålla med om att det är ett perfekt tält för två vuxna och två barn/tonåringar. Det kostar en del, men tältet kan avskrivas väldigt snabbt med tanke på vad det kostar att hyra boende för fyra. Vårt tält är gratis sedan länge, men fortfarande i utmärkt skick och barnen älskar campinglivet. Den förlängda absiden är perfekt för regniga dagar.



Jag skulle dock tänka efter både en eller två gånger innan jag tog det med till fjällen. Jag skulle med största sannolikhet få bära det mesta själv och tältet är väl tungt. Jag skulle föredra två tvåmanstält istället, då det blir enklare att dela upp vikten. HB Keron 4GT får dock följa med familjen på alla övriga tältäventyr


Samma här, Keron 4GT är familjens förstaval vid sommarsemestern per bil i Europa. Bär man själv blir det två lite mindre tält...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Keron...

...4GT är tungt men kan ju enkelt delas..?

När vi bar vårt Saivo på 3 delade vi upp i innertält, yttertält och stänger/pinnar. Blev ju inte mycket per pers...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.