Vad ska jag välja för tält??

Hej!

Jag ska skaffa mig ett tält och har ingen aning om vad man ska välja i min situation.

Det ska användas sen vår / sommar / tidig höst.
2-persons.
Det ska klara av fjällmiljö.
Maxpris på ca 3500:-

Någon som har erfarenhet och har tält som de rekommenderar?

Tack på förhand!
 
Ett alternativ i den prisklassen är givetvis att leta efter ett begagnat tält, ex Hilleberg mfl. Vill du köpa nytt är Bergans Compact light 3 ett bra alternativ. Det är ett "3" mans tält, dvs bra med plats för två personer och stor absid för packning och matlagning. Finns även 2-mans version men då missar man den rymliga abisden.
 
Ett alternativ i den prisklassen är givetvis att leta efter ett begagnat tält, ex Hilleberg mfl. Vill du köpa nytt är Bergans Compact light 3 ett bra alternativ. Det är ett "3" mans tält, dvs bra med plats för två personer och stor absid för packning och matlagning. Finns även 2-mans version men då missar man den rymliga abisden.

Håller med smux. Lånade svågerns Bergans Comact Light 3 till en vandring med min pappa för nåt år sedan. Vi kände båda att 3-mansversionen var perfekt för 2. Hade fungerat för 3 också, så klart, men då hade man fått slåss mer om utrymmet...
 
Rekar ett 3 manna tält om ni vill ha lite space. Nallo 3 är trevligt så beg eller "kopia". Kolla på prisjakt.
 
Senast ändrad:
Rekar ett 3 manna tält om ni vill ha lite space. Nallo 3 är trevligt så beg eller "kopia". Kolla på prisjakt.

Ett 2-mans tält med innertält mått (liggyta 130x220/230cm som är ganska vanligt) och rimlig takhöjd (min 95cm) fungerar utmärkt för två vuxna sommartid. Ett 3-mans tält med bredd 160cm som nästan är standard blir däremot trångt för 3 personer, men är rktigt bra för 2-personer vintertid när man behöver lite mer plats. Om liggytan inte är rektangulär utan smalnar av mot fotändan både i höjd och bredd minskar det ytrymme man praktiskt kan utnyttja i innertältet direkt och ett sk 3-mans tält kan vara bästa valet för 2 personer även sommartid.
Beakta även att moderna uppblåsbara liggunderlag ofta är kring 60cm breda, och 3 sådana i bredd är inte praktiskt i många 160cm breda 3-mans tält. 2 liggunderlag på 130cm går däremot fint;).
 
Jag har kollat lite på ett tält från Wechsel, Aurora 2. http://www.flugfisketuren.se/talt/123-wechsel-aurora-1.html

Det verkar även finnas i en annan variant som är lite mer avancerad. Såg tältet uppslaget på söderåsen under nationalparkernas dag, och det såg ändå rymligt ut för att vara ett 2 mannatält!

PU belagd polyester väv i yttertältet är något du hittar i budgetsegmentet och innebär ett tyngre tält med kortare livslängd. Dessutom tycker jag det inte verkar optimalt med ingången till innertältet från långsidan i ett tunnel tält. Större risk för att få in vatten i samband med in och utpassage i regn.
Rivstyrkan på yttertältsväven (2kg) imponerar inte mycket, jmfr 18kg på Hilleberg Nammatj 3 som väger ungefär lika mycket.
 
ett begagnat Hilleberg Nallo 2 i bra skick, borde du kunna hitta för runt 4000 SEK,
(kolla blocket eller annonserna här…)
vårdar du det ömt så kan du sälja det utan nån större förlust (använd footprint)
fördelen med hilleberg är att dom håller värdet väldigt bra om man sköter dom,
andrahandsvärdet på andra (mer okända) märken är generellt sett betydligt sämre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.