Bensinkök (eller multifuel)

Det runda vinskyddet

Jag använder det runda vindskyddet med hål i som en reflektor.

Innan du fäller ut benen på ditt kök så veckla ut det runda skyddet och trä alla tre benen igenom hålet, nu kan du fälla ut benen ( det kan ta emot lite) och nu har du fått en reflektor som ser ut att inte gå att ta bort.

Jag brukar använda min multi-disk som underlägg för att inte köket ska sjunka i snön

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
MF & MFE har rensnålen monterad på univeralvektyget. Persiennlins stump mellan pumpen och universalverktyget. Klarare nu?
//J

Själv brukar jag ha universalverktyget liggande i blixtlåsfickan i den medföljande förvaringspåsen tills det är dags för användning (kanske 1-2 ggr/år). Då är det inte i vägen och risken att tappa bort det är minimal.

MF & MFE har rensnålen monterad på univeralvektyget. Persiennlins stump mellan pumpen och universalverktyget. Klarare nu?
//J

Jaså, var det så enkelt! Jag trodde att du hade några hemliga rensningsknep för dej och kunde inte förstå var linan kom in. Ska genast skaffa en periennlinestump, eller kanske lämna mf hemma och köra med Svea istället, inbyggd rensnål!

avslutad210712

Gäst
Kan jag ha pumpen monterad i bränsleflaskan under hela färden, eller kan den skadas på något sätt? Eller läcker den kanske? (Omnifuel)

HåkanF

Har alltid pumpen monterad och för att skydda framförallt gängorna brukar jag lägga silvertapesrullen runt pumpen.

Omnifuel <3 Vindsäck = sant ?

Äntligen har jag haft chansen att använda mitt Omnifuel under lite besvärligare förhållanden! Jag och kompis A var ute tre dagar på myrar och i skog runt Säfsen. Duktigt med blåst - precis som vi önskat. Vi fick därför möjlighet att träna på att använda köket i ganska besvärliga situationer.
Vi fick också anledning att använda oss av vindsäck - något som också kräver en hel del övning i stark blåst.

MEN - kombinationen av dessa kändes inte helt självklar. Ett Trangia har jag vid flera tillfällen tänt och lagat mat på innne i en vindsäck, men med Omnifuel vågade jag inte. Det har ju skrivits en del i liknande trådar om problem som kan uppstå med bl a Omnifuel, med bl a pysande bensin. Inga av dessa problem har jag haft. Följer man instruktionen så fungerar det klanderfritt - utom på en punkt. Jag tycker att det flammar upp aningen okontrollerat just när man öppnar kranen. Instruktionen säger att man ska släppa på bensin i 2 sekunder till förvärmning. Kan detta minskas? Vad blir egentligen effekten om man släpper på för lite? Det kommer kanske inget pysande... Och? Hur lång tid bör jag vänta innan nästa försök?

Jag är tacksam för all tänkbar information.

HåkanF

Jag tycker att det flammar upp aningen okontrollerat just när man öppnar kranen. Instruktionen säger att man ska släppa på bensin i 2 sekunder till förvärmning. Kan detta minskas? Vad blir egentligen effekten om man släpper på för lite? Det kommer kanske inget pysande... Och? Hur lång tid bör jag vänta innan nästa försök?

HåkanF

Om du släpper ut mindre bensin till förvärmingen så hinner brännaren inte bli riktigt varm och kommer brinna dåligt, hosta och krångla. Är det kallt så släpper jag hellre på lite mer än i 2 sek för att brännaren ska bli ordenligt varm. Slocknar brännaren så ska du egentligen vänta till den kallnat och börja om från noll. Om jag vet att brännaren är varm, men lågan kanske blåst ut så kan jag ibland bara sätta dit en tändsticka och öppna kranen.

Jag skulle inte köra bensinköket i vindsäck.

Det senast vill jag oxså understryka, kokplats utomhus eller om du grävt en rejäl fotgrop under vindskyddet i botten av det men aldrig i en vindstäck. Det är för trångt, ni är för beroende av säcken och det är allmänt mickligt samt utsatt.
I vindsäcken kommer istället thermosen till sin rätt....
//J

Jag använder det runda vindskyddet med hål i som en reflektor.

Innan du fäller ut benen på ditt kök så veckla ut det runda skyddet och trä alla tre benen igenom hålet, nu kan du fälla ut benen ( det kan ta emot lite) och nu har du fått en reflektor som ser ut att inte gå att ta bort.
Efter kontakt med Primus: Visst hade du rätt Skattletaren!

HåkanF

En polare har ett MSR XGK EX och skryter mycket och gärna om det. Men han får inte till användningen riktigt. När han ska t.ex koka vatten eller använda köket över huvud taget så har han problem med att hålla lågan uppe. Lågan hostar och fräser, och inte lite heller. Jag skulle säga att det är 2-3 ggr i sekunden som lågan ser ut att stanna upp och sen börja i en himla takt. Det fräser en stund och sen slocknar det helt och han har svårt att tända upp igen.
Nu till grejen; han envisas med att använda sig av bränslen så som T-röd och tenol. Är det det som spökar? De gånger han provat har det varit vinter med temperaturer kring kanske så lågt som runt noll. Det är väl också en grej då spritbränslen inte är nåt vidare när det är kallt?
Han säger att det borde funka med t-röd osv för att det var ett dyrt (bra) kök.
Jag säger: köp heptan el liknande, bensin..
Jag använder mig av heptan till mitt Primus Multifuel och det har inte varit några problem.
Nu blev det sjukt lång text men frågan är alltså:
Om han använder bensinbränsle, funkar det bättre då?
Kan tillägga att jag inte har nån erfarenhet eller nåt så jag vet inte

Det går att elda många bränslen men som alltid vid all förbränning skall choken vara rätt. Har han rätt munstycke för sprit?
Fotogen och bensin har ungefär samma värmevärde. Det eldar man normalt med. Diesel och Wiskey har betydligt lägre .........
Bara för att det är ett dyrt och bra kök behöver det inte brinna bra vid varje choke......
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips